Barockvariationer

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mapem

Barockvariationer

Inläggav mapem » 2009-01-26 13:25

Om du gillade den här;
Bild

alltså Bach på svenska med Gunnar Idenstam på tramporgel och Lisa Rydberg på barackviolin som spelar en mix av svenska folklåtar och Bachsstycken, en mycket trevlig skiva som nötte CD-spelaren hela förra året;

så vill jag varmt rekommendera den här

Bild

som just nu nöter min CD-spelare. Det är orkestern RE:Baroque med den mycket fina violinisten Maria Lindal och vänner som spelar barockmusik så det står det härliga till. Dessutom lite spelmansmusik och kletzmer som grädde på moset, bl a en kletzmervariant av Musichalisches Opfer. En suveränt bra skiva musikaliskt, och toppenljud!

Användarvisningsbild
gnypp45

Re: Barockvariationer

Inläggav gnypp45 » 2009-12-20 01:15

mapem skrev:Om du gillade den här;
Bild

alltså Bach på svenska med Gunnar Idenstam på tramporgel och Lisa Rydberg på barackviolin som spelar en mix av svenska folklåtar och Bachsstycken, en mycket trevlig skiva som nötte CD-spelaren hela förra året;

så vill jag varmt rekommendera den här

Bild

som just nu nöter min CD-spelare. Det är orkestern RE:Baroque med den mycket fina violinisten Maria Lindal och vänner som spelar barockmusik så det står det härliga till. Dessutom lite spelmansmusik och kletzmer som grädde på moset, bl a en kletzmervariant av Musichalisches Opfer. En suveränt bra skiva musikaliskt, och toppenljud!

Tack för tipset, den är härmed beställd! Om du gillar "Back på svenska" så mycket så litar jag på din rekommendation. :)
(Har just skaffat "Bach på svenska" och kan inte sluta spela den... Sökte lite här på forumet för att se om någon annan kommenterat den och fann denna tråd.)
För er andra som blir nyfkna på hur Bach på svenska låter så finns tre smakprov här: http://idenstam.org/text_music_bachsv.htm

Återgå till Skivrekommendationer