Sahara Hotnights - If Leaving Is A Loving thing

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Floyd

Sahara Hotnights - If Leaving Is A Loving thing

Inläggav Floyd » 2007-06-20 13:59

Jag fick rejält haksläpp när jag lyssnade första gången till denna platta. S.H har mognat rejält och borta är det där lite typiska "stökiga" soundet mer baserat på röj. Här har man gjort en platta som är väldans mkt mer melodibaserad med en hel del melodislingor som fastnar omedelbart och som man får på hjärnan omgående. Denna platta är MYCKET mer kommersiell än de tidigare

Moget och genomtänkt är de ord jag kommer på. Sånginsatserna har förbättrats jämfört med tidigare, de har växt på sig så att säga. En gjuten rekommendation minst sagt.

Ljudkvalitet? Ptja, i mina öron i min anläggning låter det väldigt bra. Man har definitivt INTE gått i loudnessfällan. Mycket bra röståtergivning. Ljudkvaliteten är mycket bättre än genomsnittet för en platta på 2000-talet.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-06-20 14:03

Med undantag för två låtar tycker jag den är slätstruken, tyvärr. Och ja, jag har spelat den många varv nu...

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-06-20 14:43

Hetsporren skrev:Med undantag för två låtar tycker jag den är slätstruken, tyvärr. Och ja, jag har spelat den många varv nu...

Instämmer. Tycker de har tappat såväl i styrka som charm på den här plattan.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-06-20 15:04

Mer pop än rock numera kanske?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-06-20 15:21

paa skrev:Mer pop än rock numera kanske?

Jo, fast det behöver ju inte vara fel. Tvärtom.

Användarvisningsbild
Floyd

Inläggav Floyd » 2007-06-20 17:37

Yepp, definitivt mer pop än rock, men jag föredrar denna sista platta låååångt mer än de tidigare.

Slätstrukna? Tycker inte det. Många fyndiga melodoslingor som omedelbart fastnar i skallen.

Kommersiellt? Ja.

Alltför kommersiellt. Nja upp till var och en att bestämma.

Slätstruket? Knappast. (Inte i mina öron)

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-06-20 21:22

Deras bästa skiva är det i alla fall med marginal!

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-06-21 01:04

Skiftande bud här, får man säga. Floyd, hur kan de både ha mognat och vara mycket mer kommersiella?

Användarvisningsbild
Floyd

Inläggav Floyd » 2007-06-21 08:19

Magnuz skrev:Skiftande bud här, får man säga. Floyd, hur kan de både ha mognat och vara mycket mer kommersiella?

Intressant spörsmål. Hmmm, inser nu att det förefaller en smula motsägelsefullt. :?

Men om jag försöker uttrycka mina tankar så tycker jag väl att deras tidigare alster håller lite högre tempo, mer fart och fläkt, lite "stökigare" kanske. På senaste plattan (eller fonogrammet som det tydligen heter på detta forum) Känns det som att de har stampat lite på bromspedalen, tänkt till lite och försökt finna musik som är lite mer.....lättillgänglig, säkert har man känt att förra skivan sålde för dåligt och att man nu vill nå en bredare massa.

Fast detta behöver ingalunda vara ett tecken på mognad, skulle kunna vara precis tvärtom kanske. :? :?:

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-06-21 11:17

Jag håller nog med Floyd, i stort sett. Föredrar när de drar åt det poppigt/kommersiella framför rockigt/alternativt helt enkelt för att jag tycker att det passar dem bättre. Pop med litet tryck i är roligare än rock som upplevs tillkämpat "punkig".

Sedan tror jag att texterna bidrar till den upplevda mognaden också. Det känns som att Maria skriver litet mer om vad hon upplevt själv på den senaste plattan.

Men ååhh, vilket vackert leende Maria har! Jag "råkade" vara på Bengans när de hade spelning och skivsignering, så jag köpte en skiva för att ge bort i present, och ställde mig i kön (först, faktiskt) till signeringen. Och när hon log emot mig... :oops:
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-06-21 12:35

Det är definitivt ett mer polerat ljud på senaste skivan och det gäller väl även musiken. beroende på hur man ser på saken så är skivan mer homogen eller slätstruken. Jag tyckte nog att den punkiga stilen passade bättre, framför allt på de bra låtar dom gjorde. Det var dock lite mer ojämnt på de förra plattorna.

Å andra sidan brukar man mogna fort i den ålder tjejerna befinner sig och att behålla ett slamrigt punkigt uttryck när man kanske vuxit ifrån blir ju bara konstlat. Jag har en viss känsla av att Sahara Hotnights delvis kommer byta publik.

/ B

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-06-21 13:42

Almen skrev:
Men ååhh, vilket vackert leende Maria har! Jag "råkade" vara på Bengans när de hade spelning och skivsignering, så jag köpte en skiva för att ge bort i present, och ställde mig i kön (först, faktiskt) till signeringen. Och när hon log emot mig... :oops:

Jag minns en natt i en tvättstuga i Vårby... :)

Användarvisningsbild
Floyd

Inläggav Floyd » 2007-06-21 18:27

Bill50x skrev: Jag har en viss känsla av att Sahara Hotnights delvis kommer byta publik.

/ B

Håller fullständigt med, och jag tror att den nya publiken blir klart "bredare" och fler till antalet faktiskt.

Som Västerbottning blir man ju nästan stolt... :D

Återgå till Skivrekommendationer