Ge mig tips på smutsig blues!

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2007-08-31 16:46

Billie Holiday kanske...

Användarvisningsbild
milesahead

Inläggav milesahead » 2007-09-04 22:14

B.B King "Live at the Regal" (som tidigare nämnts) är en sjukt bra ingång! Jag gillar också Junior Wells. Vansinnigt svängig Chicagoblues! Kan vara värt och kolla en del jazzgossar (och flickor) som ligger hyffsat nära bluesen. Mingus har gjort en hel del vävligt smutsiga saker (inte alltid blues) som kan vara värt att kolla upp. Plattor som Blues & Roots, Live at the Antibes, Oh Yeah och Mingus Ah Um är smutsiga (och ibland bluesiga!)

Användarvisningsbild
Wideglide

Inläggav Wideglide » 2007-09-21 09:38

Jag sticker ut hakan lite och påstår att ZZ Top´s First Album, samt även en massa annat med bandet fram tills de gick bort sig i "rymd-blues-rocken" med Eliminator. Visst är senare plattor toppen men bluesen är borta tyvärr... (Fast "Fearless Boogie" på "Triple X" (XXX) är ju nåt av det grymmaste jag hört, gjort på den här sidan kriget... )
Billy Gibbons är en av dem som sällan nämns när det snackas blues, men han har ett bluesarv värt att lyssnas på.
Stevie Ray Vaughan "Live at El Mocambo" är också nåt i hästväg fast på DVD. Karln är så påtänd att han är blå i ansiktet men det svänger så skjortan står rätt ut...
Försök få tag i gitarrtillverkaren Fenders jubileums-dvd från när Stratocastern fyllde 50. Där är Gary Moore med (på en gammal stratta) och kör en version live av "Red House" ni sent lär glömma...
Bonus på den dvd´n är att Dave Gilmour spelar på sin stratta med serienummer "1"... En gitarr värd en slant idag...
"..klä ditt rum med Rockwool"
Stig Carlsson
Civ.ing.

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2007-10-01 21:44

ZZ Tops "Rhytmeen" är vansinningt tung och skitig. Även om den kom -96(tror jag)

Användarvisningsbild
Wideglide

Inläggav Wideglide » 2007-10-01 21:56

Sant, den rackarn är värd att nämna... :D
"..klä ditt rum med Rockwool"
Stig Carlsson
Civ.ing.

Användarvisningsbild
Jalk

Inläggav Jalk » 2007-11-05 22:37

Rory Gallagher - Big Guns (dubbel SACD samling från 2005)

Min största favvo låt just nu råkar vara en blues låt,
"Stackolee" med ingen mindre än Samuel L. Jackson.
Jag såg filmen "Black Snake Moan" och fick ett akut ha
begär till detta soundtrack där denna låt är med.

/Janne

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2007-11-09 12:12

Jag fick hem 'Fleetwood Mac - Pious Bird Of Good Omen' på vinyl igår. Några riktigt härliga 'skitiga' blueslåtar med. De måste vara det bästa brittiska bluesbandet på 1960-talet(?). Synd att de blev så kass sen efter att Peter Green slutade...

JohanR

pick-me-up

A master at work

Inläggav pick-me-up » 2007-11-10 23:17

RJohan skrev:Jag fick hem 'Fleetwood Mac - Pious Bird Of Good Omen' på vinyl igår. Några riktigt härliga 'skitiga' blueslåtar med. De måste vara det bästa brittiska bluesbandet på 1960-talet(?). Synd att de blev så kass sen efter att Peter Green slutade...

JohanR

Wow!

Grattis till en fantastisk platta!
Det görs knappast musik av den här kalibern längre.
Han är kriminelt underskattad.

Hans soloskivor är inte så dumma heller. Jag skulle rekommendera främst:
In The Skies.

Jara skrev:Tjena.

Jag är redo att utforska en ny genre och skulle gärna ha lite tips på bra blues. Den får gärna vara lite skitig...

/Daniel

Om du gillar ”skitig” blues,så leta framför allt efter skivor i genren kallad Juke Joint Blues.
Till exempel på allmusic.com

Speciellt kan rekommenderas bolaget Fat Possum.
De har många plattor som är helt essentiella, om man vill ha rå och opolerad blues.
Många av artisterna har redan dött och vissa skivor kan vara svåra att hitta.

Jag skulle också rekommendera följande:

Hound Dog Taylor & the Houserockers
Frank Frost
R.L. Burnside
Big Walter Horton
Little Walter
Sonny Boy Williamson

Naturligtvis kan det vara en smaksak om det är just den typen av musik som du efterfrågar, men det svänger om den, alla fall …
Kul att vinylen har så otrolig stark ställning fortfarande …
Jag kör vinylens turbo diesel = Thorens TD 850 med Shure V15xMR.

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2007-11-12 11:59

Hans soloskivor är inte så dumma heller. Jag skulle rekommendera främst:
In The Skies.

Jag har 'The Robert Johnson Songbook'. Riktigt bra!

JohanR

sandman

skitig blues

Inläggav sandman » 2007-11-30 18:23

savoy browns tidiga plattor ,riktig mögig blues från sent 60 tidigt 70-tal

sandman

smutsig blues

Inläggav sandman » 2007-12-01 14:33

rory gallagher-irish tour-74,allman brothers-at fillmore east-71 cdn med bonustracks, finns i olika utgåvor två värstingar

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-12-01 23:09

Orkar inte plöja igenom hela tråden men jag är nästan säker på att någon har föreslagit BB King (Live at the Apollo är ju den givna klassikern). En kille som går lite i BB:s fotspår, och ändå har artistiskt integritet, är Chris Cain. Han är i mitt tycke den största nu levande förvaltaren av bluesarvet. Han är en grym gitarrist och en i genren bra låtskrivare. Hans plattor kan vara svåra att få tag på i Sverige men det går utmärkt att beställa dem på nätet.

Albert Collins måste ju också rekommenderas. Hans blues kan låta lite slick till att börja med men hans gitarrton skär som en obducent genom kroppen.

För en lite skitigare ton och en svartare blues (till sinnet, inte hudfärgen) rekommenderar jag Otis Rush. Lyssnar man för mycket blir man snart lika deprimerad som Otis själv... Men bra är det.

En man som många har missat är Son Seals. Köp live-plattan på Alligator. Brutal. Mer närvarokänsla går inte att få. Son har en underbar röst, lite soulig, men hans gitarr, för att göra en jämförelse med Collins, känns snarare som en styckmördare som går loss på en kropp med motorsåg.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-12-01 23:11

Kul att Rory Gallagher nämns. En bluesman inifrån och ut även om hans musik inte alltid till formen kan betecknas som blues. Det är attityden...

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-12-01 23:26

JTarnstrom skrev:Orkar inte plöja igenom hela tråden men jag är nästan säker på att någon har föreslagit BB King

Jo. Närmare bestämt i tredje inlägget. :)

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-12-02 13:13

Magnuz skrev:
JTarnstrom skrev:Orkar inte plöja igenom hela tråden men jag är nästan säker på att någon har föreslagit BB King

Jo. Närmare bestämt i tredje inlägget. :)

Då var det ändå dags för en påminnelse :)

Tärnström
Sonos för hela slanten.

pick-me-up

Bra samlings-cd med blues

Inläggav pick-me-up » 2007-12-10 01:56

JTarnstrom skrev:En man som många har missat är Son Seals. Köp live-plattan på Alligator. Brutal. Mer närvarokänsla går inte att få. Son har en underbar röst, lite soulig, men hans gitarr, för att göra en jämförelse med Collins, känns snarare som en styckmördare som går loss på en kropp med motorsåg.

Tärnström

Den här verkar vara jättebra! Har läst och hört ganska mycket blues men honom har jag missat …

Rhino’s Blues Masters serie verkar vara ganska bra. De har nästan 20 olika skivor.
Osäkert om dem säljs i Sverige. Tydligen finns det några DVD också i samma serie.

En till som jag hittade, när jag ändå håller på …

Albert Collins/Robert Cray/Johnny Copeland:
Showdown!
Du kan lyssna på prov på amazon.com/

Alligator Records verkar ha många fina artister.
Kul att vinylen har så otrolig stark ställning fortfarande …
Jag kör vinylens turbo diesel = Thorens TD 850 med Shure V15xMR.

Användarvisningsbild
Slagverket

Svensk blues

Inläggav Slagverket » 2007-12-18 13:29

Ett tips på en infödd kille som gör en nyskapande, skitig blues är "Slidi'n Slim"! Nedan saxat från tidningen "Blues matters"...

SLIDIN’ SLIM One Man Riot
Nine Mile Records
Take Watermelon Slim, and mix in some Ash Grunwald with a bit of Soul of John Black, and you are somewhere in the area of Slidin’ Slim. He slides, he gets lowdown, he hill stomps, he syncopates in a dance vibe. The guy sounds so legit it is unreal, and yet he hails from Sweden, and used to be in a punk band? When we journos hail the Blues as global, this guy rubber stamps what we are wailing on about. If slashing slide to real deal sounding delta blues with thought out lyrics are you bag, an alternative/complimentary artist to Watermelon Slim is here to be recognised. Deep Blues made today, with a strong connection to the past masters, what the hell else do you want? The guy is wailing from his soul, one man giving it out plaintive and deeply moving.
Billy Hutchinson.

//Der trommler
We are born naked, wet & hungry; then things get worse... (i28, Ys-2, piP, CR80s)

Användarvisningsbild
SirAnselm

Inläggav SirAnselm » 2008-09-04 16:56

Wideglide skrev:Försök få tag i gitarrtillverkaren Fenders jubileums-dvd från när Stratocastern fyllde 50. Där är Gary Moore med (på en gammal stratta) och kör en version live av "Red House" ni sent lär glömma...

Har precis lyssnat på denna... Är grymt imponerad! Han kan sin Fender Mr. Moore... Så nu tänkte jag kolla om det finns några plattor med honom som ni speciellt kan rekommendera? Både musikmässigt samt ljudkvalitetsmässigt?

Användarvisningsbild
Stenberg

Inläggav Stenberg » 2008-09-04 18:32

Dr Johns tidiga skivor är ena riktiga höjdare. Rekomenderas!

joseph

Inläggav joseph » 2008-09-04 21:28

Led Zeppelin, första skivan

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2008-09-04 21:41

Det kanske är att svära i kyrkan, men John Mayall särskilt på A Hard Road, där Peter Green lirar, är rätt smutsig

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2008-09-05 12:23

Tycker inte alls man ska undvika vit blues som någon här tidigare skrev.
Gary Moore har ju gjort flera låtar.
En annan som inte nämnts här är John Mayer, lyssna på låten Gravity.

Användarvisningsbild
Zeeall

Inläggav Zeeall » 2008-09-19 18:56

Chicken Legs Weaver! Relativt okänt band som spelar mycket smutsig punk-blues(deras egna ord), blues med rejält distade gitarrer och tunga trummor.

http://profile.myspace.com/index.cfm?fu ... D=52880827

http://chickenlegsweaver.co.uk/
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-09-19 19:42

Zzombie skrev:Billie Holiday kanske...

tycker jag med, för sjunger hon inte mer blues än jazz :? jag tycker i alla fall att det är mycket blues i det hon sjunger. Min favorit: Georgia on my mind
http://www.youtube.com/watch?v=v6wc41N-GYY

stefanolo

Inläggav stefanolo » 2008-09-23 23:39

Fjellis, "See you in hell, blind boy". Live-inspelning från Veras i Malmö 1991.

/s
Lästips Henry Hazlitt "Economics in One Lesson" och Alex Epstein "The Moral Case for Fossil Fuels"

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2008-09-24 22:28

Rolf Wikström om man inte har nåt emot svenska texter,dom flesta skivorna är riktigt bra,inte bara blues dock men det är bluesigt även på det andra materialet.Absolut kanon ljud dessutom på dom flesta skivorna,billigt på cdon dessutom.Rekommenderas varmt.

Föregående

Återgå till Skivrekommendationer