Patti Smith - Twelve

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
berma

Patti Smith - Twelve

Inläggav berma » 2007-04-20 13:26

Det finns dåliga låtar som kan lyftas till en hyfsad nivå av ett bra arrangemang och framförande. Det finns halvbra låtar som nå oanade höjder om de framförs av en duktig artist. Sedan finns det riktigt bra låtar som liksom inte går att förstöra vilken artist som än framför dem.

Patti Smith är väl inte känd som den tekniskt bästa sångerskan, har väl aldrig omgett sig med de bästa musikerna och har väl knappast de mest sofistikerade arrangemangen.

Men, denna skiva innehåller nästan bara bra låtar, framförda utan att krångla till det, enkelt och rättframt. Ingen trendig recensent ”vågar” nog ge den här skivan så väldigt högt betyg, men jag är inte trendig. 8)

Den som väljer ut och sedan framför Changing of the Guards med sådan självklar auktoritet är värd all respekt. :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-04-20 13:47

Den 18 juni spelar Patti Smith på Circus i Stockholm. Ska bli jättespännande att lyssna på henne live. Tills dess ska jag "plugga" lite av hennes plattor, även den senaste måste nog anskaffas - verkar spännande!

/ B

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-04-20 18:20

Har väl tyckt att hon har tappat rätt mycket de senaste skivorna och ska jag vara ärlig så minns jag dom knappt.
Jag ska beställa den nya om den nu sägs vara bra. Har ju varit svag för henne sedan debutplattan.

Hur ser det ut på biljettfronten?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-04-20 22:34

Lust skrev:Har väl tyckt att hon har tappat rätt mycket de senaste skivorna och ska jag vara ärlig så minns jag dom knappt.
Jag ska beställa den nya om den nu sägs vara bra. Har ju varit svag för henne sedan debutplattan.

Hur ser det ut på biljettfronten?

Fåtal biljetter kvar på ticnet.

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-04-21 13:03

Nu har jag lyssnat på de tolv. Och jag är lite kluven till skivan. Patti Smith låter lika bra som vanligt och det är starka låtar i bra versioner. Men jag är ändå lite tveksam till urvalet. Jag vet inte om jag ska tycka att det genialt - eller för lättköpt.

När Freddie Wadling gjorde en skive med Beefheart-covers, då valde han inte hitsen, de mest välkända utan låtar som kommit mer i skymundan. Jag undrar om inte det varit smartare av Patti att göra så också?

Får nog lyssna några fler gånger tror jag :-)

/ B

Återgå till Skivrekommendationer