Tips på bra skiva att testa högtalarna med?

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Syntesis

Tips på bra skiva att testa högtalarna med?

Inläggav Syntesis » 2006-10-26 15:55

Är det nån som har nåt tips på en vanlig cd som har ett välmixat och bra ljud? Skulle behöva nån skiva att testa anläggningen med då jag tycker att högtalarna skränar lite väl mycket vid högre volym på vissa skivor och skulle vilja få nån referenspunkt. :)

Kan Yello eller dire straits (remastered) vara nåt :?:

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-10-26 16:04

Jag har alltid hävdat Madonnas "Ray Of Light".....basgångarna på denna CD avslöjar en dålig anläggning direkt. :)
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-10-26 16:16

Har ingen större förkärlek för sk "audiofilvax" men det kan vara bra att "nollställa" sig lite emellanåt med något från tex Opus3. Annars har ju gamla "kultvax" med Stealy Dan/Donald Fagen cirkulerat i audiofilkretsar under åren. Fast egentligen tycker jag att en bra anläggning ska lira den musik man gillar behagfullt!

/Jocke

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-10-26 16:17

Opus 3 spelar ju bara in "skitmusik" men med bra produktion! Miin åsikt!
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-10-26 16:27

Håller med om att det oftast inte är så kul att lyssna på men jag tog upp det som ett exempel på (vanligtvis) välbalanserad återgivning. Moderna produktioner med närmikrofonteknik och massor av processing gör det ju lite svårt att veta hur det ska låta egentligen! Otroligt lätt att "lura" sig själv!

/Jocke

jannemannen

Inläggav jannemannen » 2006-10-26 17:34

Min första testlåt jag brukar bränna av är med Lene Marlin, "A Place Nearby" ! Låt nummer 10 på hennes skiva "Playing my game"... På just den låten så är det djup och ren bas, och hon sjunger helt fantastiskt ! Ju starkare man spelar desto bättre !

Förövrigt blir det väl det vanliga.. Dire Straits, Martin Taylor, Steely Dan, Madonna...

Mvh/Janne

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-10-27 14:21

Chris Jones har ju en bra "testskiva" tycker jag.

Om jag ska vara ärlig så finns det ett stort antal att välja ibland, så vilken musikstil pratar vi om?

/J*

*Som brukar ha med sig i runda slänga fem skivor vid varje hembesök, minst fem skivor iaf.. Då kan man spela varannan skiva med hemägaren och spendera precis lagom tid för att gå igenom anläggningen. Igentligen vill man ju bara lyssna på musik. Kan säga att jag inte varit på så många hembesök där jag inte känt anläggningen tillräckligt bra för att inte behöva tänka så mycket på vad anläggningen klarar... :oops:
admin

BengtO

Inläggav BengtO » 2006-10-27 18:11

jannemannen skrev:Min första testlåt jag brukar bränna av är med Lene Marlin, "A Place Nearby" ! Låt nummer 10 på hennes skiva "Playing my game"... På just den låten så är det djup och ren bas, och hon sjunger helt fantastiskt ! Ju starkare man spelar desto bättre !

Förövrigt blir det väl det vanliga.. Dire Straits, Martin Taylor, Steely Dan, Madonna...

Mvh/Janne

Håller med om Lene marlin.. Hela skivan låter ju f.ö riktigt bra!!

Användarvisningsbild
krellmaster

Inläggav krellmaster » 2006-10-27 19:33

Min favorittestskiva absoluta är "Coltrane Jazz" med John Coltrane (Atlantic SD-1354). Om inte nån fot omedelbart stampar takten hejdlöst till denna platta så har anläggningen allvarliga brister.

Andra testlåtar är "Voodo Chile" med Jimi Hendrix, "Little Umbrellas" med Frank Zappa, "Needed Time" med Eric Bibb samt gärna "Lady Soul" med Aretha Franklin.

