LIM XR 005
The Sheffield Lab "Drum & Track Disc"
for Audio Component Testing and Evaluation.
Improvisationer av Jim Keltner och Ron Tutt.
Vilken inspelning? Hejdlöst bra ljud.
Köp den från Svalander.

Moderator: Redaktörer
Ragnwald skrev:Min senaste haktapparskiva, XRCD 24-bit super analog.
LIM XR 005
The Sheffield Lab "Drum & Track Disc"
for Audio Component Testing and Evaluation.
Improvisationer av Jim Keltner och Ron Tutt.
Vilken inspelning? Hejdlöst bra ljud.
Köp den från Svalander.
Alexi skrev:Jag har den skivan hemma, lånad av en vän.
Sheffiled lab, cd-14/20 The Sheffield Track record / The Sheffield drum record. En slags samling alltså...
Alexi skrev:Jag har den skivan hemma, lånad av en vän.
Sheffiled lab, cd-14/20 The Sheffield Track record / The Sheffield drum record. En slags samling alltså...
Ragnwald skrev:Alexi skrev:Jag har den skivan hemma, lånad av en vän.
Förmodligen inte samma skiva som jag har då.
Min är en XRCD, alltså en rakt igenom 24 bitars produkt, med rubidium tidsbaserad digitalteknik, som i slutändan stoppats i det normala 16-bit PCM digitalformatet.
Är ingen expert på detta, men läser i innehållsbladet.
Dessutom är denna utgiven 2003, vad jag kan se.
Ragnwald skrev:All of Sheffield Lab´s compact disc releases of performances from 1971 through 1985 were made from tapes which ran simultaneously with our Direct-to-Disc recording sessions. On these unedited performances of an entire LP side, we selected the best total side performances for each release.
From a performance standpoint, the excitement of Direct-to-Disc recording has created energy levels difficult to attain in a normal studio recording. These performances speak for themselves.
What you are hearing is not a new mix, but a completley different performance from both the musicians standpoint and the engineering perspective. I find it fascinating to hear the evolution and hope you do as well.
Doug Sax
En helt ny inspelning, i en annan studio, andra studiomusiker och ny teknik. Låtarna är några sekunder längre.
Den gamla spelades in den 15-17 Dec 1980.
Den nya spelades in den 17-18 Nov 2002.
Ragnwald skrev:Kan hålla med om att rent musikaliskt, finns mycket övrigt att önska, men trumspåren får mig att rysa av välbehag och häpnad över potentialen hos min anläggning.
Kan ju vara bra att veta, om inte annat.
Bill50x skrev:Hm... När jag läser Doug Sax´ text får jag intrycket av att inspelningarna till CD-utgåvorna är gjorda samtidigt (parallellt) som direktgraveringarna, men att det är andra tagningar som har använts. Eller förstår jag fel?
/ B
Återgå till Skivrekommendationer
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster