Tips på klassisk skiva med bra ljud

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-12-13 23:01

sverker skrev:Oohhh!! Låter sjysst :D

Ändrat mig lite gällande De Profundis-skivan nu efter mera lyssning, dåligt låter den faktiskt inte ;), och framför allt så är musiken rätt så mysig!

Vilken De Profundis är det? Jag har en amerikansk inspelning med Paul Hillier på Harmonia Mundi som låter tip-top.

Kan det vara så att du inte är van att höra kör inspelad med så lång efterklang? Min inspelning är tagen på rätt stort avstånd och kören står åtskilliga meter bakom mina ESL-63:or. Det kanske kan upplevas som en tratt, vad vet jag.

Vad gäller dynamik så finns det ingen sådan inbyggd i Pärts musik, i vart fall inte så ofta! Om du gillar Pärt kan jag rekommendera 2CD-samlingen som finns på Naxos, den innehåller godbitar från flera skivbolag. Utmärkt musik!
... tycker jag!

Per

sverker

Inläggav sverker » 2006-12-13 23:27

Jo det är samma skiva. :)

Tjae, jag vet inte. Enda andra körskivan jag har är Cantate Domino från proprius och den har ju rätt lång efterklang den också...
Nej kan inte riktigt sätta fingret på vad det är än men tycker bara att sången låter lite "skum" alternativt "platt" och inte så naturlig (=som om man skulle suttit och lyssnat då inspelningen gjordes). lagom flummigt :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-12-14 00:00

sverker skrev:Jo det är samma skiva. :)

Tjae, jag vet inte. Enda andra körskivan jag har är Cantate Domino från proprius och den har ju rätt lång efterklang den också...
Nej kan inte riktigt sätta fingret på vad det är än men tycker bara att sången låter lite "skum" alternativt "platt" och inte så naturlig (=som om man skulle suttit och lyssnat då inspelningen gjordes). lagom flummigt :)

Vad spelar du på för grejor?

Vi är i dag så vana att lyssna på närmikade inspelningar, vi optimerar gärna vår utrustning, val av högtalare, dämpning i rummet etc efter dessa inspelningar. När vi sedan lyssnar på en "riktig" liveinspelning låter det märkligt. Personligen får jag det att fungera genom att flytta ut högtalarna ordentligt från väggen, vinkla in högtalarna mot lyssningsplatsen och inte sitta för nära en vägg (bakom ryggen). Samt att höja ljudnivån lite extra.

/ B

sverker

Inläggav sverker » 2006-12-14 00:48

Möjligt, men som sagt, både Cantate Domino och De fyra årstiderna låter kanonbra här hemma! De Profundis låter absolut inte dåligt men tycker just att körsången låter lite onaturlig.

Mina står dikt an mot en dämpad bakvägg, invridna, sitter ej så nära bakväggen (70cm?) och jag kan spela rätt så högt :)

Har såna där Ino-högtalare

Föregående

Återgå till Skivrekommendationer