Gillar du "The Boss"?

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2007-06-21 08:20

det värsta med Bruce Springsteen är Ulf Lundell

Där kan man bara instämma. Riksslusken...

JohanR

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-06-21 08:40

RJohan skrev:
det värsta med Bruce Springsteen är Ulf Lundell

Där kan man bara instämma. Riksslusken...

JohanR
Och vad är sambandet? Lundell -- Springsteen alltså??

Jo jag vet att U.L ibland kallas för Sveriges svar på B.S (=Bullshit??) :?
Mitt minne är blott ett minne numera.

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-06-21 08:56

Jodå efter att han lånat en minibuss för några veckor sen för att åka 50 mil med enbart ett "blandband" som på ena sidan innehöll Melodifestivalen 2006-2007, och på andra sidan Bruce Springsteen-låtar så uppskattar jag The Boss väldigt mycket..

Ja, radion var trasig..

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-06-21 12:41

Nefilim skrev:Och vad är sambandet? Lundell -- Springsteen alltså??

Bland annat så gav Springsteen ut en akustisk skiva med ganska mörka texter (Nebraska) och då satte sig Uffe sig direkt i studion och gjorde en liknande platta (som jag inte minns namnet på just nu...)

/ B

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-06-21 12:49

Bill50x skrev:
Nefilim skrev:Och vad är sambandet? Lundell -- Springsteen alltså??

Bland annat så gav Springsteen ut en akustisk skiva med ganska mörka texter (Nebraska) och då satte sig Uffe sig direkt i studion och gjorde en liknande platta (som jag inte minns namnet på just nu...)

/ B

Lundells texter är väl överlag mörka! :wink:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-06-21 14:38

Nefilim skrev:Lundells texter är väl överlag mörka! :wink:

"Snön faller och vi med den" ?

/ B

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-06-21 14:49

Bill50x skrev:
Nefilim skrev:Lundells texter är väl överlag mörka! :wink:

"Snön faller och vi med den" ?

/ B

Kanske ett undantag då. Men vad är det för sorts "snö" det handlar om egentligen? :?

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-06-21 17:46

Ulf Lundell är ju en hjälte! Hans två bästa citat förresten:

"Även en inställd spelning är en spelning"

och

"Bingolotto fördummar svenska folket"

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-06-21 18:20

Jo Lundell är nog en bättre person än musiker, jag lider som f#n av att höra hans "olala jag vill ha dig" och andra pinsamheter.
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
The_Dude

Inläggav The_Dude » 2007-06-21 21:12

Jo, Springsteen är ju fantastisk!!! nästan lika bra som "mästaren" Lundell....

Användarvisningsbild
Rocker

Inläggav Rocker » 2007-06-21 22:41

Lundell gjorde ju en cover på svenska av Sandy och kallade den Sanna! Det är åtminstone skönt att vissa svenska artister har civilkurage! Sedan kan man ju tycka vad man vill om deras åsikter.

/U

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-01-05 16:57

Jag försöker lyssna på Magic men det är då bedrövligt ljud att jag har svårt att lyssna normalt :(
Någon mer som stör sig på det?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2008-01-05 20:38

Jodå, jag gillar Bruce Springsteen. Eftersom jag har lyssnat på honom sedan jag var fjorton (ungefär) så har jag en massa minnen som hänger ihop med hans musik (dock ingen pinsam smitta, som trådskaparen).

Däremot har jag gett upp om honom de senaste 20 åren. Att dumpa E-Street Band var hans största tabbe. Det var nämligen bandet som broderade ut hans ganska enkla låtar och fick dem att svänga.