BengtO

Inläggav BengtO » 2006-10-27 23:31

Oavsett rekommendationerna här, måste väl sägas att det är rätt värdelöst att lyssna på musik man inte gillar.. Det är svårt att avgöra hur ett par Cerwin-Vega med 15"-element låter till din favoritmusik om du lyssnar på tvärfjöjts-solon rekommenderade av Joel på forum 1. Försök istället få tag på bästa möjliga inspelning med din favoritmusik..

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-27 23:59

Nefilim skrev:Opus 3 spelar ju bara in "skitmusik" men med bra produktion! Miin åsikt!

Du har 100 % rätt till din åsikt. Men du har fel. Opus3 har massor med bra musik. Bra efter vilken standard som helst. ALLT som Opus3 gör är däremot inte bra, men vilket skivbolag platsar i ligan "100% OK" ?

/ B

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2006-11-02 13:54

såg nyss superman returns och kom att tänka på en samlingsskiva med massa filmmusik. En rätt så gamal skiva (80-tal?) med musik bla från superman (ledmotiv) empire strikes back osv. Skivan har en medföljande varningstext om att den är väldigt dynamisk och att man lätt kan förstöra sina högtalare om man inte är försiktig.

Att hitta den skivan verkar dock lättare sagt än gjort. Verkar inte säljas nånstans och är således lite obskyr. Men nån här kanske äger ett exemplar?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2006-11-02 14:48

Kraniet skrev:såg nyss superman returns och kom att tänka på en samlingsskiva med massa filmmusik. En rätt så gamal skiva (80-tal?) med musik bla från superman (ledmotiv) empire strikes back osv. Skivan har en medföljande varningstext om att den är väldigt dynamisk och att man lätt kan förstöra sina högtalare om man inte är försiktig.

Att hitta den skivan verkar dock lättare sagt än gjort. Verkar inte säljas nånstans och är således lite obskyr. Men nån här kanske äger ett exemplar?
Jag skulle gissa att det är Erich Kunzel som står bakom den och att den givits ut av Telarc.

Den finns att få tag i i många olika utföranden här hittade jag en samling tex:
http://www.cduniverse.com/search/xx/mus ... ection.htm
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

andy_inaktiv

Inläggav andy_inaktiv » 2006-11-02 15:18

Finns på Megastore!

Kunzel Erich/ cincinnati Pops Orchestra - Ultimate Movie Music Collection [4cd Set] 2006 CD

415:- Är den värd det??

Mvh Anders.s

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2006-11-02 15:31

Alexi skrev:
Kraniet skrev:såg nyss superman returns och kom att tänka på en samlingsskiva med massa filmmusik. En rätt så gamal skiva (80-tal?) med musik bla från superman (ledmotiv) empire strikes back osv. Skivan har en medföljande varningstext om att den är väldigt dynamisk och att man lätt kan förstöra sina högtalare om man inte är försiktig.

Jag skulle gissa att det är Erich Kunzel som står bakom den och att den givits ut av Telarc.

Den finns att få tag i i många olika utföranden här hittade jag en samling tex:
http://www.cduniverse.com/search/xx/mus ... ection.htm

Telarc det stämmer fast den såg inte ut sådär. Bara en skiva med kanske 15 låtar.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2006-11-02 22:09

andy skrev:Finns på Megastore!

Kunzel Erich/ cincinnati Pops Orchestra - Ultimate Movie Music Collection [4cd Set] 2006 CD

415:- Är den värd det??

Mvh Anders.s
Hm ja med tanke på att du kan köpa den från länken jag gav för <200kr så...
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

andy_inaktiv

Inläggav andy_inaktiv » 2006-11-04 20:59

Hej Alexi
Hm ja med tanke på att du kan köpa den från länken jag gav för <200kr så...

Missade länken. Tack för tips.

Mvh Anders.s

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2006-11-06 19:22

Nefilim skrev:Jag har alltid hävdat Madonnas "Ray Of Light".....basgångarna på denna CD avslöjar en dålig anläggning direkt. :)

Mycket mysig bas pådet albumet :P

Filmmusiken till 5e elementet är annars en höjdare :)
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Återgå till Skivrekommendationer