Vad anser ni om ljudet på EST-plattorna?

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2009-12-29 16:19

Jag tycker att Winter in Venice låter väldigt naturlig i klangen. Dvs det låter som jazz låter i verkligheten, möjligen i en ganska väldämpad lokal.
Dator -> Denon 2308 -> NAD 208 -> pi60+bs60
iAudio7 -> TA-2024 -> piM

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2009-12-30 00:51

Vee-Eight skrev:Att generalisera att jazz typiskt skulle vara diskantfattigt tror jag är lite snett tänkt.

Är det bara jag som upplever att jazz såväl live som på skiva är diskantfattig? Att det är ett sedan länge rådande ljudideal inom just jazzen?

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-12-30 01:08

Magnuz skrev:
Vee-Eight skrev:Att generalisera att jazz typiskt skulle vara diskantfattigt tror jag är lite snett tänkt.

Är det bara jag som upplever att jazz såväl live som på skiva är diskantfattig? Att det är ett sedan länge rådande ljudideal inom just jazzen?

När det gäller gitarr är det så stor kropp, slipade strängar, halsmick och dikantratten på noll som gäller. Dock tycker jag inte att EST är ett bra exempel på detta sound. Upplever både deras inspelningar och det konserter jag sett som väldigt nära idealet för hur det skall låta om en jazz-trio.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2009-12-31 00:21

Bill50x skrev:
philip skrev:... Skruvad diskant som gör musiken luftig men felaktig?
Många tror att ökad diskant ger "luftighet" men det är enligt mig en villfarelse. Vad man får är mer diskant helt enkelt. Luftighet i ljudet kommer tex av att de enskilda instrumenten går att särskilja, att instrument och röster känns tredimensionella och har kropp.

O hur många tror du delar just din definition på "luftighet"
(apropå "villfarelse") ? :wink: :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-12-31 00:36

EST-skivorna är klart njutbara. Men jag gillar inte alla låtar.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Poppen

Inläggav Poppen » 2010-01-02 19:33

Jazz går att spela in i en studio med 2 rörmickar.
Oftast blir det ju bäst så. Sen kan den naturliga resonansen i studion göra sitt.
Hur mickarna placeras etc.

En Kompis till mig skulle fp besöka RVG klassiska studio men RVG ändrade sig dp det visade sig att min kompis jobbade på Manhatan Studio center i New York . Dock på kontoret.

det blev inget besök där. Men RVG gjorde underverk med 2 mickar.

Hur mycket EST trixade vet jag inte.

Det är möjligt att de spelade in ett instrument i taget som rockband för att skapa ett rock ljud.

Lägga på efterklang etc efteråt.
Avararbilden har jag fotat själv: Stora Budhan i Kamakura utanför Tokyo 12 meter hög. Den är magnifik.

Användarvisningsbild
Jonas

Inläggav Jonas » 2010-01-03 00:52

Jag gillar verkligen Esbjörn Svensson Trio, EST!
Har inte hört ”Live in Hamburg” än och är inte heller riktigt ”klar” med Leucocyte …(bra platta än så länge)

Jag tycker att det går att höra en förändring i ljudbilden/ljudkvaliteten efter ”Seven days of falling”, ”Viaticum” och ”Tuesday wounderland” klingar annorlunda/mindre bra i mitt tycke. De tidigare plattorna klingar mer levande och naturligt i mina öron
De live framträdanden med EST jag sett på GBG konserthus har varit lysande och oförglömliga :lol: !
Tragiskt att det inte kommer att ske igen :cry: :cry: .

/Jonas

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-01-05 16:08

Erik_AA skrev:Jag tycker att Winter in Venice låter väldigt naturlig i klangen. Dvs det låter som jazz låter i verkligheten, möjligen i en ganska väldämpad lokal.

Lyssnar på den nu och vad skönt det är med musi som inte är hissad som fan i diskanten. :D
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
mrk
Redaktör

Inläggav mrk » 2010-01-05 16:38

subjektivisten skrev:
Erik_AA skrev:Jag tycker att Winter in Venice låter väldigt naturlig i klangen. Dvs det låter som jazz låter i verkligheten, möjligen i en ganska väldämpad lokal.

Lyssnar på den nu och vad skönt det är med musi som inte är hissad som fan i diskanten. :D

+1

Föregående

Återgå till Skivrekommendationer