Från 10 till Ä (Ljudbäverns CD-resa)

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-02-24 15:31

Musik värd namnet till exempel.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-02-24 15:49

Alltså, soundbrigade, hur många skivor har du? vet du det ens? :wink:

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-02-24 16:06

Falkis skrev:Alltså, soundbrigade, hur många skivor har du? vet du det ens? :wink:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=21256

Eller ca 400.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-02-24 16:52

Är det enbart cd? :)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-02-24 16:55

Enbart CD. Det kanske ligger en hög EP med en rysk språkkurs någonstans, men annars enbart CD. Vinylsamlingen började skingras när jag skaffade CD-spelare. "Sålde" en del (fick aldrig betalt) och blev bestulen på det sista.

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-02-24 17:15

Hmm. Det var tråkigt..

Rysk språkkurs? Gillar du ryska saker och ting? Har en bra version av Stenka Rassin om du är intresserad. :)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-02-24 17:30

Falkis skrev:Rysk språkkurs? Gillar du ryska saker och ting? Har en bra version av Stenka Rassin om du är intresserad. :)

Russofil. De 100+ första skivorna i samlingen är ryska.
Stenka Rasin platsar kanske inte riktigt ...

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-02-24 17:35

Hehe. Kanske inte, jag gillar den av någon anledning. :)

Varför står det "russinskrynklare"? har det nåt med "russia" att göra eller så? :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-02-24 17:43

Ryskt är ganska cool, fast jag har inte så mycket....
Men den här 10"-vinylen är jag extra glad över.

Bild

Bild

/ B

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-02-24 17:45

Bill50x: Ser ut att vara handbroderad. Cool! 8)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-02-24 17:52

Den är väl ukrainsk eller möjligen vitrysk ....

Den ryska musiken tar jag sen ... Nu är det Kung Röd som gäller.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-02-25 12:40

Hehe, minns den här tråden. :)

Ser fram emot nya intryck av Karmosinkungens arv.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-02-25 13:46

jag skulle vilja veta hur många Faktiskter som har King Crimson i sin skivhylla - omröstning!!!!! :D

Hade inte lyssnat klart på Wake-plattan. Den är ganska grym. Keith Tippet har kommit in och vansinnesspelar piano, Frippen öser på med mellotroner som om han inte gjort annat och Ian MacDonald spelar trummor som en gud.
Ska lyssna på Island och Cirkus senare idag.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-02-26 10:48

King Crimson - Lizard. Efter In the Court och In the Wake byter bandet stil helt och hållet. Lizard är en besynnerlig platta; inte dålig utan tvärtom mycket bra. Keith Tippet, Mark Charig, Nick Evans och Robin Miller tillför stora element av jazz. Musiken skulle kunna kategoriseras av organiserat kaos. Öppningslåten Cirkus är så "oredig" men samtidigt så otroligt intensiv. Det här kan man inte slölyssna på. Titelspåret börjar med Jon Andersons sång, övergår i ett fantastiskt Bolero och avslutas med mer Frippsk-Tippetsk kaos. Jag tycker detta är bland det bästa King Crimson gjort.
King Crimson - Island. Minns att det dröjde väldigt länga från dess skivan spelades in tills den släpptes. Orsaken sades vara att omslaget inte var färdigt. Känner att musiken heller inte heller är riktigt "färdig". Musiken är jättebra men det verkar som om gruppen stannat upp, spelat in en salig soppa och inte riktigt kunna bestämma riktning. Ladies Of The Road låter väldigt mycket Beatles, Song Of The Seagulls och Islands är instrumentala "klassiska" stycken. Den som lyssnat på Giles, Giles & Fripps Brondesbury Tapes känner igen The Letters. Det absolut läckraste spåret är dock Sailors Tale med Fripps underbara gitarrsolo. Enligt uppgift kör han gitarren genom en VCS3a och får fram ett så oerhört besynnerligt ljud. Har aldrig hört dess make.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-02-26 18:08

soundbrigade skrev:King Crimson - Lizard.
---
Jag tycker detta är bland det bästa King Crimson gjort.
Du tycker det, ja... ;)

King Crimson - Island.
---
Det absolut läckraste spåret är dock Sailors Tale med Fripps underbara gitarrsolo. Enligt uppgift kör han gitarren genom en VCS3a och får fram ett så oerhört besynnerligt ljud. Har aldrig hört dess make.
Hm... Skulle vara för gitarrsolot jag skulle kunna tänka mig att lyssna på den igen...
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-02-26 18:18

Almen: Det var någon av albumen du inte hade, eller båda??

PS Det är en mycket subjektiv tråd. :wink:

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-02-27 09:22

King Crimson - Live At Plymoth May 11 1971 En gräslig live-platta som visserligen är bättre än Earthbound men ändå är rätt rälig. Stökigt och brökigt. Ett plus dock är att man spelar låtar från Lizard och Islands.
King Crimson - Larks Tongues In Aspic. Nu har gruppen hittat "rätt" stil. Med nya musikerna David Cross, John Wetton, Bill Bruford och Jamie Muir är musiken helt annorlunda. Jag gill nu både gamla och nya Kung Karmosin.
King Crimson - Starless And Bible Black Mer av samma. Höjdaren är hyllningslåten till Rembrandts tavla - Nattvakten.

Bild

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-02-27 09:31

soundbrigade skrev:Almen: Det var någon av albumen du inte hade, eller båda??
Båda.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-02-29 17:36

King Crimson - Red. Tycker jag är svagast av de tre (med nya sättningen). Dock är Starless en otroligt stark låt.
King Crimson - USA. Ett livealbum som är mycket intressant. Skiljer sig otroooligt från Earthbound och Live in Portsmouth (elelr var det nu var). Välspelat och bra spelat.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-03-03 17:17

Three of a perfect pair .... King Crimson har lite bytt stil, blivit mer minimalistiska och samtidigt industriella.

King Crimson - Discipline. Den, i mitt tycke svagare av de tre plattorna vars omslag pryds av symboler.
King Crimson - Beat. Den i mitt tycke, bästa plattan. Det industriella är acceptabelt och det finns mycket roliga/bra låtar som Neal and Jack and Me, Heartbeat och Waiting Man.
King Crimson - Three Of A Perfect Pair. Titeln säger allt. Gillar den skarpt, inte lika mycket som Beat men ändå.
Det tog mig flera år innan jag investerade i dessa tre skivor. Jag köpte ens vinylerna när de kom. Tror jag var lite rädd för musiken, att gruppen hade ändrats för mycket (åt fel håll). När jag nu väl har dem, kan jag konstatera att jag aldrig skulle gillat den här musiken då; 81 - 84, när skivorna kom ut men har vant mig vid allehande "konstigheter".

Så, då återstår bara 4-5 skivor av Kung Karmosin, och någon av dem är inte rolig att lyssna på.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-03-04 11:05

King Crimson - Vroom. Är nog bara en "EP" med spår från ...
King Crimson - Thrak. Vilken i sin tur är en MYCKET bra platta. Det finns allt från industriellt slammer till riktigt vackra ballader och däremellan allt annat. Detta album måste jag nog hålla som ett av King Crimsons absolut bästa.
King Crimson - THRaKaTTaK. Suck ..............!!! :roll: Bara industriellt slammer. Inte riktigt min stil. Alls.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-03-05 10:24

King Crimson - the construKction of light tonar ut. Känns riktigt skönt efter Thrackattacken ....
Det här är en riktigt trevlig skiva som börjar med en underbara Prozak Blues som går i en udda jäddra takt. Det skramlar lite på plattan men det är överkomligt. Nya versioner av Larks Tongues in Aspic och så en helt underbara upplösning/avslutning i Heaven And Eart.

Bild

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-03-05 10:37

Hittade denna intervju med en Sid Smith som skrev en KC biografi:
http://www.progweed.net/interviews/sidsmith.html

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-03-05 15:21

Onsdagen bjöd på ännu mer besynnerlig musik i form av:
Klaatu - Klaatu/Hope. 2-i-1. Minns att en kompis hade spelat in ett kasettband med det här, men det var för 20 år sedan minst.
Det här är musik man definitivt INTE blir klok på. På Klaatu hittar man berömda Calling Occupants Of Interplanetary Craft, sedan en del ruffig amerikansk (Kanadensisk) rock vilket avslutas med mäktiga Little Neutrino. Anus Of Uranus är ju i alla fall en kul låttitel.... 8)
Hela Hope är en symfoni som handlar om ensamhet och hopp. Det här är lite smörigt vackert på något sätt, men det är vackrare än smörigare. Kan tänka mig att det här är en pastisch eller ett pekoral.

