Foetus!?

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
matereo

Foetus!?

Inläggav matereo » 2007-05-06 18:46

Är det fler som har plattor med den brilliante vettvillingen Jim Thilwell : alias
Foetus? Jag minns en konsert på studion för många år sedan där jag tror han bla hade fyra manglande gitarrister på scen samtidigt och den mest hårdslående trummis jag någonsin sett. Mycket bra konsert.

För dom som är nyfikna så länkar jag till myspace för provlyssning.
http://profile.myspace.com/index.cfm?fu ... ID=3753138

Och en snyggt animerad video på youtube.
http://www.youtube.com/watch?v=Qbe33jNTKz4
Senast redigerad av matereo 2007-05-06 22:35, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-05-06 20:54

Oh Yes!! Jag var/är helt såld på Foetus/Clint Ruin/Thirlwell (Hole, Nail, den perioden typ)

Insåg sen att jag inte skulle kunna hänga med och köpa ALLT denne gav ut så jag har hängt med dåligt på senare tid måste jag medge. Jobbigt med såna produktiva genier med otaliga projekt hit o dit...! :)

Som det stod i nån musiktidning för länge sen (ca 84-85?) "Sån här musik fanns inte för bara ett par år sedan", det ha själv kallade för "power music". En aha-upplevelse, nåt man längat efter jag vet inte hur länge.

Gillar inte minst dennes sinne för humor (texterna på Hole t.ex.! Sanslöst :D ) Återkommer med exempel.

Nils_inaktiv

Inläggav Nils_inaktiv » 2007-05-06 21:05

mycket märkligt! den låtern jag hörde på myspace lät som en blandning av klassisk musik och allmänt tokig rock musik... ska det vara så här?

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-05-06 21:56

Nils skrev:mycket märkligt! den låtern jag hörde på myspace lät som en blandning av klassisk musik och allmänt tokig rock musik... ska det vara så här?

Mycket möjligt!! Han är en mästare på att leka med musikaliska klichéer och stilar, kan förvränga vadsomhelst så att det passar hans syften. Det är det som är så fräckt :)

En favorit är "Satan Place" från "Hole" där han lustmördar typ en gammal surfrocklåt och förvandlar den till nåt HELT annat....

Annars är han väl kanske i grunden en industrialist/avantgardist, men det finns definitivt bara _en_ Foetus i musikvärlden...!

Edit: kan tillägga att han är mulitinstrumentalist, spelar allt själv typ. Har även agerat producent för andra grupper.

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-05-06 22:32

Nils skrev:mycket märkligt! den låtern jag hörde på myspace lät som en blandning av klassisk musik och allmänt tokig rock musik... ska det vara så här?

Ja! Han mixar stilar vilt. Det är fyra låtar på myspace och dom har olika stilar allihop. från Jazz, till K. Crimson liknande beats vidare till Metal, industy och klassiskt. En underbar åktur.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2007-05-07 09:45

Jag var en stor Foetus-fan förr men jag har inte orkat hänga med de senaste tio åren eller så

Nån som vet vad som finns på CD?
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-05-07 15:43

Den där låten "Time marches on" i youtubelänken var riktigt jäkla bra! :D

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-05-07 18:25

Slartibartfast skrev:Den där låten "Time marches on" i youtubelänken var riktigt jäkla bra! :D

[slrt]

Den var grym, ja. Det andra jag lyckades hitta på youtube var kanske lite mycket oväsen för min smak, men överlag intressant och bra.

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-05-07 21:19

Magnuz skrev:
Slartibartfast skrev:Den där låten "Time marches on" i youtubelänken var riktigt jäkla bra! :D

[slrt]

Den var grym, ja. Det andra jag lyckades hitta på youtube var kanske lite mycket oväsen för min smak, men överlag intressant och bra.

Det tidigare materialet han producerade var väldigt industriellt och stökigt, ibland som en sorts tidigt electronica-Birthday party. Men det senare (nittiotalets främre hälft och framåt )materialet kan rekomenderas. Det är fråga om snygga ljudlandskap där lekfullhet och stilar blandas på ett skönt sätt. Som på ena Myspace-låten så lyssnar man under tre, fyra minuter på ett stycke med stråkar som sedan bara exploderar elektriskt och kanske jazzar ut med lite cool M. Davies stukad trumpet.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-05-16 17:54

matereo, kan du tipsa om fullängds-lp's från senare tid? Har du nån koll på vad olika projekt som t.ex. "Steroid Maximus" och "Manorexia" har för stil..?

Lite kuriosa: "Nail" är en av två skivor i min ägo som har oändlig speltid, dvs. ljud ända ut i sista spåret som loopar..! (Räknar inte "Absolutely Elsewhere", en b-sida med Coil som inte har några spår alls :mrgreen:) Mr. Thirlwell producerade f.ö. Coil's fantastiska lp "Horse Rotorvator".

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-05-21 19:47

phloam skrev:matereo, kan du tipsa om fullängds-lp's från senare tid? Har du nån koll på vad olika projekt som t.ex. "Steroid Maximus" och "Manorexia" har för stil..?

Lite kuriosa: "Nail" är en av två skivor i min ägo som har oändlig speltid, dvs. ljud ända ut i sista spåret som loopar..! (Räknar inte "Absolutely Elsewhere", en b-sida med Coil som inte har några spår alls :mrgreen:) Mr. Thirlwell producerade f.ö. Coil's fantastiska lp "Horse Rotorvator".

Ursäkta att jag inte svarat, jag såg inte att det skrivits mer i tråden.

Steroid maximus är stora ljudcollage som har allt från Jazz och klassiska element till metal i sig. Mycket lekfull platta. Manorexia har jag inte. Gash är beställd, den har jag bara haft rippad tidigare men den har spunnit mycket.
Det jag hört på senare år är mäktigt och helt klart har Foetus tagit många steg framåt i utvecklingen av sin musik och stil sedan han senast var i ropet.

Återgå till Skivrekommendationer