Deep Purple

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-06-12 08:01

subjektivisten: Det är förvisso ytterligare kompression på åtminstone trummor och bas, men brusreduceringen tror jag också beror på minskat adderat bandbrus.

Jag urskiljer mycket tydligare brus från gitarrförstärkare, Leslie, mikrofoner, etc. Dessutom hörs till exempel vibratot på gitarren tydligare, cymbaler ringer ut bättre, och hi-haten låter mer detaljerad. Jag tycker det låter som att originalet är EQ:at till fördel för ett enhetligt sound, medan ommixarna känns litet mer replokal.

Det är ju inte så att någon satte en pistol mot Roger Glovers huvud och tvingade honom att mixa om dem.
Senast redigerad av Almen 2007-06-13 07:32, redigerad totalt 1 gång.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Rocker

Inläggav Rocker » 2007-06-12 20:03

Personligen tycker jag att det är mera "bett" i de ommixade cd versionerna av Deep purple jämfört med lp versionerna. Åtminstone gäller detta "In rock". Jag ska lyssna på min omixade "Machine head".

/U

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-17 23:59

Almen skrev:subjektivisten: Det är förvisso ytterligare kompression på åtminstone trummor och bas, men brusreduceringen tror jag också beror på minskat adderat bandbrus.

Jag urskiljer mycket tydligare brus från gitarrförstärkare, Leslie, mikrofoner, etc. Dessutom hörs till exempel vibratot på gitarren tydligare, cymbaler ringer ut bättre, och hi-haten låter mer detaljerad. Jag tycker det låter som att originalet är EQ:at till fördel för ett enhetligt sound, medan ommixarna känns litet mer replokal.

Det är ju inte så att någon satte en pistol mot Roger Glovers huvud och tvingade honom att mixa om dem.

Ja, vad jag förstår är orginal CDn en "flat" överföring, dvs inte ändrat alls. Så om du gillar ingen dynamik och rattande av EQ och brusreducering (tror det t o m står i häftet dom använt det, du kan annars söka på hoffmanforumet om detta), så är det ju helt klart din åsikt. Jag är mer för rätt ljud :wink:

*en lite rolig pik bara* :P
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-06-18 08:45

subjektivisten skrev:Så om du gillar ingen dynamik och rattande av EQ och brusreducering (tror det t o m står i häftet dom använt det, du kan annars söka på hoffmanforumet om detta), så är det ju helt klart din åsikt. Jag är mer för rätt ljud :wink:

:D Originalmastern är ju också EQ:ad, eller hur? Optimerad för LP, till och med... ;)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-18 12:17

Nja, inte vad jag vet.
Detta är väl lite vad jag tagit upp innan här på forumet och handlar ju inte om Almen som person utan alla som "grupp". Att det är väldigt mycket snack om byta upp sig till något som ger 0,0001 THD och har rakaste kuben, och andra saker som påverkar lite dissas, och så lyssnar på man skivor som är långt ifrån vad masterbandet är. Då kan man verkligen fråga sig vem som kommer närmast "det rätta ljudet" 8)

Du har väl så du kan spela DVD-A? Vad det verkar så är DVD-A skivan riktigt vass på Machine Head: http://www.stevehoffman.tv/forums/showthread.php?t=91255
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-06-18 12:49

subjektivisten skrev:Du har väl så du kan spela DVD-A? Vad det verkar så är DVD-A skivan riktigt vass på Machine Head
Japp, den står på listan. Tyvärr har de lagt original-quad-mixen på SACD-utgåvan, så vill man ha den, så blir det dubbelinköp. Surroundmixen på DVD-A-utgåvan har jag inte sett någon som slagit volter över, direkt. Men det vore kul att ha en riktigt bra utgåva av ...eh, vad heter det... originalet... ;)

så lyssnar på man skivor som är långt ifrån vad masterbandet är. Då kan man verkligen fråga sig vem som kommer närmast "det rätta ljudet"
Vad gäller Glovers ommixningar så är det ju ingen tvekan om att det är långt ifrån originaltvåkanalsmastern; det är det som är poängen.

Och jag gillar hans ommixningar. :)
Senast redigerad av Almen 2007-07-30 11:42, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-28 18:52

Jämfört In rocks min gamla USA vinyl (ej original) mot rem CDn och rem CDn är ett skämt. Skäms dom inte när dom säljer sådan dynga till folk? 8O

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-04-04 01:42

Fick första pressen på Machine head häromdagen. Så ska det låta. 8)

Användarvisningsbild
jari

Inläggav jari » 2008-04-04 22:27

En mycket bra grupp! Helt outstanding! Musikerna är näst intill oslagbara!

