Från 10 till Ä (Ljudbäverns CD-resa)

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-17 20:33

Alltmedan sista handen (och brända fingrar) läggs på de objekt som ska med till DIY-träffen på lördag går DVD-spelaren för fullt ...

The Greatest Show On Earth - Horizons. Har man hört Real Cool World kan man inte låta bli att köpa detta roliga album. Det är en sorts jazz/blues/rock-blandning med alldeles egna Greatest Show-inslag.
The Hardtimes - Blew Mind. Amerikansk 60-talspop, snudd på psykedelisk. Låten Blew Mind kan väl betraktas som psykedelisk - den är riktigt härlig. Resten ... nja ....
Roger Hodgson - In The Eye Of The Storm. Kanonbra platta av ex-supertrampen Roger.
Pink Floyd - Piper At The gates Of Dawn. En sås full av sekret .. ja jösses så det kunde låta (förskräckligt). Tänk att jag gillade det här en gång. :oops: Men Astronomy Domine är aldrig fel. 8)
Pink Floyd - A Saucer Ful Of Secrets. Mycket bättre. Det här var mitt första Pink Floyd-album. Gillar det fortfarande.

Två skivor kvar, åsså en 6 album som finns på bibblan ...
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-04-17 23:39

soundbrigade skrev:Pink Floyd - Piper At The gates Of Dawn. En sås full av sekret .. ja jösses så det kunde låta (förskräckligt). Tänk att jag gillade det här en gång. :oops: Men Astronomy Domine är aldrig fel. 8)

Ojämn så det räcker. Håller med om Astronomy Domine! Den är fräck. Dom körde den live på turneen 1994 eller när det var.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-18 08:52

Max_Headroom skrev:Ojämn så det räcker. Håller med om Astronomy Domine! Den är fräck. Dom körde den live på turneen 1994 eller när det var.

På Ummagumma finns den med - KANON!
Om man lyssnat lite på Syd Barrets soloplattor känner man igen lite av Piper at the gates.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-18 14:42

Fattas bara skivorna jag har lånat ut då ... och göra en skivlista.

Renaissance - Turn Of The Cards. Inte den bästa men många låtar är mycket ..... glömt ordet .... småmagiska (skriver jag då). Där finns en ganska härlig tolkning av Albioniadagiot.
Renaissance - Novella. Inte heller deras bästa, men kanske jämnaste (tycker jag). Här finns idel bra låtar som ofta är väldigt finurigt uppbyggda. Renaissance var en grupp som visste hur man skulle göra en imponerande inledning och en lika imponerande final.

Jag hade en LP som var pressad i regbågens alla färger - The Rock Machine Turns You On. Jag vill minnas att brorsan hade en annan rockmaskin-platta. Det var variousartist-plattor från CBS. Den här kopierade jag från bibblan:
Various - The Best Of The Rock Machine Turns You On. Här finns mycket godis för dem som gillar amerikansk rockmusik från slutet av 60-talet. Ett av de vassaste numren är Grace Slick & The Great Society med Someone to love i en liveversion.

HÄRLIGT!

Bild

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-18 23:08

En mysterieskiva dök upp. Hade en misstanke men när jag kopplade ihop lite "junk" = CDROM och kontrollermojängen och matade ut skivsläden låg CDn där.
På söndag när jag städar upp "ateljén" ska jag spela den.

Mysterieskivan hette Baba Yaga, vilket inte uttalas Babba Jaga, utan Babba Iga. Betoning på sista a:et.

Nu dusch, tandborstning och sovning. Imorgon 8 timmar heldag med audiofjollarna från Faktiskt och HiFiforum. 8)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-27 15:21

Jag buppar upp min tråd lite, om det nu heter buppar, fan vet. Fanns väl nån dockserie för länge sedan - Buppet Show, väl?

Träffade biblioteksmannen idag. Mina sista plattor ligger på bibblan. Ska lyssna hämta dem och sedan fixa listan ....

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-04-27 15:24

soundbrigade skrev: Ska lyssna hämta dem ....

"lyssna hämta", vafalls?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-27 15:27

paa skrev:
soundbrigade skrev: Ska lyssna hämta dem ....

"lyssna hämta", vafalls?

Sumpa på långgången mellan härifrån och borta vid låga därren bara för att jag kan!

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-27 15:28

Jag ska hämta dem .... varifrån kom lyssna .. jo jag ska hämta dem och sedan lyssna på dem och fixa listan.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-04-27 15:30

Och nu 10127 st snabba!
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-27 15:38

paa skrev:Och nu 10127 st snabba!

Jag funderade på att få lov att byta identitet. Ljudbävern eller Huggbävern hade varit en bra start - back to noll så att säga.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-04-27 17:46

Som det står i en tjock bok: Man kan inte krypa tillbaka in i moderns sköte!
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-27 18:01

paa skrev:Som det står i en tjock bok: Man kan inte krypa tillbaka in i moderns sköte!

Du är inte hindu förstår jag .... :wink:

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-04-27 18:43

paa skrev:Som det står i en tjock bok: Man kan inte krypa tillbaka in i moderns sköte!

Nej, då går mor sönder! 8)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-04-27 18:46

soundbrigade skrev:

Du är inte hindu förstår jag .... :wink:

Nej, alltså jag är inte född i Indien. Men är det nåt sorts trick som dom kör, i stil med reptricket menar du?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-27 19:04

paa skrev:Nej, alltså jag är inte född i Indien. Men är det nåt sorts trick som dom kör, i stil med reptricket menar du?

Jag tänkte mer på det där att rekastroferas .. reinkassoföretagas ... reinforceras ... reproduc ... äsch! ... återfödas som ko, grävling, kackerlacka eller huggbäver.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-04-27 19:39

Reinkarnation

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-27 19:48

Tack! :)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-28 16:08

Här vare skivlista, här vare färska skivlistor. Kom och köp! Kom och köp!
!0 meter monokristallin högtalarkabel på köpte!!!

http://soundbrigade.diinoweb.com/files/Skivlista.doc

Det finns lite småfel i listan men det skiter vi i. 8)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-04-28 16:17

Gott jobbat, Magnus! :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-28 17:36

:twisted: Jag hämtade upp mina sista CD på biblio teket och sorterade in dem i min skiv hylla innan jag noterade vilka som var o lyssnade. Nu måste jag an stränga mig och komma på vilka jag ska plocka fram ....

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-29 12:08

Igår fick jag hem mina skivor, sorterade in dem olyssnade i skivhyllan och lyckades plocka ut dem igen. Biblioteksmannen (min polare på bibblan, ej släkt med yxmannem, volvomannen, 36-åringen eller glasögonmördaren) gav mig på lån en stor bunt av sina egna obskyra skivor. Har någon hört Ceux du Dehors?

Jag lyssnade i alla fall igår på:
Kate Bush - Ariel. Läste en skräprecension när den kom där man jämförde med Enya ... jösses i himmelen :roll: . Det vore väl att jämföra King Crimson med Lasse Stefanz .... 8O . Ariel är läcker.
Hummern gav mig tre plattor vilka jag har snabblyssnat på redan men igår hann jag med ...
Heroes del Selencio - El Espiritu Del Vino. Spansk gitarr-rock. Ganska coolt faktiskt. Kräver lite invänjning men ... ganska coolt. Jag är lite häpen för jag ser Phil Manzaneras namn på skivan. Bl a spelar han faktiskt gitarr och så står det : dirigida y realizada por Phil manzanera ...

Tack Hummern!

Användarvisningsbild
mathsg

Inläggav mathsg » 2008-04-29 13:35

[quote="soundbrigade"]Kate Bush - Ariel. Läste en skräprecension när den kom där man jämförde med Enya ... jösses i himmelen :roll: . Det vore väl att jämföra King Crimson med Lasse Stefanz .... 8O . Ariel är läcker.

Vilken härlig jämförelse, jag röstar oxå på Kate Bush

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-29 14:17

Enya är för kvinnliga bibliotekarier som drabbats av 40-årskris, elallergi och utbrändhet ...

(DEt var inte snällt uttryckt)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-30 21:18

Nästan där ...
Heroes del Silencio - Avalanche.
Heroes del Silencio - Senderos Del Traicion. Det här är den platta jag gilalr bäst. Men överlga, för den som gillar rak och ärlig gitarr-rock är det här ett alldeles utmärkt förstaval. Synd att så få hittat till den den här excellenta spanska grupp.
Bild

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-05-03 10:40

Grateful Dead - Live/Dead. Team Jerry Garcia står och imponerar i haschröken någonstans i Amörrkas Förenta Stater. Ett djäkligt imponerande album. Märkligt, men kanske inte, är att de låter så mycket mer inspirerande live än på studioskivorna.

Spring - Spring. Ett engelskt band som kom ut på ett bolag som hette NEON på 70-talet. Mycket spännande musik gavs ut på det bolaget inom parentes. Här är det massa mellotroner och ganska fina låtar. Känner lite att bonuslåtarna kunde nab lämnat därhän.

Därmed var den russinskrynklande Huggbäverbrigadens musikaliska resa genomförd.
Vad som kommer härnäst kan man ju bara spekulera om ...

Bild

Föregående

Återgå till Skivrekommendationer