Industritips + undersökning..!

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Hur många av dessa skivor har du lyssnat på?

Ingen
17
40%
1-3 kanske
20
48%
Flertalet
4
10%
Alla
1
2%

Antal röster : 42

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Industritips + undersökning..!

Inläggav phloam » 2007-10-29 17:27

Skrev i en annan tråd:

Just under de åren så kom, för de insatta, riktigt klassiska plattor som "Nail" med Foetus (85), Coil "Horse Rotorvator"(86), Skinny Puppy med "Mind TPI" (86) "Cleanse Fold & Manipulate"(87) "Too Dark Park" (90), Legendary Pink Dots "Any Day Now" (87), "The Maria Dimension" (91) Richard D James "Selected Ambient Works 85-92" (!), Einsturzende Neubauten "Halber Mensch" (85), "Funf auf..." (87), Cabaret Voltaire "The Crackdown" (83)......

Förutom att vilja tipsa om dessa undrar jag hur många här, rent generellt, som hört några av dessa.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2007-10-29 17:50

Gamla fina dammiga vax! Det här kan bli en sen kväll... :D

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-10-29 17:55

Ingen såvitt jag vet. De enda jag överhuvudtaget hört talas om är Foetus, Skinny Puppy och Neubauten. De två sistnämnda har jag också hört någon enstaka gång så det är fullt möjligt att jag hört just ovan nämnda skivor.

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2007-10-29 18:17

Einsturzende neubaten är de ända jag hört utav dessa. Kan ju dock nämna att de inte är min smak. Detta är sådant som jag kallar för festivalmusik. Ex. en massa svartklädda ungdomar som är på hultsfredsfestivalen och lyssnar till "så kallad festivalmusik"

Med det menar jag att förmodligen är detta ganska "smal musik" som inte majoriteten valt att lyssna till. Tror jag. Blir intressant om det är fler som är av den uppfattningen. OBS. Detta är min egen personliga åsikt, och alla är naturligtvis fria att ha olika musiksmak :)

Förresten skulle vara intressant att veta hur många skivor de släppt.
Kan man ju få en liten vink om folk tycker det är bra.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-10-29 18:22

För er som är intresserade så är http://www.allmusic.com en bra start, sök på namnen (diskografier med betyg, biografier, bilder) plus massor av relaterade grupper..!

(Fast att provlyssna i låg kvalitet lär inte göra denna musik rättvisa. Kräver bra återgivning och inget slölyssnande...!)

Detta urval av skivor var bara högst "of the top of my head", fler tips kommer :)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-10-29 18:26

verdad skrev: Ex. en massa svartklädda ungdomar som är på hultsfredsfestivalen och lyssnar till "så kallad festivalmusik"

:D

Einsturzende; en 10-15 LP till dags dato ungefär. Fortfarande aktiva...!

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-10-29 20:19

verdad skrev:Ex. en massa svartklädda ungdomar som är på hultsfredsfestivalen och lyssnar till "så kallad festivalmusik"

8O

verdad skrev:Med det menar jag att förmodligen är detta ganska "smal musik" som inte majoriteten valt att lyssna till. Tror jag.

Nja, dom kanske inte är enormt stora, eftersom dom spelar rätt långt från radiopop, men Skinny och Einsturzende påverkade massa människor med sin musik och bl a Nine inch nails och Marilyn manson har mycket att tacka dom för. Och Bowie blev ju även han influerad av denna musik.

verdad skrev:Förresten skulle vara intressant att veta hur många skivor de släppt.
Kan man ju få en liten vink om folk tycker det är bra.

Skinny Puppy släpper skivor än. Deras skiva från 2004 var den bästa det året IMO. Och deras Arvikaspelning var den bästa livespelningen det året, så dom är rätt stora och aktiva än, inom sin del.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2007-10-29 22:20

Nine inch Nails och Marilyn Manson är ju något jag faktiskt står över, men David Bowie håller jag med om har gjort några riktigt bra låtar, t.om så tror jag att några av dem skulle komma på min 20 bästa lista. :)

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-10-30 00:53

Jag har Richard D James "Selected Ambient Works 85-92".
...perspektiv...

Användarvisningsbild
FalloutBoy
Musiktipsens mästare

Re: Industritips + undersökning..!

Inläggav FalloutBoy » 2007-11-03 00:01

phloam skrev:Förutom att vilja tipsa om dessa undrar jag hur många här, rent generellt, som hört några av dessa.

