Prozac skrev:Eftersom julen alltid är bäst före jul så bumpar jag upp denna tråd för nya tips på julmusik i hög ljudteknisk klass!
Behövs det verkligen mer? Är det någon som orkat lyssna på ALLA fina tips?
Moderator: Redaktörer
Prozac skrev:Eftersom julen alltid är bäst före jul så bumpar jag upp denna tråd för nya tips på julmusik i hög ljudteknisk klass!
I-or skrev:Att man är musikaliskt obevandrad och av någon märklig anledning dessutom gärna påtalar detta faktum är naturligtvis fullständigt ointressant när återgivningskvaliteterna diskuteras.
Ljudkvalitet är en teknisk egenskap och därmed i någon mån mätbar. Musikalisk kvalitet är en konstnärlig egenskap och därmed omätbar. Det är inte svårare än så.
I-or skrev:Så bra att jag fick din uppmärksamhet här. Dryga kommentarer kommer naturligtvis alltid att bemötas med medvetet syrliga svar.
20 övriga inläggsförfattare har alltså gjort sitt bästa för besvara trådfrågan när din bedömning "skittråkig" angående musiktipsen dyker upp...
I-or skrev:I ett utslag av överdriven julentusiasm gjorde jag ett tappert försök att finna en ljudtekniskt lika god inspelning som Ringen, I Klockor igår. Även om jag fann ganska många framstående inspelningar med svensk julmusik från Proprius, BIS, Naxos och vad som tycks vara oberoende produktioner så når de inte upp till riktigt samma nivå. Guldörat har alltid någonting att gnälla på som ljudsceneri, klang, tydlighet och renhet. Dessutom finner man massor av inspelningar, vilka är på många sätt välljudande, men som förstörs av kompression och påföljande distorsion.
(Musikaliskt är Ringen, I Klockor i mitt tycke också ett ypperligt album med några av de allra snyggaste körharmonier man kan tänka sig, men här handlar det förstås om tycke och smak.)
Så: Ringen, I Klockor i alla audiofilhem!
E skrev:Morello skrev:Detta album - inspelat av Bertil Alving - är en riktig godbit till jul. Ljudkvaliteten är bitvis skyhög; ett betyg jag sällan svänger mig med.
Den där misslyckades jag med att hitta på Spotify, är det mina
sökförmågor som brister?
Mvh E*
Morello skrev:Slog ånyo igång ringen; det enda som stör en aning är ett svagt bandbrus, men i övrigt är det toppklass. Jag får faktiskt gåshud av detta album!
guldfisk skrev:Jag lyssnade via Spotify nyss och hörde tickande och hack under några spår i mitten (Granen, Julvisa, Noels pour l'orgue), som om musiken var inläst från en lätt repig skiva. Någon annan som märkt detta?
Behaglig lyssning i övrigt!
guldfisk skrev:Jag lyssnade via Spotify nyss och hörde tickande och hack under några spår i mitten (Granen, Julvisa, Noels pour l'orgue), som om musiken var inläst från en lätt repig skiva. Någon annan som märkt detta?
Behaglig lyssning i övrigt!
I-or skrev:Jag har för mig att den Spotify-registrering av Ringen, I Klockor som gäller 1996 är fri från avläsningsfel.
pLudio skrev:I-or skrev:Jag har för mig att den Spotify-registrering av Ringen, I Klockor som gäller 1996 är fri från avläsningsfel.
Det bör vara https://open.spotify.com/album/43c2Wno9BvQlpmYepXMd7d i så fall. När Spotify HiFi släppts så kan ni verifiera den.
Imperial-Blomman skrev:https://www.youtube.com/watch?v=4Muz_nUStbo
De här e den enda julmusiken ja lyssnar på frivilligt.
Ljudmässigt så ere lite sisådär men ok.
Ja har sjungit både i kör å i plugget på både lucia, jul å nyårskonserer så
ja e rätt trött på den musiken.
Vi började repa jul å lucia musik så tidigt som Oktober.
juanth skrev:pLudio skrev:I-or skrev:Jag har för mig att den Spotify-registrering av Ringen, I Klockor som gäller 1996 är fri från avläsningsfel.
Det bör vara https://open.spotify.com/album/43c2Wno9BvQlpmYepXMd7d i så fall. När Spotify HiFi släppts så kan ni verifiera den.
Tyvärr, de här två innehåller rätt grova fel.
Återgå till Skivrekommendationer
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster