Moderator: Redaktörer
Chris_Lymme skrev:Själv är jag ingen expert på LP-rippar men min gissning är att en LP-rip alltid kommer att se annorlunda ut jämfört med en CD-rip. De är ju två olika medier, analogt och digitalt, en LP-rip kommer förmodligen aldrig att ha samma spikraka klippningslinjer som en CD-rip.
Chris_Lymme skrev:Vad gäller disten så verkar den vara medveten för att öka retrointrycket och skapa ett lite Spector-liknande sound.
Mikael2 skrev:Är inte heller insatt i varken CD eller LP-rippande. Gissar att skivspelaren kopplas till en A/D omvandlare/ljudkort och man justerar själv nivån på "inspelningen"till datorn så att det inte klipper eller?
Mikael2 skrev:Hur ser det ut om man gör en likadan analog ripp av en cd-skiva?
Mikael2 skrev:Om en signal klipper på en LP så döljer man väl den i den "nya" inspelningen genom att man justerar ned nivån vid en A/D-omvandling och vågen/grafen blir snyggare i Cool Edit fast säger bilden i Cool Edit nåt om hur det låter på LP? Om man graverar en LP utifrån CD-skivan och sen gör en A/D-omvandling av den nya LPn. Skulle den grafen bli i stort sett identisk då med CD-samplet som visas?
Mikael2 skrev:Det var väl det jag menade att syftet skulle vara med att visa hur en analog ripp av samma CD kan se ut när nivån justeras så att det inte klipper. Jag menade inte att en analog ripp av en cd blir bra ljud men att den kanske förbättrar grafen i Cool Edit.
Konrad skrev:Allvarligt talat, klarar man inte av att lyssna på Amy-plattan pga lite dist (som jag inte ens tänkt på) har man ju problem utöver det vanliga! Tycker själv att den har ett skönt retrosound (kanske här den distar lite, eller?), fast ändå känns uppdaterat fräsch. Rekommenderas å det grövsta!
Konrad skrev:Allvarligt talat, klarar man inte av att lyssna på Amy-plattan pga lite dist (som jag inte ens tänkt på) har man ju problem utöver det vanliga! Tycker själv att den har ett skönt retrosound (kanske här den distar lite, eller?), fast ändå känns uppdaterat fräsch. Rekommenderas å det grövsta!
Chris_Lymme skrev:Konrad skrev:Allvarligt talat, klarar man inte av att lyssna på Amy-plattan pga lite dist (som jag inte ens tänkt på) har man ju problem utöver det vanliga! Tycker själv att den har ett skönt retrosound (kanske här den distar lite, eller?), fast ändå känns uppdaterat fräsch. Rekommenderas å det grövsta!
Vettig inställning. Ljudkvalitén varierar på de flesta skivor och om man inte klarar av att lyssna på schysst musik med lite sämre ljud så är det ju, som sagt, illa ställt.
Magnuz skrev:Marginellt. Fast de är obehagliga på olika sätt. CD:n är dynamiskt stympad och låter onaturlig, men LP:n har ett otäckt väsande/hest ljud.
subjektivisten skrev:
Marginellt? Lyssnade du på sunkiga datorhögtalare eller?
Magnuz skrev:Både CD och vinyl låter illa. Lyckligtvis är musiken ganska hemsk också, så jag slipper bry mig.
Koffe skrev:Visst har du sänkt volymen på cd- versionen? Den är sänkt och anpassad till volymen hos LP-inspelningen? Det är en avsevärd sänkning i förhållande till mina egna "hemkokta" flacar.
Koffe skrev:Har krossade du en illusion jag hade - att det finns mer välljud att hämta i vinylversionen.
subjektivisten skrev:Lyssnat igenom igen flera gånger och för mig är det stor skillnad på dom båda utgåvorna. Det är enorm skillnad på trummorna som är mycket mer klara, luftigare och dynamiska. Hennes röst framträder bättre också enligt mig.
Koffe skrev:Förresten - gjorde du normaliseringen i Audacity? Gjorde du det som 16 bitar eller som 32 bitars flyttal? Eventuellt skulle du kunna exportera som 32 bitars projektfil eller 24 bitars flac.
Återgå till Skivrekommendationer
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster