Folkmusik med snudd på rock...

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
frilins

Folkmusik med snudd på rock...

Inläggav frilins » 2007-12-28 12:31

Vill rekomendera Bruce Springsteen "We Shall Overcome" The Seeger Sessions.

Innan du lyssnar på CD:n se den medföljande domumentären (DVD:n) som finns i fodralet för att få en bild av vad albumet handlar om.

Inte dumt alls.
Mvh
Per
"Lyssnar till allt men blir knottrig av Blues."

Miles

Inläggav Miles » 2007-12-29 01:40

Mycket trevlig skiva, ja!

Kan ju passa på att även rekommendera den efterföljande dubbelplattan "Live in Dublin", inspelad inför en väldigt entusiastisk publik på Irland. Den innehåller samma låtar samt lite annat. Mycket fin närvarokänsla och bra ljud. Finns visst också som DVD, den har jag inte sett dock.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-12-29 14:38

Men är det inte väldigt dåligt ljud på den skivan? Jag har visserligen bara "fultankat" några mp3:or, men de låter f-dj-igt.

/ B

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-12-29 14:51

Bill50x skrev:Men är det inte väldigt dåligt ljud på den skivan? Jag har visserligen bara "fultankat" några mp3:or, men de låter f-dj-igt.

Det stämmer, tyvärr. Jag tycker nog framförandet lämnar en del övrigt att önska på sina ställen också men på det hela taget är det en trevlig platta ändå. Särskilt gillar jag Erie Canal.

OlA-68
Mr. Muzic

Re: Folkmusik med snudd på rock...

Inläggav OlA-68 » 2007-12-31 07:47

frilins skrev:Vill rekomendera Bruce Springsteen "We Shall Overcome" The Seeger Sessions.

Innan du lyssnar på CD:n se den medföljande domumentären (DVD:n) som finns i fodralet för att få en bild av vad albumet handlar om.

Inte dumt alls.

sämsta sprängstensplattan någonsin ... hade han inte varit kändis hade aldrig sdylik smörja fått dupliceras på fonogram kommer jag till världsherravälde ngn gng skall jag anordna offentliga bål på den plattan tillsammans med en hel hoper med bert karlsson-produktioner
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

Miles

Inläggav Miles » 2008-01-02 00:18

OlA-68 skrev:
frilins skrev:Vill rekomendera Bruce Springsteen "We Shall Overcome" The Seeger Sessions.

Inte dumt alls.

sämsta sprängstensplattan någonsin ... hade han inte varit kändis hade aldrig sdylik smörja fått dupliceras på fonogram kommer jag till världsherravälde ngn gng skall jag anordna offentliga bål på den plattan tillsammans med en hel hoper med bert karlsson-produktioner

Värst vad det rådde delade meningar här då! :D Men smaken är ju som baken. Jag gillar för övrigt inte Bruce's "vanliga" plattor särskilt mycket.

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2008-01-03 19:27

Det är ju besynnerligt med Springsteen. I början av 70-talet försökte hans skivbolag tvinga honom att göra folkrock à la Bob Dylan. Detta värjde han sig emot med kraft och gjorde ren rock utan särskilt mycket folkliga inslag. I början av 80-talet tvärvände han och slog in på folkrocken med Nebraska (och delar av Born in the USA) och sedan dess har han alltid försökt stå med minst en fot i Apalacherna. Frågan är ju om fansen hänger med? Personligen tycker jag att han är gudabenådad när det gäller att skriva och framföra ren rock och vemodiga ballader. Som folkmusiker lämnar han dock oerhört mycket att önska.
--- Medlem i VMGÖ ---

Användarvisningsbild
Wideglide

Inläggav Wideglide » 2008-01-03 23:54

Miles skrev:
OlA-68 skrev:

Inte dumt alls.

Värst vad det rådde delade meningar här då! :D Men smaken är ju som baken. Jag gillar för övrigt inte Bruce's "vanliga" plattor särskilt mycket.

Ja det var väldigt vad OlA tog i... 8O
men smaken är som baken...salt...

Kan för övrigt rekomendera Steve Earle och Del McCoury Band "The Mountain" om man gillar "typen" av musik :D
Grymt "äkta" och bra platta!!! Notera att inga trummor finns på inspelningen, all rytm liggger med andra instrument, bas, banjo mm...
"..klä ditt rum med Rockwool"
Stig Carlsson
Civ.ing.

Återgå till Skivrekommendationer