Efter Tunnel of Love har han väl haft en bra låt per skiva, i snitt.
--- Medlem i VMGÖ ---

Användarvisningsbild
Rocker

Inläggav Rocker » 2008-01-05 21:05

Jag köpte "Magic". Det var länge sedan jag köpte något nytt av Springsteen. Tycker att "Magic" är ok inte mer.
Senast redigerad av Rocker 2008-01-05 21:06, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2008-01-05 21:05

Känns som om Bossen har sagt sitt. Han sade ju en hel del när det begav sig. Jag har den senaste (tror jag) live-plattan och det känns som om försöken att få till den där rusiga stämningen är lite krampaktiga.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2008-01-05 21:45

Jag har vänner med ett gott pophjärta som hyllar Springsteen. Själv har jag försökt gång på gång med "Born to run" - har också spelat den några gånger i bilen - men begriper mig tusan inte på karln. Minns inte en ton förutom titellåten, som jag förstås lyssnat på i tjugo år. Förutsättningarna känns rätt - en man av folket som gör musik för massorna med rötterna i den gamla amerikanska folkmusiktraditionen, kryddat med lite Spector-influenser. Kanske är han, bortsett från 3-4 lysande poplåtar, helt enkelt inte tillräckligt duktig? Kanske är hela Springsteen-grejen för stor och pretto? Sambon tog med sig en hel del Springsteen i det gemensamma boet och jag får väl fortsätta pröva. "Nebraska" rekommenderades av en musikvän härom dagen. Själv köpte jag "The River" på amerikansk förstautgåva på cd i tjock dubbelask i veckan. Lyssnade på första skivan medan jag pysslade i ljudrummet - sedan åkte skivan in i hyllan.

Svante: texten i "Born in the USA" är ironisk, och ska alltså tolkas som kritik mot olika amerikanska företeelser.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Rocker

Inläggav Rocker » 2008-01-06 19:11

Jag tycker nog ändå att springsteen skrivit mer är 5 riktigt bra låtar. Fast Neil Young är i samma klass och NL har givit ut bättre musik under senare åren. Som tex skivan "Are you passionate?"

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2008-01-07 20:41

PekkaJohansson skrev:Svante: texten i "Born in the USA" är ironisk, och ska alltså tolkas som kritik mot olika amerikanska företeelser.

Ironisk kan man inte kalla "Born in the USA". Det är en typisk Springsteenlåt om det lilla och utsatta arbetarklassfolket. I det här fallet handlar det om en kille som har råkat ut för en massa tråkigheter såsom krig och arbetslöshet.

Ironiskt blir det bara om någon tror att det är en patriotisk sång, vilket bland annat en president gjorde.
--- Medlem i VMGÖ ---

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2008-01-07 21:46

Ironi är att säga en sak och mena motsatsen. Ironisk/kritisk skulle man kanske kunna definiera "Born in the USA". Just refrängraderna är ironiska - det som en patriot tolkar som stolthet är i själva verket kritik, precis som jag skrev. Ironiskt är det därför, som Chris_Lymme skriver, att Reagan - eller hans talskrivare - prisade Springsteen.

Jag tog i går fram andra cd:n på "The River" och försökte ett varv till. Balladerna och texterna håller - "Point Blank" är bra, liksom låten om paret som flyttar ihop och avslutande "Wreck on the Highway". I övrigt kvarstår min kritik. Karln sjunger som en kråka, Clarence Clemmons spelar samma solo om och om igen och arrangemangen känns platta och enahanda. Positivt är dock att skivan håller jämförelsevis god ljudkvalitet. Det är intressant att så mycket pop och rock lät så bra just 1979.

Popkompisen upprepar, liksom sambon och folk i den här tråden, att Springsteen ska höras live. Jag tror dem gärna, men många andra megaartister fungerar både live och på skiva - och hemma lyssnar jag på skivor. Men jag ger mig inte - någon kväll framöver ska jag testa med "Nebraska".

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2008-01-08 00:43

Tja, ett återkommande tema hos Springsteen är ju att folk har det jävligt trots att de är födda eller bor i USA, inte därför att.