Har faktiskt hört allihop och äger också de flesta (var insnöad på genren i ett par år). Men det var många år sedan jag lyssnade på dem.

Coil "Horse Rotorvator"(86)

Deras mest lättlyssnade album, men jag föredrar nog "Love's Secret Domain".

Skinny Puppy med "Mind TPI" (86) "Cleanse Fold & Manipulate"(87) "Too Dark Park" (90)

"Too Dark Park" är nog deras bästa album, men när det gäller deras 80-tals album så tycker jag "VIVIsectVI" är bättre än CF&M och M:TPI.

Legendary Pink Dots "Any Day Now" (87), "The Maria Dimension" (91)

Två klassiker. The Teargarden - "Tired Eyes, Slowly Burning" (87) är ju också värd att nämna i sammanhanget.

Richard D James "Selected Ambient Works 85-92" (!)

Känns lite malplacerad, men givetvis en klassiker. En av grundpelarna i IDM genren.
Några andra klassiska IDM album från tidigt 90-tal:
The Black Dog - "Bytes" (91)
LFO - "Frequencies" (91)
Autechre - "Incunabula" (93)

Einsturzende Neubauten "Halber Mensch" (85), "Funf auf..." (87)

"Haus der Lüge" (89) är också värd att nämnas.

Cabaret Voltaire "The Crackdown" (83)

Brukar tillsammans med Throbbing Gristle räknas som grundarna till industrigenren. "Red Mecca" (81) är ett annat klassiskt album.

---

Ett bra urval av klassiker inom industrigenren, men jag saknar representanter för EBM (Electronic Body Music) subgenren. T.ex. klassiker som:
Front 242 - "Front By Front"
Nitzer Ebb - "That Total Age"
Front Line Assembly - "Tactical Neural Implant"

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2007-11-03 11:45

Lyssnade mycket på front 242, skinny puppy, lite nitzer m.m. när jag var ung... :)

Borde nog leta reda på lite skinny puppy-skivor som gömt sig i hyllan, jag brukar komma på hur bra dom är varje gång jag lyssnar på dom. Har inte koll på deras senare plattor, kanske borde provlyssna lite på dom också.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-11-11 04:43

norman skrev:Lyssnade mycket på front 242, skinny puppy, lite nitzer m.m. när jag var ung... :)

Borde nog leta reda på lite skinny puppy-skivor som gömt sig i hyllan, jag brukar komma på hur bra dom är varje gång jag lyssnar på dom. Har inte koll på deras senare plattor, kanske borde provlyssna lite på dom också.

Last Rights var kanske den sista riktigt "stora" SP-skivan; därefter kom katastrofen* "The Process" som jag knappt vågat/velat lyssna på alls.... efter återförening tycks det som om de två senaste albumen inte är så tokiga, men har faktiskt inte hört dem - pga att jag var så tokfrälst på dem under storhetstiden. Vill liksom ha kvar den känslan :)

* (Beroende på all skit som drabbade bandet då och ledde till dess upplösning)

Intressantare var då sidoprojekt som Download och Ohgr...!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-11-11 05:45

FalloutBoy skrev:Har faktiskt hört allihop och äger också de flesta (var insnöad på genren i ett par år). Men det var många år sedan jag lyssnade på dem.

Såg inte detta inlägg förrän nu....!

Helt otroligt att läsa dina tips; hade kunnat/tänkt lägga till precis exakt samma själv! :) "Tired Eyes, Slowly Burning" har jag som ett av två absoluta favoritalbum i den tråden här nånstans (länk senare), extra kul att du nämner just den!

Plus att du tar upp IDM som jag själv gick över till vid den tiden....

Apropå SP, håller helt med om att "Too Dark Park" är deras starkaste, ryser bara jag tänker på den. Svårt att rangordna i övrigt :)

Förutom SP är CV och Kirk personliga favoriter; brukar tjata om dem här... :mrgreen:

Hursomhelst, jag kommer att lita fullständigt på alla tips du kommer med oavsett genre framöver och rekommenderar andra att göra så också :) Vad lyssnar du på nuförtiden förresten..?

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2007-11-11 11:29

FalloutBoy skrev:
phloam skrev:Einsturzende Neubauten "Halber Mensch" (85), "Funf auf..." (87)

"Haus der Lüge" (89) är också värd att nämnas.

