Freddie Hubabrd - Red Clay (Jazz)

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
ollenorell

Freddie Hubabrd - Red Clay (Jazz)

Inläggav ollenorell » 2007-08-07 18:29

Hallå!

Jo jag har länge lyssnat på jazz... Särskilt jazz ifrån 1960 och 70-talet.

För någon månad sedan fick jag nys om om trumpetare som heter Fredde Hubbard. Jag gillade honom starkt så jag började att köpa hans skivor.
Skivan jag vill tipsa er om heter Red Clay och är inspelad 1970.
Bild
1. Red Clay
2. Delphia
3. Suite Sioux
4. Intrepid Fox, The
5. Cold Turkey
6. Red Clay - (Live-version)

Jag tycker mycket om skivan, särskilt liveversionen av Red Clay (spår 6) Den är helt grym och kanske det bästa jag hört so far!

Det är också fullt av bra musiker med på skivan:
Ron Carter - Bass; Herbie Hancock - Piano; Joe Henderson - Saxophone; Lenny White - Drums; Freddie Hubbard - Trumpet

Joe Henderson är en av de bästa saxofonister jag har hört! Herbie Hancock är inte speciellt dålig heller 8)

Jag tycker att Freddie Hubbard är en extremt undrepresenterad musiker som fler borde ha hört! Många menar att han var en av de som formade genren Hard Bop.
Bild
Här spelar han flygelhorn...

Detta är en av mina absolut bästa skivor! Jag är helt lyrisk äver denna! Sen kanske ljudupptagningen är lite specell på live-spåret men vaddå :wink:

ps. Är det någon som har hört någon annan bra skiva med Hubbard? Så jag vet vad jag ska köpa härnäst :)
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
CatsupCat

Inläggav CatsupCat » 2007-08-08 17:13

Hubbe
Han är en fantastisk instrumentalist. Så bra att känslan går totalt förlorad. :)

Trumpetare med känsla är enligt min mening
Lee Morgan, Clifford Brown, Donald Byrd, Blue Mitchell, Kenny Dorham.
Det finns många, många fler! Men, vad har Du lyssnat på för jämförelsens skull? Inte Miles, Chet Baker eller Marsalis eller hoppas jag.
Dom är bra men "på sitt sätt".
Spelar Du själv trumpet? eller något annat instrument???
Bebop spoken here!

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2007-08-08 17:26

Jo, jag är lite hobbytrumpetare... Jag har gått på den kommunala musikskolan :) Jag spelade storband. Nu är jag lite för gammal för att vara med...
Lee Morgan har jag hört. Han är bra! Jag har hans skiva sidewinder.
Tack för tipsen på trumpetare med känsla! Det är ju känslan det handlar om.

Kända jazztrumpetare som Louis Armstrong, Chet Baker och Miles, är inte de som jag finner mest intressanta...
Jag har snöat in lite på hard bop nyligen. Det är bra grejer!

Zeebop

Inläggav Zeebop » 2007-08-08 19:10

Tjenis!

Om du gillar Red Clay så kanske du ska lyssna in First Light också. Även det ett CTI-album som är riktigt bra.

Det finns ett album till från CTI-eran som heter Straight Life.
Den har jag inte hört dock.

Har även The Black Angel från -69, som har sina stunder, men är mer exkrementell... ingen direkt favorit från min sida.

Min Freddie Hubbard favorit:

A Soul Experiment (-69)

- Alltså, det här är inget typiskt Freddie Hubbard album.
Mer åt soul och R&B stuket blandat med lite jazz.
Albumtiteln säger väl allt egentligen.

Skulle gissa att hans fans brände upp sina baskrar och tvärrandiga tröjor utanför Nalen i ren ångest när de hörde A SoulExperiment.

Men vilken grymt bra album det är! Med musiker som vet hur man ska hålla grytan kokande... Sväng å funkfest!

/z

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2007-08-09 11:49

Jag har faktiskt plattan, men har inte gett den en ärlig chans. Ska göra det! tack för tipset!

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2007-08-09 11:53

Lyssna på live-spåret och njut 8)

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2007-08-10 22:56

Zeebop: Jag har lyssnat på Soul Experiment nu. Den är mysig!
Jag tycker att den håller hög klass, precis som Red Clay :)
Tack för tipset!

Användarvisningsbild
shaft

Inläggav shaft » 2007-08-13 10:56

Hej!
Många favoriter nämns här :D
I min egen tokiga skivsamlarhet så gillar jag de flesta - speciellt inom bop och fusion.
Jag har det mesta av Donald Byrd, Lee Morgan, en rejär skopa Hubbard, Clifford Brown och Art Farmer.

När det gäller Hubbard så vill jag gärna framhålla Open Sesame från 1960. Den är helgjuten hardbop. Spelar gör bla.a Tina Brooks som är en i många läger bortglömd saxspelare på Blue Note.

Sen är First Light på CTI 1974 en av mina favoriter av hans CTI output. Straight Life är för stökig för mig. Red Clay är mkt bra även om jag håller Sky Dive högre.

Blue Mitchell har gjort en hel del bra grejor och Boss Horn från 1966 är den jag helst spelar med honom. Här är han samlad med två giganter - en ung Chick Corea (piano) på två låtar varav den helt underbara "Tones for Joan's Bones" samt även pianisten och husarrangören för Blue Note - Duke Pearson. Pepper Adams fyller i med sin barytonsax och resultatet är helt strålande. :)

All for now!

/Shaft

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2007-08-13 16:19

Open Sesame ska jag lyssna på! Tack för tipset :) Helgjuten Hardbop, det låter underbart :D

Användarvisningsbild
shaft

Inläggav shaft » 2007-08-15 11:04

Hej Igen!
Kul, återkom gärna med vad du tyckte. En fördel med Open Sesame är att den är lätt att få tag i eftersom den har getts ut som RVG (Rudy van Gelder)utgåva 2002. CDon.se har den för 59kr. Man kan även provlyssna där :-)
/Shaft

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2007-09-07 19:28

Nu har jag äntligen lyssnat på Open Sesame. Det har varit rätt mycket på sistone...

Den rätt bra, men enligt min smak är det inte det bästa som Freddie har gjort... Denna skiva hade en lite äldre stil tycker jag. Lite mer "vanlig jazz"

Och så var det lite bossa. Det är väl inte min grej :)

Men för er som inte har samma smak som jag så är skivan säkert skitbra! Bra musiker! 8)

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2007-09-07 19:31

Zeebop skrev:Tjenis!

Om du gillar Red Clay så kanske du ska lyssna in First Light också. Även det ett CTI-album som är riktigt bra.

Det finns ett album till från CTI-eran som heter Straight Life.
Den har jag inte hört dock.

Har även The Black Angel från -69, som har sina stunder, men är mer exkrementell... ingen direkt favorit från min sida.

Min Freddie Hubbard favorit:

A Soul Experiment (-69)

- Alltså, det här är inget typiskt Freddie Hubbard album.
Mer åt soul och R&B stuket blandat med lite jazz.
Albumtiteln säger väl allt egentligen.

Skulle gissa att hans fans brände upp sina baskrar och tvärrandiga tröjor utanför Nalen i ren ångest när de hörde A SoulExperiment.

Men vilken grymt bra album det är! Med musiker som vet hur man ska hålla grytan kokande... Sväng å funkfest!

/z

Förlåt OT, men hallå? Exrementell??? 8O
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Zeebop

Inläggav Zeebop » 2007-09-12 12:23

Frodrak skrev:

Förlåt OT, men hallå? Exrementell??? Shocked

- Äsch, ett uttryck bara, inget att bråka om... :wink:

/z

Användarvisningsbild
C4rlsson

Inläggav C4rlsson » 2008-04-14 18:02

Tjenis!

Jag kommer själv från en släkt där trumpeten har följt med i flera generationer och Hubbard är en av mina favoriter med :) . Jag skulle vilja rekommendera "Ready for Freddy" som är en go´skiva med mycket teknik och dessutom bra ljud. "Face to Face" är också värd att nämna där Freddie spelar med Oscar Peterson.

Annars tycker jag att du bör titta närmare på namn som Maynard Ferguson som spelar mycket storband (tyvärr död ganska nyligen) och Arturo Sandoval som är mer latinojazz.

Tycker man om klassisk musik är Maurice Andre en förbannat duktig kulle på att lira trumpet!

:D :)

Återgå till Skivrekommendationer