Jazz Jazz för er som gillar det.

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Nagrania

Jazz Jazz för er som gillar det.

Inläggav Nagrania » 2004-11-27 14:10

Jazz på hög nivå en höjar box med Miles Davis & John Coltrane "The complete Columbia recordings 1955-1966." Det är en bra (Jul)klapp. Det är flera andra goda musiker som också är med t.ex Bill Evans. Boxen består av 6 CD-skivor + en massa text och bilder.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-11-28 03:46

Låter intressant. Är överföringen från magnetband ok eller har man mixtrat? 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-11-28 15:26

Det låter mycket bra och ser också väldigt bra ut på FFT:n och på goniometern. För att kunna säga säkert så måste jag ta fram och jämföra med det som tidigare är utgivet. Även om det slulle låta annorlunda än det gamla så behöver det ju inte låta sämre för det. Men som sagt jag vet inte, men det låter jättefint och man blir allt lite hög när man lyssnar. 8)

Användarvisningsbild
razor

Inläggav razor » 2004-11-29 08:58

Hihi, jag undrar hur många skivrecensenter som kollar en skiva med goniometer :lol:

Användarvisningsbild
Zalve

Inläggav Zalve » 2004-11-30 06:48

Spelar det någon större roll Morello ?

Det är ju musik vi snackar om. Eller måste det vara helt perfekta inspelningar för att du skall kunna lyssna på det ?!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-11-30 22:29

Zalve skrev:Spelar det någon större roll Morello ?

Det är ju musik vi snackar om. Eller måste det vara helt perfekta inspelningar för att du skall kunna lyssna på det ?!

Kan jag köpa samma album i två olika utgåvor köper jag helst den med bäst ljudkvalitet. Vad är problemet? Lyssnar ganska mycket på Miles och olika utgåvor låter inte helt sällan olika. Tex. lider äldre utgåvor av "Kind of Blue" av felaktig tonhöjd på ett spår, pga. att en rullbandare(Presto 3-kanalare) gick med fel fart under inspelningen.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Zalve

Inläggav Zalve » 2004-12-01 00:48

Jag tordde jag analyserade musik när jag lyssnade, men vissa är tydligen klart värre.

Fast det ger förklaringar till varför det heter LjudTekniskaSällskapet. :wink:

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-12-01 10:37

Morello skriver:
lider äldre utgåvor av "Kind of Blue" av felaktig tonhöjd på ett spår, pga. att en rullbandare(Presto 3-kanalare) gick med fel fart under inspelningen
.
Morello du envisas med att CBS har spelat in "Kind of Blue" på en 3-kanalare från Presto. Presto har aldrig gjort någon maskinen med fler än 2-kanaler. Det vara bara AMPEX som gjorde flerkanalare vid den tiden på 50-talet. T.ex RCA Living Stereo är inspelad på Ampex 300-3 och mixat till 2 kanaler på en RCA 1/4":s maskin. Jag undrar om inte RCA:s första stereo inspelning i februari 1953 ändå var gjord på en 2-kanals Ampex. På den skivan kan man tydligt höra hur musiken ändrar tonhöjd p.g.a att man klippt in en annan tagning som då spelatsin med fel hastighet. Jag har själv arbetat med sådana Ampex maskiner och jag vet att dom ibland kunde vara känsliga för hur mycket band som fanns på höger eller vänsterspolen.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-12-02 20:14

Nagrania,

Intressant detta. Informationen om Presto fick jag från ett konvolut till "Kind of Blue". :? Ska kolla igen. Kanske blandar jag ihop skivan med någon annan. :D

Zalve,

Jag har ingen aning om vart du vill komma. Om du önskar lyssna på söndertrasad musik via ett par Ocelia, så är det fritt fram, men du får nog acceptera att andra ställer högre krav på återgivningen och därmed väljer både utrustning och utgåvor av olika fonogram med en viss omsorg. 8O 8O 8O 8O Jag ger ett sista exempel: Om jag ska köpa albumet "brother in arms", har jag två utgåvor att välja på. Naturligtvis väljer den mest välljudande (dvs den från 1985). 8)
-Innehar F-skattsedel-

Återgå till Skivrekommendationer