Alla dom skivorna är bra, men jag föredrar faktiskt Silence is sexy, men det har väl att göra med att den kom i samma veva som jag insåg ENs storhet.*

En intervju med Blixa.

* = ...det var på Arvikafestivalen 2000. Jag hade hört en del med EN innan, och älskade deras version av "Sand". Tänkte att det kunde vara kul att se dom, ställde mig långt ifrån i grässlänten. Tyckte att det var ganska trist, gick lite närmare och tyckte fortfarande att det var rätt trist. Hade för avsikt att gå till bilen och lägga mig att sova, men någonting sa mig att jag borde ställa mig någon minut så långt fram som jag kommer innan jag ger upp. När jag hamnade till vänster om scenen, strax framför högtalarna så man verkligen kände basgångarna... då... då plötsligt FÖRSTOD jag. 8O Det var i princip en ögonblicklig uppenbarelse. Det klart häftigaste jag varit med om inom livemusik.
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2007-11-11 11:39

phloam skrev:därefter kom katastrofen* "The Process" som jag knappt vågat/velat lyssna på alls....

Hörru, nu lugnar du ner dig! ;) Gruppens näst bästa låt, imho, "Candle" ligger faktiskt på den skivan!

(Deras bästa är, också imho, "Convulsion" som ligger på Too dark park. Fan vet om inte den tredje bästa är "Ode to groovy" som inte ligger på något album alls.)

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2007-11-11 12:08

Någon av dessa andra som är lika dynamiska och välljudande som front242 kan vara.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-11-11 13:23

LypsylateX skrev:
* = ...det var på Arvikafestivalen 2000. Jag hade hört en del med EN innan, och älskade deras version av "Sand".

Visst är den bra!! :D Blixa åstadkommer världshistoriens bästa "gitarrsolo" där eller hur :) Har den på ett Bommen-blandband (ett mkt intressant blandband f.ö!)

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2007-11-11 14:00

phloam skrev:Blixa åstadkommer världshistoriens bästa "gitarrsolo" där eller hur :)

Jajjemän.

Krash-ljudsögonblicket i meningen "at night when stars light up the *krash!* sky!" är bland det finaste som skapats i ljudväg. :)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-11-11 14:32

LypsylateX skrev:
Krash-ljudsögonblicket i meningen "at night when stars light up the *krash!* sky!" är bland det finaste som skapats i ljudväg. :)

Ah precis! Det är... sublimt :) :) :)

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-11-11 23:45

Har aldrig gillat den där industrigrejen riktigt, men i o m att jag haft vänner som varit hemskt insatta i den har jag... blivit lite påtvingad genren. Jag vet att jag lyssnat på flertalet av musikerna, men jag är bara hundra på en av plattorna, ambientplattan med AFX såklart. Jag har några anmärkningar på listan, okunskapen till trots:

1. Jag tycker verkligen inte att AFX hör hemma tillsammans med de andra överpretantiösa mystikerna ;)
2. Jag tycker inte det finns tillräckligt mycket välljud i den här genren för att man ska kräva någon bra återgivning. Jag har missat stora delar av genren dock...
3. Varför är Laibach inte med på någon lista, eller Front242 för den delen?

Jag har aldrig förstått mig på den här musikgenren, men hoppas att ni andra gillar den desto mer! Ibland kommer det ju ut ett guldkorn eller så från de sämsta av genres också! ;)

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-11-12 01:01

Jag har Richard D James "Selected Ambient Works 85-92", men utgiven under namnet Aphex Twin.

Skinny Puppy har jag inte hört så mycket med. Likadant med Einstuzende Neubaten. Inte riktigt min kopp te.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-11-12 11:49

Jag tror det generellt finns en massa fördomar mot "industri". Man tror att allt bara är metallskrammel a la tidigaste Neubauten eller Test Dept, men då missar man att det lika gärna kan röra sig om raspet från en blyertspenna som en vinkelslip. Finns mycket bländande vacker musik inom denna genre, och övergången till t.e.x Aphex är mycket mer glidande än man kan tro. Ta t.ex. ljudskupturerandet i låten "Draining Faces" på SP's Cleanse, Fold... eller närbesläktade Download - inte långt från AFX eller Autechre.

Användarvisningsbild
FalloutBoy
Musiktipsens mästare

Inläggav FalloutBoy » 2007-11-14 23:42

phloam skrev:Last Rights var kanske den sista riktigt "stora" SP-skivan; därefter kom katastrofen* "The Process" som jag knappt vågat/velat lyssna på alls....

