Bra multikanalinspelningar?

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Bra multikanalinspelningar?

Inläggav Svante » 2006-10-21 18:08

Finns det några bra multikanalinspelningar av akustisk musik som man kan använda för utvärdering av surroundsystem?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-10-21 20:57

Finns det ... inga? 8O
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
viktor

Inläggav viktor » 2006-10-21 21:03

Vad menar du med akustisk musik? En symfoniorkester är akustisk, men jag anar att du inte avser klassisk musik.

Det finns ju en del testskivor att pröva. Stay in tune with Pentatone till exempel, eller Dr Chesky´s magnificent, fabulous, absurd and insane musical 5.1 surround show.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-10-21 21:09

viktor skrev:Vad menar du med akustisk musik? En symfoniorkester är akustisk, men jag anar att du inte avser klassisk musik.

Det finns ju en del testskivor att pröva. Stay in tune with Pentatone till exempel, eller Dr Chesky´s magnificent, fabulous, absurd and insane musical 5.1 surround show.

Jag menar nog framförallt klassisk musik och jazz. Gjorde inte Krall en 5.1-inspelning, förresten? Jag vill ha sånt som försöker återge en riktig händelse, inte sånt som tutar runt och där det flyger flygplan över huvudet.

Jag vill höra konsertsalen utan loge.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-10-21 21:21

BIS brukar låta fint. Här kanske det finns något guldkorn?
BIS SACD urval

citat från ovanstående sida:

Complete list of Super Audio CDs
A technical note: The BIS surround sound recordings aim to reproduce the natural sound in a concert venue as faithfully as possible, using the newest technology. In order to do so, all five channels are recorded using the full frequency range, with no separate bass channel added: a so-called 5.0 configuration. If your sub-woofer is switched on, however, most systems will also automatically feed the bass signal coming from the other channels into it. In the case of systems with limited bass reproduction, this may be of benefit to your listening experience.
All our Hybrid SACDs (with the exception of BIS-SACD-1078 and BIS-SACD-1527-28) can be played back in Stereo (CD and SACD) as well as in Surround sound (SACD).

själv sitter jag och lyssnar på BIS-SACD-1353 just nu (Brahms) den låter ju fint, men jag har inga surroundburkar just för tillfället så vet inte hur det låter i surround.

Användarvisningsbild
viktor

Inläggav viktor » 2006-10-22 16:38

Stay in tune with PentaTone innehåller ett axplock ur deras förnämliga katalog, plus hjälp att få rätt balans i surroundet. Rekommenderas.

Annars rekommenderar jag.

Sjostakovitj: Symfoni nr 7 "Leningrad" på RCO Live (distr. Euroton - Bel Canto)

Tjajkovskij: Svit nr 3 på Pentatone (distr. Euroton - Bel Canto)

Stravinskij: Les Noces etc på Harmonia mundi (distr. Naxos)

The Great Transcriptions, bara cembalo, på Caro Mitis (import)

Telemann in Major på Caro Mitis (import)

plus många fler.

Användarvisningsbild
wolfgang

Inläggav wolfgang » 2006-10-23 20:20

Sara K har en DVD 5.1 och en SACD multiroom, :P

//Wolfgang
Vinyl är skoj på MusicHall MMF-9, äger och driver Creative Audio

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2006-10-24 15:50

Har inte provat dem själv men SR´s multikanalsinspelningar kanske kan vara intressanta att tanka ner & bränna till CD. Finns ju på:

http://www.sr.se/cgi-bin/mall/index.asp?programid=2445

Användarvisningsbild
AnotherDrinkPlease

Inläggav AnotherDrinkPlease » 2006-10-27 18:59

Vet ju inte riktigt vad du uppskattar för musik men den här har jag själv funderat på att testa:

Dixie Chicks: An Evening With The Dixie Chicks

Har för mig att den finns både som surround-cd och vanlig dvd, annars är det ju bara att slå av tv'n om du inte vill ha bilden... :)

Låten White Wedding på Billy Idol - VH1 Storytellers-skivan är väldigt bra... med Steve Stevens på akustisk gitarr.

/Christian

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-11-09 17:24

Om jag förstått dig rätt, Svante, så vill du alltså ha surroundinspelningar där även rummet där inspelningen gjordes är inspelat, så att säga.

Jag har ett antal surroundinspelningar som jag i och för sig inte har utvärderat surroundljudet på, men som jag tycker har väldigt bra stereoljud och där man kan anta att även surroundkanalerna är naturligt balanserade.

Sjostakovitj symfonier nr 5 & 9, dir. Valerij Gergiev, Philips SACD.
HighFidelityReview skrev:The Gergiev disc from Philips features recordings made in two very different halls with different perspectives, though they only succeed in one. The attempt at epic style in Gergiev’s ‘Fifth’ is achieved by recording in the large Talvela Hall in Finland. But Talvela Hall’s neutral, congested sound doesn’t help, especially with what sounds to my ears like a layer of fake reverb on top. The Philips engineers fare much better, though, in the ‘Ninth’, by capturing the Kirov Orchestra in the warm, clear sound of their home, the Maryinsky Theatre in Moscow. Sonically, the MDG ‘Fifth’ is far better than the Philips, and vice versa in the ‘Ninth’.

Sjostakovitj symfoni nr 7, dir. Valerij Gergiev, Philips SACD.
HighFidelityReview skrev:I could not actually pick up the sound of the rear ambient channels from my seat when I first listened to this recording, but when I changed over to the stereo SACD layer, the difference was startling. Kudos to the producer and engineers for achieving such a subtle mix – the rear channels never obtrude with excessive bounce-back, but take them away and their loss pales the whole spectrum of orchestral sound. The perspective is from just a little in front of the center of the auditorium. Being a fan of more close up sound, I wouldn’t have minded for the focus to be a shade closer to the stage, but the current perspective here allows for a tremendous dynamic range.

FWIW...

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-11-09 17:26

Jag kanske är helt fel ute, men har inte Mike Oldfield gjort en del gamla grejer i typ Quad och sånt...?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-11-09 17:35

phloam skrev:Jag kanske är helt fel ute, men har inte Mike Oldfield gjort en del gamla grejer i typ Quad och sånt...?

MO hade bland annat en konsert i Danmark där hans utrustning bestod av ett stort antal stackade Quad´ar. Drivning av dessa och vilken musik han spelade minns jag inte. Kunde tyvärr inte åka själv, men en kamrat till mig (bodde I Gbg på den tiden) var där och var mycket nöjd med tillställningen.

/ B

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-11-09 17:48

Fast phloam menade nog QUAD-inspelningar, och inte Quad-högtalare. ;)

Hur är det med det, finns egentligen rumsinformationen i en QUAD-inspelning (eller rättare sagt: återges den i en uppspelning)? I sådana fall har ju Frank Zappa även gjort ett antal sådana. Några spår finns på skivan QuaudioPhiliac.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-11-09 19:10

Almen skrev:Fast phloam menade nog QUAD-inspelningar, och inte Quad-högtalare. ;)

aha... :oops:

ja, sådana har jag ingen koll på, tycker det låter tillräckligt mycket och bra i stereo. Den senaste Quad-skivan jag köpte var Pearl med Janis Joplin på vinyl....

/ B

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-11-09 19:20

Det har ju börjat komma ut flera gamla QUAD-mixar digitalt. I första hand på DTS, men även på SACD och DVD-Audio.

En rätt intressant utgåva är ju Dark Side of the Moon på DVD-Audio i Alan Parsons ursprungliga 4-kanalsmix. 8O :D

Återgå till Skivrekommendationer