Så, då har jag också bättrat på försäljningssiffrorna. (139:-, Bengans)
Jag fick det till 18 låtar (var det 16?), och med uppskattad snittlängd på kanske 2-3 minuter så är nog 40 minuter närmare totallängden. Men jag kan ha fel.
Jag förstår verkligen att skivan är tänkt som en helhet - många av låtarna (eller kanske rättare spåren) är mera som verser, refränger, bryggor och mellanspel i ett större sammanhang. Den var omöjlig att
inte lyssna helt igenom i ett sträck!
Skenbart enkla låtar med en hel del som händer i bakgrunden. Sången är verkligen fin, och jag tycker hennes röst kommer fram mycket bättre än jag hört förut. Varje låt har fått en egen sättning, vilket ger en skön blandning av klaviaturer, blåsinstrument och stämsång på skivan. Ofta mixat med ganska torrt, straight-forward sound på kompet, men sången nära och litet utfasat spridd över ljudbilden. Mycket att ta in, och även om jag gillade den direkt så tror jag också att den vinner i längden.
Flera av spåren är liksom mässande, aningen psalmliknande, med upprepade textrader, litet besvärjande i stil. Texterna fick jag inget grepp om. Kärlek och sådant, typ...
Jag spelade den på 7-9 dB starkare än normala moderna popskivor, och det var skönt mixad med fin dynamik. Till exempel ett orgelintro på ganska svag nivå, och sedan där basen trots ett mjukt Hohner-sound kommer in med en riktig punch. Gott! Ganska snällt sound (inte så mycket dist, duh...), men stämningsfullt och personligt.
På några låtar tyckte jag det var aningen mycket EQ högt uppe i frekvens på sången, men dock inget som gjorde ont i öronen.
En märklig skiva. Klar rekommendation!