Åsså var det det där med vilka Klaatu egentligen var....
http://beatles.ncf.ca/klaatu.html

Officiell hemsida:
http://www.klaatu.org/klaatufr.html

Mer Klaatu/Beatles-rykten:
http://www.klaatu.org/klaatu1.html

Bild

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-03-06 11:26

The L-day. Finns en besynnerlig serie på TV - "L-Word", med besynnerliga klichéer gör man lesbianism trendigt på samma sätt som Sex In The City gjorde knulla-runtet flaschigt, bara man skaffade hunkiga och rika knullare; men där målet var att gifta sig fint och rikt och stå vid spisen och föda barn som "a tru American housewife".

Min L-dag handlar inte om lesbiska damer utan om:
Led Zeppelin - Led Zeppelin II. Jag kan inte bestämma mig riktigt. Kan vara att jag är påverkad av några besynnerliga filosofier: Led Zeppelin låter nyskapande och ganska intressanta, men jag tror att folk vill ha dem till att vara vilken pissig hårdrocksgrupp som helst - Blask Sabbath, AZ/DZ, Pizz och så vidare. Det är jag som måste röja undan mina egna funderingar ...
Little Feat - Dixie Chicken. Titelmelodin är grym, emn resten startar inga vibbar direkt. Jag far inte dåligt av musiken, kan lyssna på den utan minsta obehag, men den här sortens sydstatsmusik är inte min grej. Däremot låter det massa mycket bättre än övrig amerikansk musik.
Lynne, Jeff - Armchair Theatre. En av mina favvoalbum. Inte topp-10 men kanske topp-25. Allt är så himla bra - arrangemang, spel, sång ...Höjdaren är Now You're Gone där Ashit och Hema Desai sjunger på klassiskt indiskt vis och Sureesh K. Lalwani drar präktiga indiska violinsolon.
Jeff har fattat det här med musik. Fem stora djävvla F till Fåtöljteatern!!!
FFFFF

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-03-06 11:47

soundbrigade skrev:Onsdagen bjöd på ännu mer besynnerlig musik i form av:
Klaatu - Klaatu/Hope.
Haha, jag hade också den på kassett på sjuttiotalet! :D Skön skiva, om än - som du säger - ganska smörig.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-03-06 11:58

Almen skrev:
Klaatu - Klaatu/Hope.
Haha, jag hade också den på kassett på sjuttiotalet! :D Skön skiva, om än - som du säger - ganska smörig.

Fast mysigt smörig. Jag tror de avsiktligt kokat ihop det så. Finns en ganska smörig men jätteskön låt på en annan skiva Dear Christine. Gillar den här smörigheten.
Jämför lite med Jeff Lynnes Now You're Gone som har ett drag av smör i sig också.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-03-06 13:22

Cheb Mami - Saïda. Dubbelprickarna ovanför i-et kallas trema, vill jag minnas. Köpte plattan för Li Fet Ghi Mnem, vilken fanns på en HF-skiva. Egentligen ganska god musik (ja, låten ovan är en riktig pärla - vilket tryck), fast experterna säger att Cheb är lite för utslätad och tillrättalagd. Fast som inkörsport in i rai-världen är den kanske bra. Har någon MP3 med Robert Fripp och Cheikha Remitti. Den riktiga CDn ligger högt på önskelistan.

Är det någon annan som gillar etnisk musik?

Bild

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-03-06 14:46

I väntan på korsettkunder hann jag med...
Clair Marlo - Let It Go. En ganska trevlig audiofilplatta från Sheffield.
Paul McCartney - Flowers In The Dirt. Också en ganska trevlig platta som låter som ... Beatles 8O .

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-03-06 14:48

soundbrigade skrev:
Almen skrev:
Klaatu - Klaatu/Hope.

Fast mysigt smörig.
Japp. Man måste skilja på bra (mysig) och dålig (inställsam) smörighet.

FöregåendeNästa

Återgå till Skivrekommendationer