Warum? Bertil och Ingvar, the dynamic duo!

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
torbod

Warum? Bertil och Ingvar, the dynamic duo!

Inläggav torbod » 2008-03-21 13:11

Igår kväll hade jag en stund till övers för musiklyssning, sent när resten av huset gått och lagt sig.
Började med att flytta högtalare och lyssningsposition till en korrekt öppningsvinkel. (Högtalarena har stått lite för tätt ihop och lyssningsplatsen har varit lite för nära väggen tidigare av möbleringsskäl)
WOW, vilken fantastisk realism som infann sig, jag har nästan glömt bort hur bra det kan vara :)
Det är verkligen balsam för själen när man får lyssna på livfullhet, närvaro, dynamik och klarhet i alla register.

Med den nyvunna ljudkvalitén ville jag omvärdera en skiva jag bara slölyssnat en gång på tidigare och inte direkt fallit för. Kanske med tanke på att pianomusik sällan tilltalar mig då jag ofta tycker framförande/låtmaterial eller ljudkvalité brister i kvalite. Dessutom brukar jag tröttna ganska fort på pianoframföranden eftersom de tenderar att bli vääldigt enformiga, tänk Chopin.

Vilken skiva var det? Jo Warum? Musik för stilla stunder med Rolf Lindblom bakom klaviaturet och Bertil Alving bakom upptagningen.

Musiken är ganska långsam med en fokusering på timing och klang. Redan från första tonerna fångade musiken in mig totalt. Musiken lixom porlar fram och trots långsamheten blir det aldrig tråkigt. Låtarna är mestadels lite ovanliga stycken av kända kompositörer, vilket jag uppskattar i allmänblidningssyfte.
Jag sträcklyssnade genom hela albumet och var nära ståpäls hela tiden.
Det är nog mycket vktigt att störnivån i bakgrundsbullret är mycket låg. Det är många tysta passager med små små nyanser som fångar intresset. Dessa riskerar man att missa om grannen dammsuger och då tappar skivan sin magi som första gången jag lyssnade.

Hur som helst, vilken fantasksk kombination, högtalare och skiva, det var den bästa påskpresent jag någonsin fått. Synd bara att möbleringen ser ut som hej kom och hjälp mig, men det får det vara värt ett tag till.

Stark köprekommendation på warum? för den som vill börja digga pianomusik. Och bra högtalare är aldrig fel i sammanhanget ;)

Jag är så himla glad,
Glad påsk förresten
Tobbe

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-03-21 13:27

Jag är också förjäkla förtjust i den där skivan, så jag stämmer upp i hyllningskören. Favoriter på skivan är de folkmusiksimprovisationer som finns med. Mycket mycket bra.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2008-03-21 13:41

Ingvar Öhmans, Rolf Lindbloms och Bertil Alvings alster har jag ett par utav - dock inte just lyckats sammanfoga dem som du gjort. Jag ska testa.

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
Jonas

Inläggav Jonas » 2008-05-01 08:44

Nu har jag lyssnat till denna skiva några gånger och instämmer helt i hyllningskören, den låter mycket bra! Om man släcker ljuset och lutar sig tillbaka i fåtöljen så får man vekligen intryck av att man är på plats i konserthallen :D . Vore roligt med fler tips på Berlil Alving inspelningar, bortsett från Cantate Domino som ju alla känner till.

/Jonas

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2008-05-02 23:02

Kolla in skivbolaget BIS! Rolf Lindblom har han arbetat med tidigare...

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-03-13 13:59

Satte på den här finfina skivan för en stund sedan. Hör lite "störljud" i
bakgrunden, ungefär som motorljud. Tydligt på spår fyra bland annat, men
det verkar ligga bakom nästan varje spår. Fläktsystemet? Men det fluktuerar
en del, så motorljud känns troligare. Mitt rum är inte tillräckligt tyst och med
tillräckligt låg efterklang för att jag ska kunna utröna det bättre än så. Men
har fler noterat detta? Tycker inte det stör upplevelsen, men lite kul att
notera bara.

Dock finns där ett annat ljud jag undrar över. Det kommer ett fult knäpp i
höger kanal 33 sekunder in på sjätte spåret. Någon annan som märker det?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-03-16 07:08

Jonas skrev:Vore roligt med fler tips på Berlil Alving inspelningar, bortsett från Cantate Domino som ju alla känner till.

Hans Fagius Plays Organ Favourites, på BIS.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2009-03-16 14:26

Vill man tipsa om en skiva kan det vara bra att skriva lite mer om vad skivan heter, bolag etc. så att även vi som inte känner till skivan lättare kan hitta den :)
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Jonas

Inläggav Jonas » 2009-03-16 15:46

Jag hör precis samma "störljud" som du Shifts, inte så att det stör men det finns där. Kan det vara fläkt/ventilationsbuller? Vissa av bakgrundsljuden går ju att häröra till pianisten, vore konstigt annars.
Lyssnade som hastigast på Cantate Domino och tycker mig kunna höra liknande bakgrundsljud där fast med lägre nivå, här är ju brusgolvet lite högre också.
Tack för tipset Almen, skall kollas upp.

/Jonas

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-03-16 16:34

Bertil har även spelat in Lunds Vokalensensembles senaste skiva:

Bild

http://tinyurl.com/dg8qet

Men jag måste säga att om lyssningsproven låter det inte så bra. Burkigt liksom.

Mvh,

/Bosse
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

joseph

Inläggav joseph » 2009-03-17 23:25

Appropå Bertil Alving så läser jag om...

http://www.ictusmp.com/ skrev:Kommande releaser:
...
Anders Bondeman spelar Bach, Franck, Hambreus samt improviserar på orgeln i S:t Jacobs kyrka i Stockholm

Det kanske kan vara något att se fram emot? Bertil och Ola har ju skrivit att den där Bondeman ska vara bra men att det var dåligt med bra inspelningar(?). Och Bertil är ju Ictus inspelningstekniker m.m. om jag förstått rätt.

vh Josef

Användarvisningsbild
BertilAlving

Inläggav BertilAlving » 2009-03-23 01:01

Hoppsan, tack för uppmärksamheten :oops:

Det är en riktig iakttagelse att skivan "Warum?" har ett lågfrekvent svagt buller i rumsatmosfären, detta kommer dels från Stockholms biltrafik som strålar in som en svag bullermatta i Ersta kyrka på Södermalm där inspelningen gjordes, men framför allt kommer bullret från några stora ventilationsfläktar på hustaken på de byggnader som är belägna alldeles bredvid kyrkan. På Cantate Domino kommer bakgrundsbullret från några djupmullrande bussar samt orgelfläktens ljud.

Skivan "Warum?" och några fler av mina senaste inspelningar är som sagt utgivna av skivmärket ICTUS Musikproduktion, här är en länk till deras hemsida: http://www.ictusmp.com

Lyssningsexemplen på Lunds Vokalensembles hemsida låter ju pyton, precis som bomellberg berättar! :( Inte så konstigt, eftersom alla dessa exempel tycks vara upplagda som mono-filer och därtill med sedvanlig extradålig mp3-kvalitet!

MVH
Bertil

EDIT: felstavning

Användarvisningsbild
bajenleker

Inläggav bajenleker » 2009-03-27 10:46

Köpte skivan hos Naxos efter dessa inlägg, ja jag vet att jag är lattlurad.
Supersnabb leverans, men...vilken bögig färg på omslag och skiva? 8O
Nästa men....superskön musik.

Stort tack för tipset!

Användarvisningsbild
BertilAlving

Inläggav BertilAlving » 2009-04-01 18:16

Om du har en rumsbelysning som passar optimalt för denna musik så ser du inte färgen på omslaget... 8)

God njutning tillönskas av
Bertil

Återgå till Skivrekommendationer