Hans tre första skivor har liter lösdrivartema som matchar det liv som Springsteen själv levde i början av 70-talet. Med Darkness on the Edge of Town började han plötsligt intressera sig för de fattiga arbetande som fanns i hans släkt och vänkrets. Det var folk som slet hund i låglönejobb och som tack blev utslitna, arbetslösa, skickade till Vietnam eller fick sina hus inlösta när de inte hade råd att betala lånen.

Detta är ingen kritik mot landet i sig utan snarare mot ett samhälle och en politik som gör det nästan omöjligt för enkla människor att leva drägligt.

Hursomelst tror jag inte att man kan lära sig att gilla Springsteen om man inte alls känner sig dragen till det när man lyssnar på honom.
--- Medlem i VMGÖ ---

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-01-08 02:12

Chris_Lymme skrev:
Hursomelst tror jag inte att man kan lära sig att gilla Springsteen om man inte alls känner sig dragen till det när man lyssnar på honom.

Jo, det kan man faktiskt, det vet jag av egen erfarenhet. Jag hade som yngre svårt att tåla Springsteen eftersom jag tyckte musiken var fånigt bombastisk, sånginsatserna mestadels halvsura och överlag verkade karln ganska omusikalisk. Men så en dag hörde jag några låtar från Nebraska på radion och efter att ha börjat i den änden lärde jag mig ganska snabbt att uppskatta den övriga delen av hans produktion (d.v.s. fram till Tunnel of Love ungefär).

The River var jag f.ö. besviken på precis som Pekka, det tog tre-fyra genomlyssningar innan jag började uppskatta den skivan.

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2008-01-08 22:20

Det var överraskande för Nebraska är väl inte hans mest lättillgängliga skiva, precis, med det dåliga ljudet och mumlande sången. Låtarna är dock i sig mycket bra.

Fast han ör ju en mycket svår artist att förhålla sig till. Bland annat fick han ju sin största framgång med en av sina sämsta skivor (Born in the USA).

Dessutom kan man reta sig på att han sjunger falskt och att bandet spelar mer än lovligt slappt ibland. Men Springsteen handlar mest om känsla. På sätt och vis tycker jag att den Bruce Springsteen som finns på Live 75-85 är den Springsteen som fungerar bäst. Efter detta börjar ökenvandringen.
--- Medlem i VMGÖ ---

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-01-08 23:27

Chris_Lymme skrev:Det var överraskande för Nebraska är väl inte hans mest lättillgängliga skiva, precis, med det dåliga ljudet och mumlande sången.

Sant, fast den påminner mer om den musik jag i övrigt lyssnade på vid den tiden än vad resten av hans produktion gör. När jag tänker efter tror jag förresten att det var låtar från både Nebraska och Ghost of Tom Joad. Detta var alltså ganska sent, ca 1994-95 kanske.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-01-09 09:55

Sådär. "Born To Run" som gjorde en sensationell succé på sin tid, är bra musikaliskt, men tyvärr bedrövlig att lyssna på, vilket delvis förtar den musikaliska upplevelsen. Skrällig. Det är synd, för E-street Band var bra då. Det är original-LP-n jag har, och även LP:ar kan vara risigt producerade!

Jag tycker att han har gjort några bra låtar senare också i det lilla formatet, ett par innerliga kärleksstycken och några samhällskritiska alster. Spridda över flera av hans skivor. Har nog en fyra-fem av dem, men lyssnar inte särskilt ofta.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-01-09 11:23

Har lyssnat alldeles för lite på Bruce, men jag är överlag INTE förtjust i amerikansk rock. Dock tycker jag Born To Run är ganska skön musikalisk. Jag har nog tom haft den på vinyl.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2008-01-10 15:29

Och så lyckas ju Moneybrother med konststycket att göra sig populär mha ett (i mina iofs rätt outbildade öron) snyggt knyckt Springsteen-sound. Kul tycker jag! Har dock svårt att tro att många som gillar Pengabrorsan också gillar bossen.

/en john som inte gillar Da Buzz så vidare värst

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2008-01-10 19:51

enJohn skrev:Har dock svårt att tro att många som gillar Pengabrorsan också gillar bossen.

Och vice versa.

Det var väl Badly Drawn Boy som var först med tricket att låna inspiration från bossen. Fast han är ju bra, förstås.
--- Medlem i VMGÖ ---

Användarvisningsbild
kricka

Inläggav kricka » 2008-01-23 10:51

Asså,,,,,,,,,,den där springstenen,,,,karln har ju gjort så jävla mycket bra musik,,,men varenda skiva han gör så förundras jag varje gång över hur kass produktionen e !!

en knäckemacka med surströmming på borde ha (minst) för den kassa produktionen,,,,,,,,,,,,,,,eller två.

Ha det gött !!

pick-me-up

Girls in their Summer Clothes

Inläggav pick-me-up » 2008-02-10 13:47

subjektivisten skrev:Jag försöker lyssna på Magic men det är då bedrövligt ljud att jag har svårt att lyssna normalt :(

Jag köpte den i förrgår för 99 kronor på Media Markt. Den är hyfsad bra, men ljudet är inte så lyckad, precis som du nämner.
Det tar bort mycket av njutningen.

Det är mycket märkligt att med alla pengar som finns har man misslyckats med att få bra ljud.
Men det gäller inte bara hans musik. Det mesta som går att köpa håller inte måttet.

Därför behövs det olika audioforum där man kan lista skivor med välljud.
Som till exempel på ett hyfsad ljud skulle jag rekommendera Sonys The Essential serie. Det är möjligt att precis alla håller inte måttet, men det finns väldigt många fina plattor i den serien. Dessutom säljs dem ofta på mycket fördelaktiga priser.
En välmatad dubbel-cd får man ofta för 99 kronor.
Och ofta är musiken väldigt bra utvald och räcker mer än väl om man vill ha bara en samlingsplatta av någon artist.

Springsteen har också en i den serien. Välj då helst den som innehåller en bonus-cd också. Då får ni många bra låtar som inte går att få tag på ett annat sätt.
Kul att vinylen har så otrolig stark ställning fortfarande …
Jag kör vinylens turbo diesel = Thorens TD 850 med Shure V15xMR.

pick-me-up

Re: Girls in their Summer Clothes

Inläggav pick-me-up » 2008-02-10 13:54

pick-me-up skrev:
subjektivisten skrev:Jag försöker lyssna på Magic men det är då bedrövligt ljud att jag har svårt att lyssna normalt :(

Jag köpte den i förrgår för 99 kronor på Media Markt. Den är hyfsad bra, men ljudet är inte så lyckad, precis som du nämner.
Det tar bort mycket av njutningen.

Det är mycket märkligt att med alla pengar som finns har man misslyckats med att få bra ljud.
Men det gäller inte bara hans musik. Det mesta som går att köpa håller inte måttet.

Därför behövs det olika audioforum där man kan lista skivor med välljud.
Som till exempel på ett hyfsad ljud skulle jag rekommendera Sonys The Essential serie. Det är möjligt att precis alla skivor är inte lika bra, men det finns ändå väldigt många fina plattor i den serien.

Dessutom säljs dem ofta på mycket fördelaktiga priser.
En välmatad dubbel-cd får man ofta för 99 kronor.
Och ofta är musiken väldigt bra utvald och räcker mer än väl om man vill ha bara en samlingsplatta av någon artist.

Springsteen har också en i den serien. Välj då helst den som innehåller en bonus-cd också. Då får ni många bra låtar som inte går att få tag på ett annat sätt.
Kul att vinylen har så otrolig stark ställning fortfarande …
Jag kör vinylens turbo diesel = Thorens TD 850 med Shure V15xMR.

FöregåendeNästa

Återgå till Skivrekommendationer