Vivaldis årstider!

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Katt-natt

Inläggav Katt-natt » 2008-07-10 03:01

Typiskt OT och allt, men när orgelhammrare och bach diskuteras vill jag bara hålla Gunnar Idenstams nacke bar inför audiofil-mobbens bila. Var själv på plats i Mora Kyrka när "Bach på svenska" konceptet genomfördes lajv, för ett par dagar sedan. (hört grejen tidigare på sthlm-early music festval, svinbra då också) -Fuck man! njutbart!
För att återgå till Vivaldi är nog karajan/mutter min ref. när det gäller årstiderna.
dezzutom är pizzan bra för ozz ambivalenta.

Användarvisningsbild
leffee

Inläggav leffee » 2008-07-12 09:21

Hejsan

Ang. Vivaldis fyra årstiderna så hittade jag en Rysk skiva som blivit min favorit. Med Saulius Sondeckis som dirigent.Sergei Stadler som solist.

När ni ändå är inne på Bach

Vill jag tipsa om http://www.ulfsamuelsson.se/

Han cyklar nu genom Sverige och spelar Bach i Kyrkorna längs vägen.

Vill tacka för alla bra skivtips i tråden.

Användarvisningsbild
going

Inläggav going » 2008-09-07 20:50

Jag kan, som ny medlem, registrerad idag, rekommendera den unga cellisten Sol Gabetta. Hon har hängt djurtarmar på sin fina Guadagnini från 1759 och spelar tillsammans med en grupp italienare, som också använder tidstypiska natursträngar.

Tyvärr ingår endast Vintern på skivan som annars innehåller vlera härliga violinkonserter av Vivaldi, omskrivna för cello.

Det är inte sexism att anse att Vivaldi ska framföras av kvinnor, det är historia.

Om Sol Gabettas skiva kan också sägas att den är mycket tätt mickad, så tätt att man kan uppfatta klädskrap. Om detta finns en del att läsa på en tråd på Amazon. Det framgår av bilder från inspelningslokalen, en liten gammal kyrka, att den är full av mickar. Det märks på skivan, den kan transsubstansiera en hårdrockare till barockare.
Korta vattenpass gör husbyggandet enklare

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-09-07 22:03

going skrev:Jag kan, som ny medlem, registrerad idag, rekommendera den unga cellisten Sol Gabetta. Hon har hängt djurtarmar på sin fina Guadagnini från 1759 och spelar tillsammans med en grupp italienare, som också använder tidstypiska natursträngar.

Tyvärr ingår endast Vintern på skivan som annars innehåller vlera härliga violinkonserter av Vivaldi, omskrivna för cello.

Det är inte sexism att anse att Vivaldi ska framföras av kvinnor, det är historia.

Om Sol Gabettas skiva kan också sägas att den är mycket tätt mickad, så tätt att man kan uppfatta klädskrap. Om detta finns en del att läsa på en tråd på Amazon. Det framgår av bilder från inspelningslokalen, en liten gammal kyrka, att den är full av mickar. Det märks på skivan, den kan transsubstansiera en hårdrockare till barockare.

Det skall bli mäkta intressant att lyssna på denna skiva. Välkommen förresten going :D

MvH
Peter Steindl

Användarvisningsbild
going

Inläggav going » 2008-09-08 10:17

Tack för välkomnandet. Peter Steindl skrev:
Det skall bli mäkta intressant att lyssna på denna skiva. Välkommen förresten going

Jag tänker återkomma till Progetto Vivaldi, där Sol Gabetta är solist. Eftersom det är ett "projekt" kan man väl vänta sig fortsättning. Vivaldi är ju en av de stora dragplåstren och årstiderna lockar många, inte minst en fullständig tolkning på cello.

Det speciella med celloinspelningar tänker jag återkomma till. Ska försöka hitta en debatt jag läste på Amazon.com.

Förresten ska Going utläsas som Göing (som motvikt till alla kåsjanstaboana.)
Korta vattenpass gör husbyggandet enklare

Användarvisningsbild
Matix

Inläggav Matix » 2008-09-08 23:19

Som vanligt en morgon på väg till jobbet slog jag på P2. Det var årstiderna som ljöd ur högtalarna och helt plötsligt "utan förvarning" spelades den i en utgåva transkriberad till flöjt av Dan Laurin som spelade tillsammans med Arte Dei Suonatori*. Blev alldeles till mig och åkte nästan av vägen när Dans spel drog igång i sommar satsen! Jättekul! Naturligtvis köptes den utgåvan då den både är bra, rolig och lite unik anser jag.

Skivan ifråga är en Bis inspelning från 2006. BIS-SACD-1605 står det på den.

* Vilka jag gillar. De har släppt en del annat i musik av Vivaldi. Bla en fantastisk tolkning av La Stravaganza som även Grammophone hyllat i skyarna. Den ligger på bolaget Channel classics som dubbelutåva.

/Mattias

stefanolo

Inläggav stefanolo » 2008-09-24 00:10

Vad skoj! Lite heta diskussioner om versioner av klassiska verk. Mer sånt! :D

Vill bara kasta in min brandfackla :twisted: . Ingen spelar/tolkar Vivaldis "De fyra årstiderna" bättre än Itzhak Perlman och London-filharmonikerna under ledning av Rodney Friend. EMI Records 1976. Tempot, rytmen, känslan är enastående! Har hört många andra versioner och ingen är i närheten. Timingen och svänget är helt underbart! :P

/stefan
Lästips Henry Hazlitt "Economics in One Lesson" och Alex Epstein "The Moral Case for Fossil Fuels"

Föregående

Återgå till Skivrekommendationer