Melodija

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Melodija

Inläggav soundbrigade » 2008-02-29 17:40

Hur är kvaliteten på skivor från Sovjetunionens skivbolad Melodija?
Jag kan ha haft några skivor, men alla LP är försvunna nu. Likhnitsky som bl a konstruerade BRIG (Sovjets första HiEnd-förstärkare) och Super-pribojen berättade om hur han som konsult rensade i en konsertsal. Man hade 400 meter långa sladdar från mikrofonerna till studiorummet. Men han kapade dem och satte elektroniken helt nära. Det skulle kunna tyda på att kvaliteten var si-och-så, men med vetskap om vilken energi ryssar lade/lägger ner på sina favvo-projekt kan ju mycket ha blivit oerhört bra. Ungefär som Deutche Grammophon.

Koll nån?
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
ptr

Re: Melodija

Inläggav ptr » 2008-02-29 19:55

soundbrigade skrev:Ungefär som Deutche Grammophon.

Stämmer ganska bra! Den tekniska kvaliteten varierar, ljudtekniken är sällen dålig, men fäblessen för stora lokaler ocgh dessutom pålagd efterklang gör att många inspelningar kan kännas lite ansträngda, dessutom var vinylen i CCCP var av ganska dålig kvalitet. Men det var väll ingen styörre nyhet...

Ryska mickar var (och kanske fortfarande är) av ganska god kvalitet, men som med alla annan sovjetisk (pre och post) tillverkning av teknik kan kvaliteten variera oerhört..

När det gäller inspelningar av romantisk och rysk/sovjetisk repertoir så gjordes några av dom bästa inspelningarna med orkestrar från främst St. Petersburg och Moskva och dess dirigenter. Även orkestrar från landsbygden (!) kan låta mycket bra, varierande, men ofta örverraskande bra, inte minst med tanke på att landet sträcker sig över två kontinenter..

Med dagens digitala teknik har man städat upp massor av "gamla" Melodiya inspelningar, och dessa låtar inte alls dummt på återutgivningar från dagens Melodija... Men det är mest klassiskt och folkmusik man ger ut idag...

/ptr
Man skall akta sig för upptrampade stigar, dom hämmar alltid kreativiteten!

Jobbar för Akkelis Audio & Transient Design
Spelar ibland skivor för Kenneth Englund Audio

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-02-29 20:00

Tack! Och tack för länken.
Nu kan man kanske hitta Tjajkovskijs operor och baletter... :D
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-03-01 00:39

Vad gäller klassisk musik, har jag avnjutit åtskilliga mycket välljudande inspelningar från 60- och 70-talet.
Kan inte på rak arm nämna några speciella.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-03-01 01:35

Vad gäller rysk musik såsom Shostakovich och Tjajkovskij så spelar de ryska orkestrarna på ett annorlunda och bättre sätt än de västerländska. Det är en speciell rysk orkesterklang som jag uppskattar.

Själva inspelningarna brukar vara ok. De gamla LP-skivorna hade övrigt att önska vad gäller knaster och brus.

Stig Carlsson gillade många ryska inspelningar.

Väl mött
PS

DonQuijote

Inläggav DonQuijote » 2008-05-01 10:23

Jag har en hel del Melodia-lp.n, både ryska oriningal och västerländska licenspressningar (som kunde låta bättre). Det finns många skatter med David Oistrach, Emil Gilels, Richter, Borodinkvartetten, dirigenten Mravinsky och flera andra (oftast innan de började göra inspelningar för de stora västerländska skivbolagen). En av mina rarisar är en tidig inspelning av Shostakovichs åttonde symfoni med Mravinsky. Inspelningarna är inte high end, men en del monoinspelningar tycker jag låter mer välbalanserade än stereoinspelningarna.

Återgå till Skivrekommendationer