To Scratch Your Heart - Early Recordings From Istanbul

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
tobm

To Scratch Your Heart - Early Recordings From Istanbul

Inläggav tobm » 2010-05-23 08:25

Missförstå mig inte, jag gillar pop lika mycket som jag någonsin gjort. Den här låten kan jag spela varje dag. Eller den här. Och kanske även den här.

Men man kan inte leva på mjukglass varje dag, ibland behöver man lite rågbröd också. Och det är då skivaffären/skivbolaget Honest Jon kommit till ens räddning.

Upptäckte ett av deras senaste släpp igår: en dubbel-cd (eller fyra vinyl-LP!) med inspelningar av turkisk musik från början av 1900-talet. Lyssnade igenom ljudklippen på hemsidan och inser att jag nog måste beställa ett ex. (Om man förhandsbokar på amazon.co.uk kostar dubbel-cd:n bara £8.95! Plus frakt, förvisso, men ändå.)

Någon annan som går igång på detta?

Bild
To Scratch Your Heart
Early Recordings From Istanbul

HONEST JON'S RECORDS

The music here is so transfixing, intensely devotional and sublimely beautiful, that some contemporary listeners thought they were levitating.
Drawn from recordings made in Istanbul by the Gramophone Company and HMV, during the first three decades of the twentieth century, amidst the ruins of the Ottoman Empire, it crosses and mixes the folk and classical heritage of Turks, Greeks, Armenians and Gypsies, Muslims, Christians and Jews, urbanites and country-people, and the demands of tradition and modernity, musical improvisation, composition and system.
Brilliantly restored at Abbey Road, fully annotated with rare photographs, and luxuriously presented in both formats.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Re: To Scratch Your Heart - Early Recordings From Istanbul

Inläggav phloam » 2010-05-23 18:27

tobm skrev:The music here is so transfixing, intensely devotional and sublimely beautiful, that some contemporary listeners thought they were levitating.

Kommer helt osökt att tänka på en intressant dokumentär som handlade om Sufism och hur den kontrasterar mot bokstavstolkande muslimer (Discovery, eller History Channel nånting, minns luddigt så jag går inte in i detalj) Sufismen har Musiken på sin sida, helt klart, och det visades många exempel på en väldigt levande och medryckande musikkultur.

Hur som helst är jag med på hur och varför du går igång på detta :)

Användarvisningsbild
tobm

Inläggav tobm » 2010-05-23 21:30

phloam skrev:
Kommer helt osökt att tänka på en intressant dokumentär som handlade om Sufism och hur den kontrasterar mot bokstavstolkande muslimer (Discovery, eller History Channel nånting, minns luddigt så jag går inte in i detalj) Sufismen har Musiken på sin sida, helt klart, och det visades många exempel på en väldigt levande och medryckande musikkultur.

Aha, det låter intressant. Kan det ha varit den här?

http://www.worldmusic.net/wmn/news/item/sufi-soul

http://www.linktv.org/programs/sufi_soul

http://www.youtube.com/watch?v=ha0T5Vro6_w

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-05-24 08:32

Ja precis! Det måste ha varit den, tack för länk! Ska friska upp minnet via tuben. Ett bestående intryck var att det där med "rejvande" är nåt fundamentalt som finns i alla människor, fast med många olika uttryck :)

Minns nån kvinnlig pakistansk artist (tror jag det var) i programmet som var fräck, mer senare :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-05-24 08:45

tobm skrev:Upptäckte ett av deras senaste släpp igår: en dubbel-cd (eller fyra vinyl-LP!) med inspelningar av turkisk musik från början av 1900-talet. Lyssnade igenom ljudklippen på hemsidan och inser att jag nog måste beställa ett ex.

Oj, måste nog jag med. Kanontips, tack för det! :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-05-24 10:36

Jag får inte något ljud från den länken, vad är det för mediaspelare ? :(
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
tobm

Inläggav tobm » 2010-05-24 16:44

Ragnwald skrev:Jag får inte något ljud från den länken, vad är det för mediaspelare ? :(

Har du testat att öppna mp3-filerna i ett nytt fönster (alternativt i ny flik)? Hos mig spelas de då upp med Quicktime.

Om jag laddar hem filerna kan jag öppna dem även med VLC och Windows Media Player (det är de mediaspelare jag har installerade).

Användarvisningsbild
tobm

Inläggav tobm » 2010-06-13 21:50

Har nu fått hem vinylversionen. Riktig trevlig box med ett informativt häfte om musiken i Istanbul i början av 1900-talet, även om det hade varit ännu trevligare med mer utförlig information om de olika låtarna.

Det kan ta ett tag innan de olika låtarna sätter sig - de är ju inte direkt vers-vers-refräng-vers-refräng - men jag gillar det. Man upptäcker nya saker hela tiden. Fast det kanske inte är så konstigt, det handlar om 34 låtar på totalt nästan två timmar.

Kan verkligen rekommendera den här samlingen (finns alltså även på dubbel-cd), det är en smått meditativ upplevelse att lyssna på alla fyra skivorna efter varandra.

Bild

Bild

Bild

Återgå till Skivrekommendationer