Skivan finns på CDon och kostar 79 spänn.
Moderator: Redaktörer
BMG? www.BMG.se eller? Hittade inget där..
Vad exakt menar du här? Eller är det fel siffror?
Nagrania skrev:Vad exakt menar du här? Eller är det fel siffror?
Ja det är säkert inte många subwoofrar som kan återge 4Hz men det känns verkligen att de lägsta frekvenserna går längre ner än vanligt som också kan vara lågt. Varför jag säger 4Hz beror på att jag ständigt har en FFT/nivå och stereo instrument inkopplad och där jag bl.a kan se frekvenser ner till 4Hz. Då räknar jag också med att det ska vara lite hög nivå och inte -70dB. Det är alltså en påtaglig skillnad med den här skivan och de flesta andra. Om du inte tror mig så kan du ju komma och lyssna själv.
pick-me-up skrev:Skivan låter säkert bra, men att påstå det du skriver om 4 Hz är rena nonsens!
Mig veterligen finns INGEN akustisk instrument som kan ge så låga toner …
kan det vara så att nåt annat jordligt ljud nästlat sig in i mätapparaturen
Nagrania skrev:kan det vara så att nåt annat jordligt ljud nästlat sig in i mätapparaturen
Nej det är det nog inte eftersom man bara kan se det här på vissa skivor. Man brukar ju säga att ett ungt öra kan höra 20-20000Hz men jag är helt övertygad om att de flesta kan höra lägre frekvenser än 20Hz. Vi talar ju om infraljud som t.o.m kan orsaka huvudvärk. Jag vet att om det är tillräckligt tyst så kan man höra mer än vad man kan tro. Högtalare i allmänhet kan ju inte återge så värst mycket under 30Hz och det som vi i allmänhet uppfattar som en kraftfull bas i ett musikstycke ligger i området 50-80Hz. Det är synd att ni inte kan få tag i den här skivan som jag annonserat å själv har jag fått den av producenten och teknikern.
Ett cymbal anslag kan ha information ner till 16Hz enligt TacT audios mätningar.
Jag tror inte 4 Hz-tonen härstämmar från själva musicerandet.
BengtO skrev:Kollar frekvensomfånget på t.ex Classé Delta CDP-102 för dryga 40-tusen så står det 8–20 000 Hz (+/-0,1 dB, balanserat)
Det som kan vara mer obekant är att olika toner som spelas samtidigt ger upphov till akustiska blandningseffekter. Det som låter så vackert när man spelar ett snyggt ackord på tre toner, är att dessa tre toner samt deras övertoner blandas med varandra och ger upphov till en hel hoper nya toner som är matematiskt snyggt relaterade till grundtonerna.
Återgå till Skivrekommendationer
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster