Depeche Mode - Some Great Reward

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Depeche Mode - Some Great Reward

Inläggav Max_Headroom » 2008-02-26 12:18

Jag har inte spelat denna platta på åratal. Splare den nu, på jobbet. Ståpäls.

Skivan är ju för fan ett mästerverk! Övriga komentarer överflödiga.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-02-26 12:25

Trots att övriga kommentarer är överflödiga så vill jag gärna fylla i med att jag håller denna som en av Depeche Modes allra bästa. Tyvärr är mitt gamla vinylex något "skorrigt". Men sjukt sjukt bra platta, yes sir!
2021 maj på Spotify

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2008-02-26 13:33

Yes! "Some Great Reward" är med sin häftiga produktion, balla industriljud, slagkraftiga melodier och radikala texter Depeches bästa album. I stort sett alla spår håller toppklass, med viss preferens för "Lie to me" (förutsatt avlyssning i en anläggning som låter produktionen komma till sin rätt) och religionskritiska "Blasphemous Rumours". Gruppen höll stilen även på nästa platta, "Music for the Masses". Därefter bar det utför.

Shifts, när du nu ändå har en illalåtande vinyl: skaffa originalutgåvan av SGR på cd!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-02-26 13:40

PekkaJohansson skrev: Gruppen höll stilen även på nästa platta, "Music for the Masses". Därefter bar det utför.

Violator är kanske deras bästa. Men i övrigt stämmer det.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-02-26 13:49

PekkaJohansson skrev:Shifts, när du nu ändå har en illalåtande vinyl: skaffa originalutgåvan av SGR på cd!

Tack för tipset, det ska jag verkligen göra.

Edit: Men vilken är originalutgåvan förresten, samma som utgivingsåret för vinylen kanske? Läste fel och trodde du sa återutgivning...

Edit 2: ja herrejävlar, kollade upp antalet utgivningar på discogs.com och det var runt 15-20 stycken. Men cdon hade en utgivning från Mute som inte var remastrad så jag kör på den.
Senast redigerad av shifts 2008-02-26 13:57, redigerad totalt 2 gånger.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-02-26 13:49

En otroligt vass skiva som är en av dom första jag köpte, 1984. Dock så är jag ett stort fan så nästan alla skivor är kanon enligt mig. 8)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-02-26 14:00

PekkaJohansson skrev:balla industriljud

Alltså nog för att skivan är bra och allting, men jag är böjd att hålla med den recensent eller vem det nu var som tyckte det var lite ofrivillig komik när de gjorde nåt framträdande på Top of the Pops och hakade på Industri-trenden genom att stå och skrapa på nån gatusten, wow liksom :)

Borde finnas på Youtube kanske? :D

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-02-26 14:01

Max_Headroom skrev:
PekkaJohansson skrev: Gruppen höll stilen även på nästa platta, "Music for the Masses". Därefter bar det utför.

Violator är kanske deras bästa. Men i övrigt stämmer det.

medhåll, själv tycker jag bara att de är dom två senaste plattorna som inte håller måttet då dessa bara två låtar vadera som håller klass

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2008-02-26 14:02

Originalutgåvan av Some Great Reward kom 1984 och har katalognummer CD STUMM 19 på Mute Records.

Den remastrade utgåvan, som jag bara hört något spår från under mindre goda omständigheter, kom 2006.

Jo, jag har förstått att "Violator" med sin monotona, dystra synthrock är en stor favorit hos många, inte minst bland rockrecensenterna. Jag har verkligen försökt, men tycker att den bara är för mycket. Det gäller för övrigt flera synthartister som från 1984-95 övergav maskinmusiken för någon slags vuxen mainstreamrock. Boring!

Med vänlig hälsning

Pekka
Senast redigerad av PekkaJohansson 2008-02-26 14:08, redigerad totalt 1 gång.
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-02-26 14:07

Jag gillade Exciter, så himla dåligt har det väl inte varit..? Vilken är deras sämsta egentligen?

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2008-02-26 14:09

Det sämsta albumet måste väl trots allt vara debuten "Speak & Spell"?

Tidiga Depeche, unga allvarliga män bakom sina musikmaskiner, är liksom hela grejen med gruppen. Slog inte Alan Wilder med en käpp på ett hjul vid något tillfälle? När man senare plockade fram gitarren och började göra arenarock föll allt platt.

Var det inte "Exciter" som lät så illa ljudkvalitetsmässigt, eller var det "Ultra" - eller båda?

Sådana här diskussioner är roliga! Eftersom jag äger alla albumen får jag plocka fram dem och lyssna igen!

Mvh Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2008-02-26 14:30

PekkaJohansson skrev:Det sämsta albumet måste väl trots allt vara debuten "Speak & Spell"?

Fy på dig! Inte svära i kyrkan!

/Bosse (som växt upp med S&S som det mest heliga av musik som finns)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-02-26 14:57

Deras sämsta är i mitt tycke A Broken Frame. Har aldrig riktigt lyckats värma upp till den. Men annars gillar jag nog nästan allting de har gjort.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-02-26 14:59

PekkaJohansson skrev:Var det inte "Exciter" som lät så illa ljudkvalitetsmässigt, eller var det "Ultra" - eller båda?

Exciter producerades ju av LFO-snubben som även producerat Björks "Homogenic" vilket var en av anledningarna till att jag gillade den; är ingen expert men den hade väl just det där typiska krispiga klara elektroniska soundet och lät bra ljudmässigt..?

Skulle tippa på Ultra, men är ingen DM-expert heller :)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-02-26 15:00

När jag listat den sämsta måste jag ju även lista de bästa:

Speak & Spell (så fruktansvärt naiv på något sätt, men jag gillar det skarpt)
Some Great Reward
Black Celebration
Songs of Faith and Devotion
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-02-26 15:03

violator har väl varit favvisen innan, men Songs of faith and devotion har vuxit sig allt starkare...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Vovven

Inläggav Vovven » 2008-02-26 15:06

Fick nyligen tag på "Speak & Spell på vinyl. Snacka om att få "nostalgiribba" Jag hade ju plattan när det begav sig men sålde av den och många andra. READ MY LIPS. SÄLJ ALDRIG ERA SKIVOR). Oj vad många gånger som jag ångrat dessa försäljningar. men men tids nog är jag ifatt. Åter till plattan, ett riktigt mästerverk från synthens gyllen år.
IMPROVED XPO
Oberoende arrangör av events inom hemunderhållning

https://www.sweetspotevents.se/

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-02-26 15:27

Sämsta skiva, eller för mig som super fan, inte kanonbra skiva, är svårt att utse. Speak & spell har flera grymt bra låtar men den kanske inte når upp till mer än 3 av 5 om jag ska vara hård. Köpte faktiskt om den på original LPl som hade trevligare ljud än den svenska LP utgåvan jag hade innan. Det jag hört av remasterade CDn så bör man hålla sig ifrån den och leta efter dom äldre utgåvorna istället.

Just nu avnjuter jag Construction time again som är fylld med klassiker som "everything counts", "Love in itself" och "The landscape is changing". Tyvärr en svensk LP, som låter helt okej. Ska nog börja uppgradera mina DP vinyler till original släppen.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-02-26 15:31

PekkaJohansson skrev:Var det inte "Exciter" som lät så illa ljudkvalitetsmässigt, eller var det "Ultra" - eller båda?

Exciter har jag för mig låter bra på min vinyl iaf. Ultra har väl inget kanonljud men vad jag förstå så är det senaste skivan, Playing with angels, som är ett offer för loudness war. Man kan läsa om det här http://brianstagg.co.uk/p_t_a_clipressed/

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2008-02-26 15:47

Ja, så kan det vara. Jag minns bara att jag stängde av någon av de senare plattorna för att det lät så förskräckligt.

Nu har jag aldrig jämfört Depeche Mode på vinyl och cd, men jag har aldrig upptäckt några konstigheter på cd. En allmän erfarenhet är att de engelska synthbanden under första hälften av 80-talet klarade sig extremt bra vid överföringen till det nya formatet. Det mesta på bolag som Mute och Virgin verkar låta bra åtminstone till början av 90-talet.

Ändå saknar jag min ljusgråa vinyl-kopia av "Some Great Reward", som jag sålde för många år sedan.

Mvh Pekka
Kan inte leva utan pop

Erol
inaktiv

Inläggav Erol » 2008-02-26 21:05

Min första Depeche-skiva. Minns att jag var helt betagen av Blasphemous Rumors.

Jag köpte den på vinyl -86 när jag var 9år och blev helt såld på gruppen. Köpte sedan massor av Depeche-vinyler i olika färger :) Sen sålde man rasket för en struntsumma när man blev tuff hårdrockare... suck :(

staffann

Inläggav staffann » 2008-04-30 19:07

Håller på att ladda ner en FLAC version nu eftersom mitt gamla orginalkassettband inte riktigt har hifi-ljudkvalitet längre... Riktigt bra låtar är det! Inte bara Master & Servent och People are people utan även låtar som Somebody och Lie to Me. Texterna är härliga - här är Martin Gore i sitt esse.

Av gamla klassiska synth-Depeche tycker jag att Construction Time Again, Some Great Reward och Black Celebration är de allra bästa. Music for the masses var för mig en dipp medan Violator är klockren men med lite annorlunda stil.

Användarvisningsbild
optonica

Inläggav optonica » 2008-05-17 15:23

Första depeche plattan var "Construction time again" som nog har varit den främsta favoriten genom åren. Har pendlat en del i perioder med "Music for the masses" och "Black celebration". "A broken frame" har aldrig ingått i samlingen och inte varit saknad. Har spelat sönder en hel del depeche skivor genom åren och är inne på 2-3 skivan av vissa. Tycker deras Maxi som de gjorde förr var grymt bra. Bästa Maxi är utan tvekan "A question of time".

Depeche definitivt bästa period var kort efter Vince Clarke hoppade av, för att sedan bilda Yazoo med Alison Moyet. När Martin Gore fick fritt utrymme för att skriva låtarna, så blev det perfekt.
Senast redigerad av optonica 2008-05-22 20:47, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
misanplass
Skivborsten

Inläggav misanplass » 2008-05-20 23:31

Jag har ett ganska kul minne från sent 80-tal kopplat till en låt på "Some Great Reward".

I kön till en Front 242 konsert på Kåren i GBG började någon plötsligt sjunga på Somebody. Det tog inte många sekunder förrän hela kön var inblandad i framförandet av Martins mästerverk. Att tillsammans med hela kön sjunga Somebody var ett perfekt sätt att samla sig inför Richard 23 & Co!

Är det kanske någon här som stod i samma kö?

En av mina favoriter med DM är But Not Tonight, en låt som var med som sista spår på de Black Celebration album som gavs ut för USA-marknaden. But Not Tonight ingår som soundtrack i filmen "Modern Girls", videon innehåller klipp från filmen.

//Robert

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-05-20 23:41

misanplass skrev:Jag har ett ganska kul minne från sent 80-tal kopplat till en låt på "Some Great Reward".

I kön till en Front 242 konsert på Kåren i GBG började någon plötsligt sjunga på Somebody. Det tog inte många sekunder förrän hela kön var inblandad i framförandet av Martins mästerverk. Att tillsammans med hela kön sjunga Somebody var ett perfekt sätt att samla sig inför Richard 23 & Co!

Är det kanske någon här som stod i samma kö?

En av mina favoriter med DM är But Not Tonight, en låt som var med som sista spår på de Black Celebration album som gavs ut för USA-marknaden. But Not Tonight ingår som soundtrack i filmen "Modern Girls", videon innehåller klipp från filmen.

//Robert

Fantastikt det där med "Somebody". En av mina favorit-depeche låtar.
Texten är underbar och öppen för tolkningar.

But Not Tonight är även den mycket bra.

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-05-21 00:20

Max_Headroom skrev:[

But Not Tonight är även den mycket bra.

de är helt klar en av mina favvo låtar med DM

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-05-21 00:50

Max_Headroom skrev:Fantastikt det där med "Somebody". En av mina favorit-depeche låtar.
Texten är underbar och öppen för tolkningar.

Håller helt med. En av mina favorittexter.

Återgå till Skivrekommendationer