Within Temptation : Black symphony (BluRay)

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
steveo1234

Within Temptation : Black symphony (BluRay)

Inläggav steveo1234 » 2010-01-02 10:48

Jag såg lite av denna koncerten på hifimässan i höstas i Malmö. Jag har aldrig varken sett eller hört WT varken före eller efter detta men jag tycker att kombinationen av (nu)-metal och symfonisk musik är riktigt härlig. Anyways, jag köpte koncerten på BluRay och såg den igår.

Jag kan STARKT rekommendera den! Riktigt bra framträdande, bilden är helt lysande och ljudet är fullt acceptabelt (långt bättre än de flesta CD-skivorna).

Helt underbart att se musiker som verkligen älskar att framträda.Till och med frugan kom upp och undrade vad jag lyssnade på eftersom det lät rätt mycket (volymen på ref.nivå) och hon fastnade hon med. Och hon gillar egentligen ingen av musikstilarna alls.

EDIT:
Kort smakprov http://www.youtube.com/watch?v=JOFftYIkBGs

http://www.youtube.com/watch?v=rzGIX_Spc_Q
http://www.youtube.com/watch?v=lmS3PVK29YE
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Kilkenny

Inläggav Kilkenny » 2010-01-02 11:36

Den har jag med, fast på dvd, att dom lyckats klämma in en hel symfoniorkester + kör, bakom bandet är kul.
Och som sagt, riktigt bra känsla i det dom gör :)

Köp!

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-01-02 11:45

Kilkenny skrev:Den har jag med, fast på dvd, att dom lyckats klämma in en hel symfoniorkester + kör, bakom bandet är kul.
Och som sagt, riktigt bra känsla i det dom gör :)

Köp!

Japp. Jag tror att den otroliga stämningen kommer delvis från bandet som verkligen ÄLSKAR att framträda (sångerskan har ett brett leende praktiskt taget två timmar i sträck) och delvis från publiken. Arean har ca 10000 beskådare och de sjunger med och hurrar och är verkligen delaktiga i framträdandet.

Lätt den bästa koncerten jag sett och nu blir jag sugen på att leta upp fler...
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-01-02 13:05

FAN vad bra!

TACK! för tipset.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2010-01-02 13:38

Har den också. Är inte 100% nöjd med ljudet men det är fullt acceptabelt iaf. Materialet är dock mkt bra.
Dator -> Denon 2308 -> NAD 208 -> pi60+bs60
iAudio7 -> TA-2024 -> piM

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2010-01-02 13:57

Jag kan bara hålla med. Den är fantastisk bra och rankas av mej som den koncert på DVD/BD som kommer närmast en riktig live koncert upplevelse.

Första gången jag såg den och när första låten var slut så kom jag på mig att jag satt själv och applåderade :) det tog några sekunder innan jag kom på att jag satt i soffan. Tänk om dom flesta gav ett sådant resultat.

Ljudet får full pott, bilden är bra men jag stör mig på att det är lite rörelseoskärpa när dom rör sig i sidled. Vet inte vad som orsakar det.

Thomas

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-01-02 14:38

Erik_AA skrev:Har den också. Är inte 100% nöjd med ljudet men det är fullt acceptabelt iaf. Materialet är dock mkt bra.

Vad är det du inte gillar med ljudet?

Kul att du är tillbaka på forumet förresten, Erik. :)

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-01-02 18:51

KarlXII skrev:
Erik_AA skrev:Har den också. Är inte 100% nöjd med ljudet men det är fullt acceptabelt iaf. Materialet är dock mkt bra.

Vad är det du inte gillar med ljudet?

Kul att du är tillbaka på forumet förresten, Erik. :)

Ljudet har ingen direkt upplösning utan det är snarare mycket "live"-känsla med bristande fokus. Ingen direkt djupbas iheller trots att det "ser ut" som att det skulle finnas.

Lite mer irriterande är att jag tyckte att surrounderna var felinställda och jag behövde sänka dem med 3-4db för att få balans igen.

Ja just det ja, det saknades en del mellanbas också och sångerskans mick kunde vara av högre kvalitet...

