OlA-68 skrev:men just precis detta att Albioni inte skulle ha skrivit Adagio i d minor ser jag som allmänt dravvel från din sida tills motsatsen bevisats
OlA-68 skrev:det är vad giazotto påstår åtm
och det skiter jag fullständigt i tills den lurken bevisat sina påstående
han är inget mer i mina ögon än en upcommer som skor sig på andras namn
Det är allmänt vedertaget i musikerkretsar att det berömda/förhatliga adagiot inte har skrivits av Albinoni. Alla som känner Albinonis musik hör att det inte är rätt. Det är inte lättare att förfalska Albinoni än Bach.
Om Giazotto, eller vem det nu var som förfalskade kompositionen, bara var ute efter egen berömmelse så skulle han väl ha satt sitt eget namn till kompositionen. Att han ändå satte Albinonis namn tyder väl på en missriktad respekt för mästaren - men det gör det ändå till en förfalskning.
Det är också en tragiskt förfalskning eftersom det där smetiga, falska adagiot har medfört att Albinoni har ett mycket dåligt rykte som kompositör idag. Detta trots att han var en mycket intuitiv kompositör som skrev mycket vacker barockmusik.
Man får inte heller glömma att den äkta barockmusiken länge var helt utdöd. Under 1800-talet spelades den knappt och under 1900-talets första hälft gjorde man om den till rena symfoniska arrangemang eller enkla pianorecitativ.
Det är först på senare tid som man har börjat spela barockmusiken som den är skriven och som den kan ha låtit på kompositörernas tid.
Inlägg modererat. /V8