Moderator: Redaktörer
Matthias Weckmann (Naxos 8553850)
Erik Boström spelar Torsten Nilsson Septem Improvisationes Pro Organo (Proprius PRCD 9157)
Erik Lundkvist : Romantic Organ In Gustav Vasa church Stockholm (Propius PRCD 2007)
Gotthard Arner : Maestro (Proprius PRCD 9090)
paa skrev:Det är bara dom allra största orglarna som har fullstora pipor som går ner till 16 Hz. Leta efter beteckningar som "Stora Katedralorgeln" och liknande.
tinnitus skrev:Det är helt hans egna kompositioner och i lite jazzig stil.
tinnitus skrev:Om vi nu lämnar orgeln och vill ge anläggningen och grannarna en rejäl omgång så vill jag föreslå en mycket rolig och udda skiva, nämligen Fazil Says Black Earth.
Namnet avslöjar onekligen en del. Den har en härlig dynamik, djup och perspektiv samt en mycket fin ljud-teknik. Speciellt då banden 7, 8 och 10. Jag blir verkligen sugen på att få höra hans tolkning av Beethoven,
Mozart och Paganini efter den omgången. Puh!
http://www.fazilsay.net/news.php
-distortion- skrev:Musiken i filmen Koyaanisqatsi, kompositör Phillip Glass, har mycket orgel. Väldigt lugn och diskret orgel, men mycker härliga låtar. 8,0 på IMDB förresten!
Se filmen, och lyssna på skivan!
Några seunder från första låten
En fantastisk cd:
Saint-Saëns - Orgelsymfoni
Poulenc - Orgelkonsert
Barber - Toccata Festiva
Olivier Latry, Philadelphia Orchestra - Eschenbach
Ondine ODE 1094-5
perstromgren skrev:Jag har nu äntligen fått lite mer kapabel basåtergivning och skulle vilja kolla hur orgel med djupbas låter hemma. Har ni något förslag? Det får gärna vara moderna kompositioner, men romantiker och Bach går givetvis bra också.
Bara det är fullängdspipor påslagna!
Orgel är inte min hemmabana, så att säga, så jag är oerhört dåligt insatt i det mesta utom topp 10 (eller t.o.m. topp 5..).
Återgå till Skivrekommendationer
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster