Intressant vinyl-diskussion ang. Tradera!?

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bossekaka

Intressant vinyl-diskussion ang. Tradera!?

Inläggav Bossekaka » 2009-01-31 21:10

1. Brukar ni handla vinylplattor på Tradera? :D

2. Vad tycker ni om försäljarnas graderingskunskaper , eller vinylkunskaper i allmänhet? :evil:

//Kaka

Användarvisningsbild
mathsg

Inläggav mathsg » 2009-01-31 21:47

1. Ja, sista året c:a 3000 st.

2. Förväntar ingen kunskap, finns hos någon enstaka, men har aldrig varit något problem.

Men ser en hel del överprisatta, men de säljs ju inte heller.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-01-31 23:38

Har också köpt ruggit många både CD och Lp å en del EP, singel.
Har aldrig haft några riktiga problem egentligen.
Kan ha varit någon smärre repa i någon vinyl som inte påtalats, men försumbart.

Köp av de stora säljarna, så går du säkrare. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
iroise

Inläggav iroise » 2009-02-01 00:16

De flesta säljare som kan gradera kör med systemet som finns tryckt i Goldmine/Record Collector. Har aldrig haft besvär varken som säljare eller köpare. De gånger det trots allt hänt har det uppstått meningsskiljaktigheter vad gäller gradering VG+/ VG eller M-/NM/VG++. brukar alltid lösa sig.

Användarvisningsbild
Bossekaka

Inläggav Bossekaka » 2009-02-01 00:27

Då verkar det som jag har haft otur. :( Eller så är det jag som är kräsen....

Det jag menar med kunskap är om skivor och omslag som folk kallar (NM, M-, EX) o.s.v. verkligen är det.

Jag tycker många gånger att det bara räcker att se div auktions-bilder så visar det en väldig okunskap. Tyvärr.

Fick i fredags hem en platta där omslaget kallades Ex, vilket ju givetvis ska vara i mycket bra skick. Det första jag ser är en ca.10cm lång "split" upptill.

Blir bara så trött på alla plattor som inte stämmer med annonserat skick. Det blir ju bara en massa strul med en massa mailande fram och tillbaka.

Synd att inte alla som säljer utgår från sig själva tänker jag, "sluta handla där då" säger min andra hälft, men tyvärr har ju tradera blivit som en drog, har man väl börjat handla går det f...n inte att sluta! :D

//Kaka

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-02-01 02:49

Bosse du har haft otur.
Kom igen, men kolla noga historiken hos säljarna.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
mathsg

Inläggav mathsg » 2009-02-01 07:23

Håller med Ragnwald, du Bosse måste haft otur.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-02-01 14:18

Jag säljer lite via tradera och försöker ha en rätt strikt bedömningskvalité, eftersom jag vet hur trist det är att få en VG++ skiva som har fullt med repor. Problemet är väl att man kan betygsätta sig bort som alternativ, när dom andra skriver upp sina skivor och jag skriver ner dom, fast mina har bättre kvalité. Men ärlighet funkar i längden anser jag :)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
iroise

Inläggav iroise » 2009-02-01 15:22

De flesta seriösa säljare gör på samma sätt.

Användarvisningsbild
Bossekaka

Inläggav Bossekaka » 2009-02-02 19:24

Hur kan man kolla upp säljarnas historik? Jag har nog aldrig sett ett negativt omdöme pg.a felaktig gradering, detta sker väl alltid utanför tradera så att säga?

Altså jag tror nog att väldigt många som säljer plattor GRUNDLIGT borde studera Record Collectors graderingssytem.

Har man inte spelat skivorna är det ju väääääääldigt viktigt att man skriver "endast visuellt graderad", då är det ju ok att köpa den berömda grisen.

Men fasen, jag blir lack bara jag tänker på det! :evil: Står det M- eller EX, då ska det f..n i mig vara en platta utan repor, massa hack och knäppar och annat skit.

Och då ska vi inte tala om omslagen! :twisted: .

Ibland ser de ju ut att varit släpade i backen, men M- ! Hur tänker folk? Total öken.

Tråkigast är de skador som man inte ser. t.ex "Split seams" och dyligt.

Man får nog börja skicka en massa mail och fråga innan man lägger bud.

Nu har jag haft tur och fått tillbaka pengar när jag har fått skit, men det blir ju bara massor med extrajobb, som jag lika gärna kunna lägga ner på mer skivsökningar! :D

//Kaka

Användarvisningsbild
VladDrac

Inläggav VladDrac » 2009-02-03 09:45

Du lämnar väl negativt omdöme när det händer? Eftersom ingen säljare vill ha det borde det lösa sig själv efter lite negativ feedback tycker jag.

Användarvisningsbild
Bossekaka

Inläggav Bossekaka » 2009-02-03 17:31

Njae, så länge man gör upp tycker jag att det är ok att inte ge negativt omdöme, då säljaren iallafall visar ansvar. Men å andra sidan, som sagt, sker ju detta utanför tradera så alla andra köpare missar ju detta.

Tyvärr kan jag ju tycka, men det kanske inte är direkt bussigt att först få tillbaka stålet och sen ge negativt :D även om det kanske skulle behövas.

Den finns nog en hel del pelle-jönsar där ute som chansar så länge det går och sen när det blir liv om skitplattor blir de lena som f..n.

En annan sak jag brukar fundera på ang. Tradera. Priserna!!!???

Hur många tror/vet att säljarens "kontakter" trissar priserna?

T.ex idag fick jag hem Johnny Winter - Showcase, där jag varit med i tidigare auktioner men plattan blivit rätt dyr, nu fick jag den helt plötsligt för 20:- :D! ???? Märkligt att det helt plötsligt inte finns något intresse....

Märkligt då att den som budar mot mig inte är med på samma platta nästa gång, eller nästa gång, o.s.v. Det har jag sett prov på många gånger.....

Eller är jag helt ute och cyklar, alt. nojjig men denna fundering?

//Kaka

Användarvisningsbild
frestr

Inläggav frestr » 2009-02-03 21:40

Bossekaka skrev:Märkligt då att den som budar mot mig inte är med på samma platta nästa gång, eller nästa gång, o.s.v. Det har jag sett prov på många gånger.....

Eller är jag helt ute och cyklar, alt. nojjig men denna fundering?

Öh, den som har varit med och budat mot dig förut lär väl ha köpt plattan – eftersom du förlorade den tidigare auktionen…eller? De lär väl inte hänga på Tradera och betala dyrt för alla ex som kommer upp. Hur menar du?

Användarvisningsbild
Bossekaka

Inläggav Bossekaka » 2009-02-03 23:29

Hmmmm, hur ska jag förklara....... Jag söker nästan alltid på samma artister, och tycker att jag borde känna igen de jag budar emot. Vilket jag även gör med vissa.

Men om man ser att någon användare budar mycket och högt utan att vinna kan man väl anta att han borde vara intresserad att köpa plattan nästa gång den kommer upp? Men det är inte så ofta jag ser detta.

Det jag menar är att jag borde rimligtvis buda mot samma användare väldigt ofta, om han nu är angelägen att få skivan.

Och då de plattor jag söker inte är dussinskivor som finns att få tag i var som helst tycker jag att det är lite märkligt.

Alla ser ju vad andra får för sina plattor, ibland otroligt mycket, så då är det kanske inte så jättekul att sälja en dyrgrip för 20 spänn.

Då kanske polarn kan trycka upp priset lite. Diskussionen har ju varit uppe tidigare ang. Hifi, jag tror även att detta är vanligt när det gäller vinylerna.

Men för att få lite klarhet så är det väl bara att välja någon försäljare ooch kolla igenom alla bud.... :D

//kaka

Användarvisningsbild
Bossekaka

Inläggav Bossekaka » 2009-02-06 23:37

Ok, kan vi göra tråden lite OT!?

Vilka vinyl-klipp har ni gjort på tradera?

/Kaka

Användarvisningsbild
iroise

Inläggav iroise » 2009-02-07 00:53

Mera OT: Visst förekommer det att säljare luftar upp priserna med hjälp av annat alias. Att ha flera alias förekommer. :)

Återgå till Skivrekommendationer