Smådetaljer att irritera sig på kanske, det låter ju iaf rätt bra och koncerten är sevärd oavsett. I de flesta anläggningar så kommer inte dessa felen att höras.

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2010-01-02 23:26

steveo1234 svarade åt mig :)

Fick dock rejält med haksläpp från några av mina vänner när vi kollade på den hemma hos mig, de var helt plötsligt inte så nöjda med sina anlägggningar.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-01-02 23:37

Erik_AA skrev:steveo1234 svarade åt mig :)

Fick dock rejält med haksläpp från några av mina vänner när vi kollade på den hemma hos mig, de var helt plötsligt inte så nöjda med sina anlägggningar.

Du håller helt med mig i min bedömning?
Kul att man inte var ensam om den upplevelsen isåfall.

Inte för att det spelar någon roll, jag ska se om konserten imorgon igen ;)

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2010-01-02 23:47

Jag håller med dig ja. Jag är mer van att se Jazz och Klassiskt/Opera på DVD/BD och där är det såklart ett helt annat stuk på ljudet. Gillar när sången låter naturligt vilket jag inte tycker att den riktigt gör på Black Symphony, om det är mickens fel eller ej låter jag vara osagt. Tycker inte heller basen är helt klockren, lite diffus (men det är ändå bra tryck).

Att metal generellt låter mer som en "ljudmatta" än som diskreta instrument i ett rum är dock inte nåt speciellt unikt för just denna skiva.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-01-03 00:03

Nu ska jag kika på den.
Återkommer. :)

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-01-03 00:26

8O Mäktigt!

Allt ni skrivit om det tekniska stämmer men satan vilken gåshud jag har. :)

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-01-03 12:16

KarlXII skrev:8O Mäktigt!

Egentligen ska man kanske inte vara så negativ mot ljudkvaliteten. Läsare kan ju bli avskräckta, och det vore ju synd. Så jag tror att jag kommenterar ljudkvaliteten med: Det är den mest välljudande metalinspelningen jag hört!

:D

Användarvisningsbild
Kilkenny

Inläggav Kilkenny » 2010-01-03 13:52

Det är den mest välljudande metalinspelningen jag hört!

+1[/quote]

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-01-06 00:38

KarlXII skrev:8O Mäktigt!

Såg om denna ikväll.
Helt makalös. Rent tekniskt är det ingen höjdare och musiken är egentligen inte särskilt bra.

Ändå sitter jag med gåshud och får rysningar samtidigt som jag är helt tårögd och stampar takten. Vilket framträdande! Vilken röst! Vilka musiker!
Om jag fått denna känsla av musik på CD så hade jag aldrig lämnat huset...

Fram för mer BR koncerter!

Användarvisningsbild
Nahaz

Inläggav Nahaz » 2010-01-06 00:57

Where The Light Is - John Mayer Live In Los Angeles (Blu-ray)
Diana Krall - Live in Rio (Blu-Ray)

Båda finns på cdon.com

2 tips på BR konserter med mycket bra ljud. Gåshudskänslan kan jag dock inte garantera, den har ju mycket med tycke och smak att göra. Beror ju helt på om du gillar dessa artister/genrer.
Oppo BDP-80, HTPC -> TX-NR3010 -> cr80s -> miniDSP -> Emotiva XPA-5 -> 3 x i14, pX-4, 6 x a2, 4 x slutna mupps.
Bilder: http://www.minhembio.com/Nahaz

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-01-06 01:00

Nahaz skrev:Where The Light Is - John Mayer Live In Los Angeles (Blu-ray)
Diana Krall - Live in Rio (Blu-Ray)

Båda finns på cdon.com

2 tips på BR konserter med mycket bra ljud. Gåshudskänslan kan jag dock inte garantera, den har ju mycket med tycke och smak att göra. Beror ju helt på om du gillar dessa artister/genrer.

Tack för tipsen. Diana Krall har jag lite svårt för. Inte som person, men, musiken är lite för mycket "fjolljazz" för mig. Det passerar mig förbi bara utan att lämna några avtryck i själen.

John Mayer ska provas.

För er som fortfarande funderar: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=352642 , under 300kronor.

Återgå till Skivrekommendationer