Torrowitz skrev:Snart är det tre år sedan jag skrev något. Men jag ser att intresset för Hamelin är stort och det känns mycket glädjande. Idag är dock tyvärr klavermusiken en mycket smal musikform i Sverige trots att den spänner över århundraden och är repertoarmässigt närmast oöverskådlig.
För den som vill skaffa sig nya sätt att lära sig om pianomusik och annan klassisk musik vill jag passa på att tipsa om en mycket intressant kanal på YouTube. Här visar Richard Atkinson, medicine doktor och som även studerat kontrapunkt på musikhögskolenivå, på ett mycket åskådligt sätt hur begreppet kontrapunkt fungerar i praktiken. Ett ämne som jag tidigare tagit upp i bl.a tråden ovan. Man behöver inte ens kunna noter, för med hjälp av färgmärkningar så kan man lätt se strukturerna. Och hjärnan är mycket bra på att känna igen visuella mönster av det här slaget. Det är många verk som Richard Atkinson går igenom på sin kanal.
Kontrapunkt är det som utmärker den s.k. klassiska musiken och det hela startade så långt tillbaka som i början på 1200-talet. Nästan alla klassiska verk innehåller kontrapunkt i större eller mindre grad. Den intensivaste kontrapunktiska stycket för klaver som jag känner till, är den femstämmiga trippelfugan i Vältempererade klaveret bok I. Jag nämner lite om den i stycket ovanför i denna tråd. Det är på grund av dess introverta karaktär knappast det mest lättillgängliga Bachstycket att börja med, men varför inte? Jag rekommendera även genomgången av sista satsen av Beethovens Eroica symfoni. Här visar Atkinson på ett åskådligt sätt hur Beethoven bygger en symfonisats utifrån enkla temabitar. De kombineras på olika sätt vanligtvis samtidigt, vänds upp och ner, eller bak och fram. Ibland utnyttjar Beethoven fragment av temat eller i kombination med andra teman. Allt för att skapa så stor variation som möjligt av materialet. Detta är ett mycket vanligt sätt att utveckla en musikalisk sats på och nästan alla Beethovens verk bygger på samma principer. Ett tydligt undantagt är Für Elise.
Det finns flera analyser på YouTube av Für Elise. Gemensamt för dessa är att de inte innehåller någon beskrivning av kontrapunkt i stycket och det är just det som är poängen. Für Elise saknar dessa byggstenar! Man talar istället om de olika delar som stycket består av – grovformen för musiken – vilket knappast hjälper en att förstå någonting alls som hjälper i lyssnandet … Det är som att säga här har vi motorn, ratten, däcken etc. Men inte samtidigt tala vad deras funktion är i en bil.
När det gäller kontrapunkt som begrepp så kan man inte ha någon åsikt om den annat att man är ointresserad. Kontrapunkt och analysen av den är bara en beskrivning hur verket är uppbyggt, inte en åsikt! Kontrapunkt är inte heller att harmonisera en t.ex. fyrstämmig sats, utan ett sätt att bygga stora verk på där man också använder sig av harmonisering av strukturerna. För min personliga del studerade jag kontrapunkt på Musikhögskolan och fick även skriva egna flerstämmiga exempel – de blev knappast lysande – för att närmare förstå principerna.
Att lära mig mer om kontrapunkt har gett mig en mycket större glädje i mitt lyssnande. Man kan förstå komplexa verk på både ett intellektuellt men även ett känslomässigt sätt. Genom den här kunskapen om kontrapunkt har jag insett att strukturerna hjälper till att förhöja intensiteten i musiken! Det blir inte bara ett linjärt lyssnande utan också den lodräta funktionen i musiken tas med. Melodi och harmoni på samma gång.
Jag kan varmt rekommendera att lyssna på fler av Atkinsons analyser. De har förutsättningar att fördjupa intresset och förståelsen för musiken. Kontrapunkt är för de flesta tyvärr ett helt okänt begrepp och det beror enligt min åsikt på dålig musikundervisning under decennier. Det blir som att lära sig ett språk utan att läsa någon grammatik alls.
Mvh/Torrowitz
Bach trippelfuga: https://www.youtube.com/watch?v=lP-8C1UF1mE
Beethoven Eroica symfonin sats 4 med två fugor: https://www.youtube.com/watch?v=8vZ1I122JNo
Har tänkt på dina inlägg flera gånger de sista månaderna då jag lyssnat mycket på Bach och blir förundrad över hur mycket det finns att upptäcka. Många gånger fascinerande och levande musik tycker jag. Har även fastnat mer för barocken överlag, liksom tidigare saker som Hildegard von Bingen.