Tycker faktiskt inte den är så dålig. Kanske lite ojämn, men har en del höjdpunkter.

efter återförening tycks det som om de två senaste albumen inte är så tokiga, men har faktiskt inte hört dem - pga att jag var så tokfrälst på dem under storhetstiden. Vill liksom ha kvar den känslan :)

Har bara hört "Greater Wrong..." och gillade den inte alls.

phloam skrev:Förutom SP är CV och Kirk personliga favoriter; brukar tjata om dem här... :mrgreen:

Gillar R. H. Kirk också, men har bara två av hans skivor ("Virtual State" och "The Number of Magic"). Vilka av hans andra skivor tycker du man bör äga?

Hursomhelst, jag kommer att lita fullständigt på alla tips du kommer med oavsett genre framöver och rekommenderar andra att göra så också :)

Alltid trevligt med folk som uppskattar bra musik! ;)

Vad lyssnar du på nuförtiden förresten..?

Jag lyssnar på väldigt många genrer i dagsläget, men i huvudsak de som brukar föregås av orden "indie", "alternativ", "neo-" och "post-" :) (kolla mina tre inlägg i tråden om vacker höstmusik för några exempel på vad jag gillar).

Jag gillar också dagens blandgenrer som gett nytt liv åt genrer som IDM/Electronica genom exempelvis indietronica, folktronica och toytronica.

Kan förresten tipsa om Bitrush (a.k.a. Mike Cadoo, f.d. medlem i industribandet Gridlock) om du inte hört honom. Riktigt trevlig electronica med influenser från industri, shoegaze och post-rock.

Här finns en livespelning att hämta: http://www.n5md.com/artists/Bitcrush/bi ... emlock.mp3

Provlyssna hans skivor:
Enarc
In Distance
Epilogue In Waves (kommande tredje skivan)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-11-15 17:13

Ok jag ska ge The Process en chans :)

Angående R H Kirk så kan jag rekommendera lite olika, med varning för brist på objektivitet :)

Under "R H Kirk":

"Black Jesus Voice" (hårdare, mer CV's Crackdown/Drinking Gasoline-stuk men det gillar jag! Älskar omslaget), den tillhörande "Ugly Spirit" (weird ambient) är kanske mest för fansen (men inte dålig).

Step Write Run: Alphaphone vol 1 - en samling av olika 12'or, 2 CD, med lite udda låtar, väldigt "tounge in cheek" eller rentav underfundigt humoristiska..! (Svårt att beskriva) Bra kirktechno hursomhelst :)

Andra projekt (i.e. kirk solo):

Sandoz: Dark Continent (eg. en 6spårs EP, mer tacks på cd som jag inte hört) - helt underbar liten pärla, upplyftande! Även "Digital Lifeforms" (Finns i återutgåva med extra CD!) - tror denna är influerad av resor till Tahiti; voodoo-känsla och IDM-electronica, mycket stämmningsfullt. ( jrf de du har)

Electronic Eye "Closed Circuit" - mer åt Ambienthållet, 2 CD. Flera favoritlåtar.

Cabaret Voltaire; "International Language" och "The Conversation" (måste skaffa den första av dessa tre, "Plasticity" också!!) - båda mycket bra, housevänligt, på den senare finns dessutom en klart flummig 54minuters ambientlåt(!) på andra cd'n, plus kanske en av mina absoluta favoritlåtar alla kategorier; "Exterminating Angel (outro)". Rak, högkvalitativ electronica när den är som bäst.

Men det visste du nog redan :)

Erol
inaktiv

Inläggav Erol » 2007-11-16 16:19

Är väl inte någon hardcoreindustriare och är inte hudra på plattorna men kryssade i 1-3.

Einsturzende Neubauten "Halber Mensch" tror jag att jag hört. Fan, har ju tom sett dom live i Arvika för några år sen :)

Användarvisningsbild
FalloutBoy
Musiktipsens mästare

Inläggav FalloutBoy » 2007-11-17 20:51

phloam skrev:Angående R H Kirk så kan jag rekommendera lite olika, med varning för brist på objektivitet :)

Tack för tipsen! Ska kolla upp dem snart.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2007-11-20 12:42

Jag såg neubauten live på konserthuset i mitten av 80-talet, de kom in genom väggen - bokstavligt
Dogmatisk Mac-Taliban

Återgå till Skivrekommendationer