Tell skrev:Anledningen till att jag tog den här låten just nu var för att både du o andra verkade tro att "trasigheten" berodde på Spotify. Max_Headroom påstod tillomed att skilladen både synbar på vågformen och att det kunde höras. Då gjorde jag en rip o bad folk verifiera det, men det händer såklart inte.
Men visst har jag funderat på att göra en större jämförelse nångång men har inte orkat, o det här gick dessutom rätt snabbt o enkelt. Jag spelade låten i Spotify ja och spelade in med Audacity. CDn är en japansk utgåva av skivan från en tillförlitlig torrentsite.
Men ja, jag har hört andra säga det att det hörs skillnad över tid, o jag tycker det fortfarande är helt bakvänt konstigt att påstå nåt sånt. Hör man ingen skillnad vid en direkt A/B-lyssning så kan man omöjligt höra den skillnaden över tid. Does not compute. Folks minnen är inte alls så tillförlitliga som dom tror.
Vissa av dom här på forumet som kör på den är dessutom folk som jag inte ser som några som verkar ha direkt koll på ljud, utan bara är sånt som slänger pengar på dyra saker o tror att kunskapen på tekniken kommer på köpet. Jag känner igen den typen från många andra forum.
Sen är ju också grejen är ju att det inte finns nånting som stödjer det ni påstår då 320kbps OGG vorbis är i 99% av fallen transparent, och jag har inte sett något riktigt som motbevisar det heller. Att folk påstår sig att dom hör det räcker inte när dom inte ens kan komma med några teorier om varför det skulle vara så. "Det bara är så" håller inte. Har själv tidigare haft massor med mp3or och flacar och har aldrig hört nån skillnad på dom jämtemot Spotify. Eller klart det finns skillnad ibland när det varit olika masters och det är såklart också ett argument för att Tidal är bättre än Spotify. Men det kan också vara ett argument för tvärt om, alltså att Spotify är bättre än Tidal. Men antar att när folk hört en skillnad så har dom oavsett tyckt Tidal är bättre, enbart för att dom är biast för Tidal. Återigen lurad av ens hjärna

Men ontopic så var det du som hintade om att Billie Elish skulle låta trasigt pga Spotify. O det var det som var min poäng, att visa att så inte var fallet; flacen låter exakt lika trasigt. O alltså ja det är garanterat medvetet just pga att låten handlar om bensodiazepiner. Men det gör den inte mer lyssningsbar imo. Det är inte så kul att lyssna på musik o behöva fundera på om ens högtalare är trasiga

Jag har bara undrat om det möjligen kan vara den distortion som Ian Shepherd upptäckte i filen från Spotify som andra här har hört när de inte verkar tro att det är medvetet gjort på det viset, jag har personligen inte hört någon version som låtit trasigt på så vis att det inte skulle vara fullt medvetet.
Det blir aningen motsägelsefullt då du först säger att det är garanterat medvetet gjort, bara för att i nästa mening fundera på om dina högtalare är trasiga.

Jag har ingen aning om varför Spotify låter så tråkigt i längden, kanske är det de där vattenstämplarna folk har upptäckt i vissa filer. Personligen har jag några musikfiler i formatet Mp3 192kbps som låter bra, dessa är dock bootlegs som jag inte hittat i högre upplösning så jag har inte kunnat jämnföra dessa mot något annat. Dessa låter så pass bra att jag inte tror att själva formatet som Spotify använder är problemet.
Eftersom musiken på Tidal inte ger den där platta sameness-känslan i längden vilket gör att jag är nöjd med deras tjänst, gör så att jag personligen inte är extremt brydd i att ta reda på vad det exakta felet är. Jag sitter ju nöjd med min nuvarande streamingtjänst.
Det som händer över tid i lyssningen har ingenting med något ljudminne att göra, ljudet på Spotify upplever jag som oengagerande och andra här på forumet har beskrivit det på sätt som överenstämmer till fullo med min upplevelse. Med Tidal kan jag sitta och lyssna aktivt på musik hela dagen utan att tappa intresset eller bli lyssningstrött.
Har du sett en enda person på forumet som själv testat båda tjänsterna som inte föredragit ljudet hos Tidal?
Du är den enda som argumenterar för att Spotify låter precis lika bra som Tidal, men samtidigt är du även den enda som inte testat Tidal. Därför föreslår jag att du gör det först, sen kan du komma tillbaka och argumentera för din sak om du fortfarande är av din nuvarande uppfattning.