Taylor Swift

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
eljulio

Taylor Swift

Inläggav eljulio » 2025-01-06 19:47

Jag satt och läste recensioner av elektronik och då kom en skiva med Taylor Swift upp som en av testskivorna. Jag blev förvånad. Den heter folklore: the long pond studio sessions med länk här: https://open.qobuz.com/album/uzxb9wkxyclgc

Nej, jag påstår inte att det är högsta kvalitet på återgivningen, men ändå ok. Jag kom på mig själv att lyssna igenom hela skivan och det är många låtar. Förvånansvärt många satte sig mer eller mindre under lyssning. Inte riktigt den typ av Swift jag har hört på radion.

Användarvisningsbild
pLudio

Re: Taylor Swift

Inläggav pLudio » 2025-01-07 01:39

Long Pond för mig är smakrik rom från Jamaica. Rekommenderas.

Andra skivan, som är live i studion, DR8:
masvis-online overview.png
masvis-online overview.png (825.39 KiB) Visad 690 gånger

masvis-online 06. Taylor Swift - mirrorball (the long pond studio sessions).png
masvis-online 06. Taylor Swift - mirrorball (the long pond studio sessions).png (303.58 KiB) Visad 690 gånger
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2025-01-07 08:01

Det var ju inte så uselt som det brukar vara. Skiva två är den som är klart bäst. Tycker jag. Liveskivan alltså.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2025-01-07 11:19

Det har allt smugit sig in några Taylor Swift låtar i min spellista ochså. Bra skit, gillart! :D
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2025-01-07 22:54

Calleberg skrev:Det har allt smugit sig in några Taylor Swift låtar i min spellista ochså. Bra skit, gillart! :D

Hon har ju varit oerhört produktiv under åren, så det är en del att lyssna igenom. Jag har inte alls lyssnat på henne tidigare annat än när man har råkat höra något på radion.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-01-08 00:33

Jag har hört att hon egentligen kommer från countrymusiken. Sedan har hon poppat till sig.

Tippar att folklore kommer från hennes countrystil.

Skall sägas att jag ännu nästan inte hört något av hennes musik.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2025-01-08 10:43

petersteindl skrev:Jag har hört att hon egentligen kommer från countrymusiken. Sedan har hon poppat till sig.

Jamevisst är det så. Här har du några av de bästa exemplen, från tiden innan Taylor Swift blev en "grej" :)

Åsså en bonus på slutet, nåt helt annat på samma tema.

Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2025-01-19 23:54

petersteindl skrev:Jag har hört att hon egentligen kommer från countrymusiken. Sedan har hon poppat till sig.

Tippar att folklore kommer från hennes countrystil.

Skall sägas att jag ännu nästan inte hört något av hennes musik.

Aaawww... Tay tay! :)

Ja hon kommer från äkta Nashville-country från början och bra plattor från den eran är ju Fearless och Speak Now, fast redan på Speak Now börjar det poppa till sig rejält. Ännu mera blir det på Red där Max Martin bl.a. är inne och hjälper till med poppandet. Många olika stilar med generellt en väldigt trevlig platta tycker jag!

Sen kommer ett gäng album 2014 - 2019 som jag inte riktigt gillar (1989, reputation & Lover). Inte min smak med ren pop/rock här men det finns ju såklart några katschiga hits.

Efter det har vi "lockdown-albumen" folklore och evermore, där just Long Pond... är låtar från folklore. Inte riktigt min favorit kopp te det heller men ett par bra låter finns ju. Stilen är inte country alls skulle jag säga utan mera folk & indie. Började kolla på Disney och det lovade ju ändå gott.

Efter Covid vart det tjafs om rättigheter med gamla skivbolaget och Taylor spelade därför in ett gäng tidigare plattor igen, vilka har tillägget "Taylor´s Version". Inget man behöver lyssna på tycker jag. Originalen är bättre.

Senare album som gillas är Midnights. Senaste Tortured Poets... inte alls.

Huvudrekommendation: Red. Sen kanske Fearless... Men man kan ha en trevlig kväll med Midnights också. :)

Återgå till Skivrekommendationer