PSB - fundamental

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

PSB - fundamental

Inläggav Max_Headroom » 2006-07-31 13:20

Artist: Pet Shop Boys
Album: Fundamental
Genere: Pop / synthpop
Utgivningsår: 2006
Bolag: EMI

Max ska ju inte köpa ny askivor, ju. Men när dom gamla hjältarna gör en platta med Trevor Horn som producent så blev lockelsen för stor.

Vi hittar flera gamla bekantingar här, bl.a. Tessa Niles (som sjungit i bakrunden på PSB-plattor sedan det gamla goda 80-talet.) och Anne Dudley som arrangerat och dirigerat på otaliga Trevor Horn produktioner (bland annat).

Till att börja med kan jag ju säga att detta album är en mycket genomtänkt och homogen produkt. Omslaget passar perfekt till musiken och produktionen.
Det finns gott om svulstiga orkesterinslag och det låter flott och stort många gånger, stora, usemtade ljudlandskap blandas med spröda, torra ljud med mycket klart defenierad (och begränsad utbredning) i rummet. Trevor Horn i ett nötskal. Denna skiva skulle i det avseendet vara lämplig som skolexempel på utbildningar ("Så här ska en studioproduktion låta mina damer och herrar!")
Tyvärr håller inte låtmaterialet riktigt hela vägen. Och då hjälper det inte hur bra producent man än har. Uppbyggnaden på många av låtarna är för likartad.
En del spår förstår jag inte hur dom kunde komma med på Albumet alls, som t.ex. "I made my excuses and left". Det är framför allt texten som är direkt corny.

Efter en tids genomlyssning så har skivan faktiskt växt. Det verkar som om man ger den lite tid så växer den till sig.

Ljusglimtar finns dock, som t.ex. Minimal. Den är mer synthpopig.
För den som är intresserad av synthljud som sådana är dock skivan mycket intressant. Kul är också att en del ljud har lite 80-tals karaktär, bl.a. finns ett som låter som ett som Style använde på Empty Bed (Jag tror det kom med Emulator |||an, men är inte säker. Häftigt hur som helst, om man gillar den sortens ljud (synthbrass)).
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Zalve

Inläggav Zalve » 2006-07-31 16:30

När man tar fram texthäftet så växer skivan ännu mer.
Så kraftfulla texter var det länge sen PSB hade (tycker jag)

Att inte hela produktionen räcker, än en klassisk PSB sak.

Ta och lyssna på The Sadom and Gomorra Show.

Vilka andra hits kan man sjunga i refrängen ? :o :)
Jobbar för XTZ.se

Återgå till Skivrekommendationer