Dire Straits, Brothers in Arms - Var få tag på?

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-06-22 13:09

Nattlorden skrev:

"Det var en trevlig gympa! Vi fick Katrina & The Waves under 3 år... borde vara förbjudet enl. Genevekonventionen..."

Får man gissa på "Walking on Sunshine" - en låt med ungefär samma hurtighetsfaktor som "Walk of Life"? :-)

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-06-22 13:14

PekkaJohansson skrev:Får man gissa på "Walking on Sunshine" - en låt med ungefär samma hurtighetsfaktor som "Walk of Life"? :-)

Ännu värre... "Sun street"...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Re: Dire Straits, Brothers in Arms - Var få tag på?

Inläggav Slartibartfast » 2006-06-27 00:02

sverker skrev:Beställde denna skiva från cdon nyligen men fick då mot min vilja den remastrade versionen! Skickade ett argt mail och fick reda på att denna omgjorda version har ersatt originalet. :(
Någon som vet var man kan få tag på originalversionen av denna skiva?
Är det begagnatmarknaden som gäller eller?

/sverker

Jag uppmärksammade detta förut (man kanske skulle ha en tråd bara för att varna för liknande aktioner) i köprådstråden Senaste Skivinköpet!. Jag beklagar verkligen att du gjort samma dåliga inköp som jag.

/J

PS Är du en Sverker med ett par valnötsfanérade piP? Jag är en Jocke utan nämligen... DS
admin

Användarvisningsbild
Kristian
Ljudas

Inläggav Kristian » 2006-06-27 18:58

Nu blir jag lite konfunderad...... :?

På mitt ex. (CD) av Brothers in arms står det ingenstans att den är remastrad varken i det lilla häftet på själva CD:n eller fodralets fram eller baksida, ej heller förekommer årtalet 1996 någonstans.

Årtalet 1985 finns på själva CD:n samt på två ställen längst ned på fodralets baksida.

Jag har alltid upplevt att skivan (liksom andra tidigare skivor av D.S.) har en låg ljudnivå, dvs. jag måste höja lite extra på förstärkaren för att det ska bli lite tryck i det hela. :wink:

Dock förekommer namnet Bob Ludwig :!: som den som har mastrat inspelningen.

Var det Bob Ludwig som mastrade "orginalet" också ????

Har jag orginalet???

Användarvisningsbild
Kristian
Ljudas

Inläggav Kristian » 2006-06-27 19:30

Såg nu att även "Love over Gold" (1982) Mastrades av en Robert Ludwig, det måste väl ändå vara samma gubbe!?

Det ökar ju chansen för att mitt ex. är den tidiga versionen. :)

Nåväl, Jag fick idag hem en XRCD version av Brothers in arms.......

Har nu lyssnat sådär lite snabbt på första låten och skiftade mellan XRCD:n och den vanliga CD:n ........

XRCD:n verkar ha en ngt. högre ljudnivå än CD:n, bedömt genom att först lyssna på XRCD:n på så låg ljudnivå att man nätt och jämt kunde höra ngt.
Därefter satte jag in standard CD:n utan att röra volymratten och hörde i princip ingenting...i alla fall klart mindre än med XRCD:n.

Kan inte avgöra om detta kan tänkas handla om 6dB i nivåskillnad vad tror ni? Finns det ngt tydligt utmärkande skillnad mellan orginalet och den remastrade versionen, någon nämde mer framträdande röster...??

/Kristian
Senast redigerad av Kristian 2006-06-27 21:37, redigerad totalt 1 gång.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-06-27 20:44

Var det Bob Ludwig som mastrade "orginalet" också ????

Mmmm det var han som gjorde det.
Jag jämförde vinylen/CD´n från 1985 med SACD/hybriden. Nivå mässigt var det 6dB skillnad, men för att få samma upplevelse som på den senaste versionen var jag tvungen att komprimera och limitera 13/14dB.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-06-27 22:18

Nagrania skrev:Jag jämförde vinylen/CD´n från 1985 med SACD/hybriden. Nivå mässigt var det 6dB skillnad, men för att få samma upplevelse som på den senaste versionen var jag tvungen att komprimera och limitera 13/14dB.

Hur vet man att det skiljer 6 dB i nivå mellan en CD och en vinyl? Tänker du på nivån i förhållande till max utstyrning på respektive media? Eller menar du dynamikomfånget? Det låter som du menar det senare eftersom du var tvungen att komprimera etc för att få samma upplevelse.

/ B

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-06-28 10:08

Hur vet man att det skiljer 6 dB i nivå mellan en CD och en vinyl?

Nej det är rätt det kan man inte veta. Men det var så här att jag ville veta om det var någon skillnad mellan vinylen och den första CD´n från 1985. Jag kallibrerade nivåerna så att jag fick samma nivå på dom båda vilket är en förutsättning om man vill jämföra. Jag kunde då märka att CD´ns högsta nivå låg på -6dBf och om man nu jämförde med SACD/hybriden kunde man se att hybriden var 6dB starkare i nivå men ljudupplevelsen var 13/14dB starkare. När man jämför vinylen med original CD´n då låter dom precis likadant..... alltså har man troligen inte gjort någon påverkan från mastern.

sverker

Inläggav sverker » 2006-07-10 22:23

jocke: jepp, sitter här med dina piP och myser :)

fått min brothers in arms skiva nu också och är nyss hemkommen från semester så allt är topp...! :D

/sverker

Användarvisningsbild
shaft

Inläggav shaft » 2006-09-14 17:32

Hej!
Detta var min första CD-skiva - inköpt våren 1986 :P

Det lät ju toppen tyckte jag.

Fast efter att det kom en remastrad varian 1996 så köpte jag ju den :)

Och som en audiofil som gillar XRCD så köpte jag även denna utgåva 2006 :D

Jämförde dessa häromdagen.

CD 1985 Låter ganska beslöjat och snällt. Lågt mastrad. Dynamiken i man's too strong är bra dock.

CD 1996 Låter mycket bra. Mer djup i ljudbilden och mer detaljer. Ganska homogent också. Kanske lite mindre skillnad mellan svagast/starkast i Man's too strong.

XRCD Ligger nära 1996-utgåvan i ljudet. Ljusare och lite mer "hifimässigt klinisk". Lite för ljus för min smak. Låter lite "ommixad" i brist på bättre ord. Man känner inte riktigt igen sig till 100% om man har lyssnat in sig på de andra innan.

Sammanfattningsvis så gillar jag 1996 bäst.

/Shaft

PS. Verkligen toppenmusik. Tipsar gärna om det senare albumet "On every street" - de lugna låtarna speciellt :wink:

Föregående

Återgå till Skivrekommendationer