Tänk bara på när Richie "Divan" Blackmoore drar igång sina riff!
Trummisen är ju fantastisk!

Det finns få musiker av denna rang idag!

Jag såg dom i konserthuset i Gbg 1970,
det var ett förband (Hardin and York)har jag för mig att de hette,,trummisen i det bandet fick Ian Paice att framstå som
en mkt sämre trummis. 8O
"För lata svin är marken alltid frusen"

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2008-04-04 23:52

Ni som skriver att ni har "allt" med Deep purple, vet ni om att de gjort ca ett trettiotal skivor!! Har ni skivorna med Tommy Bolin på gitarr? Eller enbart med Ritchie Blackmore? Enligt mig tillhör "Perfect Strangers" skivan en av toppskiktet av skivor. Naturligtvis även de som redan nämnts.
Jag håller också Deep Purple såsom varande en mycket bättre grupp än Led Zeppelin. Anser att Purples låtar är mycket högre klass, förutom "Stairway to Heaven" då!

Användarvisningsbild
Rocker

Inläggav Rocker » 2008-04-05 19:53

Verdad: Jag håller också Deep Purple såsom varande en mycket bättre grupp än Led Zeppelin. Anser att Purples låtar är mycket högre klass, förutom "Stairway to Heaven" då!

Jag instämmer!

Jo Perfect strangers är mycket bra!

Jag har inget med Bolin och första skivan jag har är In rock, förutom en samlingsskiva "singles" med några tidiga spår.

Användarvisningsbild
Wideglide

Inläggav Wideglide » 2008-04-08 10:27

Underbar tråd om ett underbart band...
Håller mig till MkII som Purple-fan, även om de andra konstellationerna har sina guldkorn...

Ska man komplettera sin samling med Deep Purple ska man inte missa trippelcd´n "Live in Japan". Kompletta materialet i sin helhet som sedan kom ut som "Made in Japan" 1972, en milstolpe...
Detta är konserter inspelade 15 augusti, Osaka, 16 augusti, Osaka och 17 augusti, Tokyo, med felspelningar och allt...

Deep Purple var rätt skojtokiga i början av karriären med utalanden (efter japan 1972) som "Next week, we´re turning proffesional" och
"Can we have everything louder than everything else?" (ett utryck som Lemmy i Motörhead senare stal..) lite skönt avslappnade killar på den tiden... åtminstone Blackmoore ändrade rätt snart attityd...

En annan platta som faktiskt Glover producerade (hans debut?) är ju Nazareths "Razamanaz" från -74, en grym samtida produktion...

Det har ju runnit en del vatten under broarna sedan -72, senast jag hörde om Deep Purple var de med i Bingo-Lotto....
Det var bättre förr, ju förr dess bättre... eller? :D

Wideglide is back
"..klä ditt rum med Rockwool"
Stig Carlsson
Civ.ing.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2008-04-13 20:17

Wideglide skrev:Underbar tråd om ett underbart band...
Håller mig till MkII som Purple-fan, även om de andra konstellationerna har sina guldkorn...

Ska man komplettera sin samling med Deep Purple ska man inte missa trippelcd´n "Live in Japan". Kompletta materialet i sin helhet som sedan kom ut som "Made in Japan" 1972, en milstolpe...
Detta är konserter inspelade 15 augusti, Osaka, 16 augusti, Osaka och 17 augusti, Tokyo, med felspelningar och allt...

Deep Purple var rätt skojtokiga i början av karriären med utalanden (efter japan 1972) som "Next week, we´re turning proffesional" och
"Can we have everything louder than everything else?" (ett utryck som Lemmy i Motörhead senare stal..) lite skönt avslappnade killar på den tiden... åtminstone Blackmoore ändrade rätt snart attityd...

En annan platta som faktiskt Glover producerade (hans debut?) är ju Nazareths "Razamanaz" från -74, en grym samtida produktion...

Det har ju runnit en del vatten under broarna sedan -72, senast jag hörde om Deep Purple var de med i Bingo-Lotto....
Det var bättre förr, ju förr dess bättre... eller? :D

Wideglide is back

Deep Purple i Bingo Lotto?? 8O Tja de är ju snart pensionärer själva om det inte redan är det
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Föregående

Återgå till Skivrekommendationer