Vivaldis årstider!

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2008-01-01 15:59

XXX

OlA-68 skrev:men just precis detta att Albioni inte skulle ha skrivit Adagio i d minor ser jag som allmänt dravvel från din sida tills motsatsen bevisats

OlA-68 skrev:det är vad giazotto påstår åtm
och det skiter jag fullständigt i tills den lurken bevisat sina påstående
han är inget mer i mina ögon än en upcommer som skor sig på andras namn

Det är allmänt vedertaget i musikerkretsar att det berömda/förhatliga adagiot inte har skrivits av Albinoni. Alla som känner Albinonis musik hör att det inte är rätt. Det är inte lättare att förfalska Albinoni än Bach.

Om Giazotto, eller vem det nu var som förfalskade kompositionen, bara var ute efter egen berömmelse så skulle han väl ha satt sitt eget namn till kompositionen. Att han ändå satte Albinonis namn tyder väl på en missriktad respekt för mästaren - men det gör det ändå till en förfalskning.

Det är också en tragiskt förfalskning eftersom det där smetiga, falska adagiot har medfört att Albinoni har ett mycket dåligt rykte som kompositör idag. Detta trots att han var en mycket intuitiv kompositör som skrev mycket vacker barockmusik.

Man får inte heller glömma att den äkta barockmusiken länge var helt utdöd. Under 1800-talet spelades den knappt och under 1900-talets första hälft gjorde man om den till rena symfoniska arrangemang eller enkla pianorecitativ.

Det är först på senare tid som man har börjat spela barockmusiken som den är skriven och som den kan ha låtit på kompositörernas tid.

Inlägg modererat. /V8
--- Medlem i VMGÖ ---

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2008-01-02 03:00

om du nu skall börja blanda in ditt allvetande och dra in bach också kan ju nämnas att den bland många sedd som den 5:e evangelisten fugans fader med mera kan ju faktiskt rubriceras som en av de största låttjuvarna inom musiken Bauxteude som var organist i helsingborg bland annat framförde många verk som plagierades friskt det var han som lärde bach vad en fuga var osv
som jag sa tidigare pissa inte på sont som det inte finns belägg för annat än påstående jag håller iofs med om att det finns bättre verk med albioni men skall vi gå ännu mer OT så Corelli var ju en inte allt för pjåkig kompositör namedropping kan ju bli min starka sida om du vill men jag har förmig att det handlade om vivaldi och de fyra årstiderna som för övrigt annsophie mutter spelat in dels med von karajan och sedan i en utmärkt inspelning med en norsk orkester
slutligen vv sluta tjaffsa om du inter har belägg om något angående giazzoti och hans påstådda verk eller ej förrän papprena ligger där :evil:
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2008-01-02 03:02

Chris_Lymme skrev:
Det är först på senare tid som man har börjat spela barockmusiken som den är skriven och som den kan ha låtit på kompositörernas tid.

bullshit
det pysslade polackerna med på 60-talet

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2008-01-02 03:08

XXX

Inlägg modererat. /V8

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-01-02 10:18

Hoppsan hoppsan...

Medan tangenterna vässas för nya angrepp kan ni Vivaldiexperter lyssna på Interpreti Veniziani (länk ovan) och sen tala om för mig om det är bra eller dåligt. Jag tyckte det var kul att höra dem i Venedig, men kanske präglades min upplevelse av den fantastiska lokala atmosfären. Min hustru tyckte de spelade för fort och okänsligt, medan jag tyckte de spelade friskt och skickligt. Ni kan få slita vår lilla familjetvist genom ett auktoritativt omdöme.

Ang Kennedy så är jag inte imponerad av honom. Har dock aldrig hört honom i Årstiderna, men har en skiva med honom i Beethovens violinkonsert som är plågsamt släpig bitvis. Han spelar nån sorts egenpåhittad kadens där också (förutom den vanliga av Fritz Kreisler). En av mina favoritskivor är samma konsert med Hillary Hahn. Det är något annat det!

Jag har hört mycket fin musik av Albinoni men har trots det haft en lite negativ bild av honom på grund av det smetiga Adagiot. Om det nu inte alls är skrivet av honom blir han upprättad i mina öron. Om han ändå har gjort det så är det ju otvivelaktigt så att även de bästa kompositörer ibland gör tveksamma saker....

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2008-01-02 12:51

OlA-68 skrev:..om du nu skall börja blanda in ditt allvetande och dra in bach....

Jag har aldrig påstått att jag är allveteande, men jag läser på innan jag utalar mej, om du gjorde samma sak Ola, skulle du inte snacka så mycket skit!

Lån och stöld av musik är en stor del av traditionen innom barockmusiken, det är väll ingen nyhet! och det är väll ingen här, allra minst jag som påstått att Bach skapade Fugan som konsept? Det finns fugor och likanande kompositionsformer redan sedan 1300-talet lätt, att sedan fugan som kompositionsform nådde ett slags höjdpunkt i och med Bach (och kanske Buxtehude) är ett mer eller mindre vedertaget sanning!

/ptr
Man skall akta sig för upptrampade stigar, dom hämmar alltid kreativiteten!

Jobbar för Akkelis Audio & Transient Design
Spelar ibland skivor för Kenneth Englund Audio

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2008-01-02 14:58

XXX

Inlägg modererat. /V8
--- Medlem i VMGÖ ---

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-01-02 16:02

Lågvattenmärke

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2008-01-02 16:34

ptr skrev:
OlA-68 skrev:..om du nu skall börja blanda in ditt allvetande och dra in bach....

Jag har aldrig påstått att jag är allveteande, men jag läser på innan jag utalar mej, om du gjorde samma sak Ola, skulle du inte snacka så mycket skit!

Lån och stöld av musik är en stor del av traditionen innom barockmusiken, det är väll ingen nyhet! och det är väll ingen här, allra minst jag som påstått att Bach skapade Fugan som konsept? Det finns fugor och likanande kompositionsformer redan sedan 1300-talet lätt, att sedan fugan som kompositionsform nådde ett slags höjdpunkt i och med Bach (och kanske Buxtehude) är ett mer eller mindre vedertaget sanning!

/ptr

Stämmer bra det. Inte heller jag är någon expert på barockmusik men eftersom det är den musik jag lyssnar mest på så plockar man upp en del lös information från böcker, recensioner och skivfoldrar.

Bach, som för övrigt är den kompositör som jag beundrar mest, är inte känd som en stor innovatör. Han höll sig ganska bestämt inom barockens befintliga ramar. Bachs storhet är dock en oerhört kvalitativa och varierade musik som han fyllde dessa ramar med.

Det var inte Bach som uppfann kontrapunkt men han utvecklade den konsten längre än någon annan till den grad att det i princip blev synonymt med hans namn.

Det är iofs inget unikt för barocken. De flesta kompositörer har byggt på sina föregångares musik. Mozart, som exempel, var rätt bunden till Haydns skola även om han var mångdubbelt bättre. En av de få kompositörer som känns lite fräscha och unika är faktisk Beethoven. Hans udda och lite aviga stil känns personlig och han studerade ju för både Mozart och Haydn utan att egentligen gilla deras stil.

För att återvända något till ämnet så kan man ofta höra att Bach inspirerades av Vivaldi och andra kompositörer i den italienska skolan. Samtidigt låg han på en långt högre nivå. Det är fullkomligt otänkbart att Vivaldi skulle ha kunnat skriva H-mollmässan, Goldbergvariationerna eller Die kunst der Fuge.

Mapem, tyvärr kan jag inte lyssna på Interpreti Veniziani och avgöra tvisten. Egentligen finns det inget rätt eller fel utan bara vad man tycker om. Att lyssna på Vivaldi, i Venedig med en italiensk ensemble kan ju egenligen aldrig bli fel oavsett hur bra eller dåliga de är på skiva.
--- Medlem i VMGÖ ---

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-01-02 17:28

Chris_Lymme skrev:
Mapem, tyvärr kan jag inte lyssna på Interpreti Veniziani och avgöra tvisten. Egentligen finns det inget rätt eller fel utan bara vad man tycker om. Att lyssna på Vivaldi, i Venedig med en italiensk ensemble kan ju egenligen aldrig bli fel oavsett hur bra eller dåliga de är på skiva.

Jag har bara hört denna ensemble på plats och det var en mycket angenäm upplevelse, trots att kyrkan de spelade i hade alldeles för lång efterklang för att göra musicerandet riktig rättvisa.

Men, som sagt, det är väldigt trevligt att höra ett gäng unga skickliga musiker spela denna den mest kända kompositionen av en venetianare på platsen för brottet, så att säga. Kyrkan San Vidal (venetiansk dialekt för San Vitale) som de brukar spela i lär också ha varit Vivaldis kyrka.

De har gjort en hel del skivor med musik av bl a Vivaldi, Tartini och Albinoni, men också Paganini. Jag har inte hittat någon av deras skivor här i Sverige. De spelar på tidstypiska instrument, så som alla barockensembler pläga göra idag.

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2008-01-02 17:48

När det gäller frågan om de kan ha spelat för fort så skrev man i alla fall under barocken att italienarna spelade allegro mycket snabbare än i resten av Europa samt att de spelade adagio mycket långsammare. Jag har en del inspelningar av italiensk barock som följer den teorin och det låter faktiskt vettigt.

Ensemblen i fråga verkar dock inte finnas på allmän distribution, vad jag kan se.
--- Medlem i VMGÖ ---

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2008-01-03 03:23

det handlar om att berätta det man vet på ett sätt som gör att folk blir glada över att vinna kunskap inte att trycka pekpinnar i ögonen på dem.

kom gärna med åsikter men tala om att de är dina eller referera till källan och acceptera andras åsikter så kanske du finner några forumvänner
Senast redigerad av OlA-68 2008-01-07 23:45, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-01-03 05:29

shifts skrev:Lågvattenmärke

Högt i tak :mrgreen:

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-01-03 13:46

Chris_Lymme skrev:När det gäller frågan om de kan ha spelat för fort så skrev man i alla fall under barocken att italienarna spelade allegro mycket snabbare än i resten av Europa samt att de spelade adagio mycket långsammare. Jag har en del inspelningar av italiensk barock som följer den teorin och det låter faktiskt vettigt.

Ensemblen i fråga verkar dock inte finnas på allmän distribution, vad jag kan se.

Jo italienarna bör väl veta vad allegro betyder. Liksom adagio. Å andra sidan har jag hört även icke-italienska ensembler spelandes Vivaldi väldigt fort, så jag vet inte jag.

Interpreti Venizianis skivor kan, om någon så önskar, inhandlas via deras egen hemsida och några titlar också via Amazon. Skivbolaget heter Rivo Alto. Smakprov finns på hemsidan.

Jag tycker inte de är allra bäst, det är bara det att det är kul med ett gäng venetianer som spelar Vivaldi lite ungdomligt friskt så där.

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2008-01-03 14:35

OlA-68 skrev:bäste herr ??? kris lymmel eller vaffan du nu heter...
det handlar om att berätta det man vet på ett sätt som gör att folk blir glada över att vinna kunskap inte att trycka pekpinnar i ögonen på dem.
jag hoppas vid min gud att du inte är lärare eller ämnar utbilda dig till sådan
kom gärna med åsikter men tala om att de är dina eller referera till källan och acceptera andras åsikter så kanske du finner några forumvänner

Efter att ha läst ditt inlägg om XXX så har jag inget som helst intresse av att bli forumvän med dig. Således kommer jag nog att behålla min attityd till dig. Du kan ju också kolla fakta själv innan du beskyller folk för att lögna.

Inlägg modererat. /V8
--- Medlem i VMGÖ ---

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2008-01-06 07:20

XXX

Inlägg modererat. /V8

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-01-06 13:20

Chris Lymme, OlA-68:

För att vara så fruktansvärt intelligenta människor så kan man förvänta sig att ni kan uppföra er som folk. Skärpning!

Edit:
Sedan förväntar jag mig en ursäkt från Chris_Lymme som startade denna låga pajkastning.
Senast redigerad av Vee-Eight 2008-01-07 18:43, redigerad totalt 1 gång.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

dimitri

Inläggav dimitri » 2008-01-06 14:41

Jag har 4ÅT med Nigel K på vinyl. Jag har alltid njutit när skivan spelats.

Utesluter förstås inte att det finns bättre versioner, tack för alla tipsen, men undrar samtidigt varför det tycks finnas ett behov att dissa ngn artist "bara" för att man tycker att ngn annan är bättre. Skulle faktiskt vara intressant vad andra pofessionella konsertviolinister tycker om NK. Ibland låter dissande av den ena eller den andra som de eviga grälen huruvida Tommy eller Elvis är den bättre. Edit: eller Vikingarna vs Flamingokvintetten

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-01-07 09:43

dimitri skrev:...undrar samtidigt varför det tycks finnas ett behov att dissa ngn artist "bara" för att man tycker att ngn annan är bättre.

Undrar jag också. Prestigen är tydligen väldigt viktig i somliga musiklyssnarkretsar... :roll:

De flesta av oss kom lyckligtvis över det någon gång i tonåren. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2008-01-07 20:45

Vee-Eight skrev:Chris Lymme, OlA-68:

För att vara så fruktansvärt intelligenta människor så kan man förvänta sig att ni kan uppföra er som folk. Skärpning!

Edit:
Sedan förväntar jag mig en ursäkt från Chris_Lymme som startade denna låga pajkastning.

No way, mister!

Det var "Sista Ordet" som började med att grundlöst kalla mitt sakliga inlägg om Albinoni för dravel. Sedan drog han igång det helt onödiga snacket om att suga på pittar.

Men ni ställer er ju alltid på stammisarnas sida på Faktiskt.se.
Senast redigerad av Chris_Lymme 2008-01-07 20:59, redigerad totalt 1 gång.
--- Medlem i VMGÖ ---

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2008-01-07 20:55

dimitri skrev:Jag har 4ÅT med Nigel K på vinyl. Jag har alltid njutit när skivan spelats.

Utesluter förstås inte att det finns bättre versioner, tack för alla tipsen, men undrar samtidigt varför det tycks finnas ett behov att dissa ngn artist "bara" för att man tycker att ngn annan är bättre. Skulle faktiskt vara intressant vad andra pofessionella konsertviolinister tycker om NK. Ibland låter dissande av den ena eller den andra som de eviga grälen huruvida Tommy eller Elvis är den bättre. Edit: eller Vikingarna vs Flamingokvintetten

Det handlar inte om prestige.

Tvärtom så handlar det om att förstå och uppskatta skickliga och meningsfulla framföranden.

Tolkning av klassisk musik är bland det svåraste som finns. Det finns tusen olika sätt att göra det fel och dåligt och bara några få sätt att göra det rätt.

Varje kompositör har några få uttolkare, demonerna, som verkligen begriper den skrivna musikens inre väsen.

På andra ytterlighetsskalan finns några få bedragare och däremellan den stora majoriteten av uttolkare, medelmåttorna, d.v.s. de som varken gör det bra eller dåligt eller som bara härmar efter någon av demonerna.

Om man sitter och lyssnar på en inspelning gjord av en medelmåtta eller en bedragare så tycker jag att man borde vara intresserad av att höra en inspelning av samma musik som är gjord av en demon. Sådana inspelningar är tusenfallt mer givande än den rena stapelvaran.

Eftersom det finns så många klassiska inspelningar så är det inte heller så lätt att hitta demoninspelningarna så det är information som man inte ska avvisa utan ta emot.

Se det så här: om du njuter av Nigel Kennedys inspelningar så kommer du verkligen njuta av en inspelning med en duktig violinist ;)
--- Medlem i VMGÖ ---

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-01-07 22:10

Chris_Lymme skrev:
Vee-Eight skrev:Chris Lymme, OlA-68:

Edit:

No way, mister!

Det var "Sista Ordet" som började med att grundlöst kalla mitt sakliga inlägg om Albinoni för dravel. Sedan drog han igång det helt onödiga snacket om att suga på pittar.

Men ni ställer er ju alltid på stammisarnas sida på Faktiskt.se.

Ingalunda. Jag vädjade till sunt förnuft och det uppförande man kan förvänta sig av vuxna människor. Det var dina inlägg han angrep, inte dig som person. Det var du som drog in personangreppen.

Hur det än är med den saken och att ingen av er vill kännas vid det faktum att ni gjort fel, så tänker jag rensa på det som jag anser stötande, och inte får förekomma i en diskussion.

Om det mot all förmodan råkar försvinna substans från tråden så är det ni två som är orsaken.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-01-07 23:31

Chris_Lymme skrev:
frilins skrev:Du menar att eftersom Kennedys hår står rakt upp på album omslaget så har jag fått för mig att hans tolkning av vivaldis Fyra årstider är intensivare än den är.. :lol:

Det jag menar är att Nigel Kennedy är en högst medelmåttig violinist som använde en massa billiga PR-knep för att synas och sälja skivor. När jag lyssnar på hans versioner av De fyra årstiderna så tycker jag att han spelar tamt jämfört med de versioner som jag gillar.

Jag lyssnade/tittade på ett tv-program för ganska länge sedan som just handlade om hur Nigel instuderade Årstiderna med en orkester. Det hela blev bättre och bättre och i slutänden så spelades en av satserna (kanske var det hösten, minns inte) med en glöd och frenesi som kunde få vilken rockälskare som helst att börja lyssna. Som slutkläm i programmet spelades den slutliga versionen, den som ingick i programmet som återgav hela de Fyra Årstiderna. Då var all glöd, känsla och explosivitet som bortblåst! Då lät det så där filat och polerat som tyvärr den mesta klassiska musiken låter.... Frågan är, vem styrde till det slutliga resultatet? Nigel eller producenterna som "vet" hur den klassiska publiken vill att det ska låta?

/ B

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2008-01-08 00:33

Vee-Eight skrev:Det var dina inlägg han angrep, inte dig som person. Det var du som drog in personangreppen.

Nej, att utan skäl påstå att jag och andra skriver dravel är inte en saklig debatt utan ett angrepp på debattörerna.
--- Medlem i VMGÖ ---

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2008-01-08 01:36

dimitri skrev:Jag har 4ÅT med Nigel K på vinyl. Jag har alltid njutit när skivan spelats.

Utesluter förstås inte att det finns bättre versioner, tack för alla tipsen, men undrar samtidigt varför det tycks finnas ett behov att dissa ngn artist "bara" för att man tycker att ngn annan är bättre. Skulle faktiskt vara intressant vad andra professionella konsertviolinister tycker om NK. Ibland låter dissande av den ena eller den andra som de eviga grälen huruvida Tommy eller Elvis är den bättre. Edit: eller Vikingarna vs Flamingokvintetten

Jag menade inte att "dissa" Nigel Kennedy alls, han är bara inte min tekopp, (men lyckligtvis många andras, ju fler som gillar musik desto bättre!) de flesta musiker jag känner tycker han var rätt cool ibland.

Chris_Lymme skrev:Det handlar inte om prestige.

Tvärtom så handlar det om att förstå och uppskatta skickliga och meningsfulla framföranden.

Tolkning av klassisk musik är bland det svåraste som finns. Det finns tusen olika sätt att göra det fel och dåligt och bara några få sätt att göra det rätt.

Varje kompositör har några få uttolkare, demonerna, som verkligen begriper den skrivna musikens inre väsen.

På andra ytterlighetsskalan finns några få bedragare och däremellan den stora majoriteten av uttolkare, medelmåttorna, d.v.s. de som varken gör det bra eller dåligt eller som bara härmar efter någon av demonerna.

Om man sitter och lyssnar på en inspelning gjord av en medelmåtta eller en bedragare så tycker jag att man borde vara intresserad av att höra en inspelning av samma musik som är gjord av en demon. Sådana inspelningar är tusenfallt mer givande än den rena stapelvaran.

Eftersom det finns så många klassiska inspelningar så är det inte heller så lätt att hitta demoninspelningarna så det är information som man inte ska avvisa utan ta emot.

Se det så här: om du njuter av Nigel Kennedys inspelningar så kommer du verkligen njuta av en inspelning med en duktig violinist ;)

Som tur är så VINNER den som tycker om MEST ;) inte den som är lycklig i ett litet hörn med sin egen lilla regelbok där allt ska passa in.
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2008-01-08 03:44

Chris_Lymme skrev:
Vee-Eight skrev:Det var dina inlägg han angrep, inte dig som person. Det var du som drog in personangreppen.

Nej, att utan skäl påstå att jag och andra skriver dravel är inte en saklig debatt utan ett angrepp på debattörerna.

jag angep möjligen åsikten men inte dig som person som du gjorde gentemot mig men pleeease kan du gräva ner den där stridsyxan nu :roll:

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2008-01-08 03:46

och du Kris...
In times of change the learners will inherit the earth, while the knowers will find themselves beautifully equipped to deal with a world that no longer exists.”
8)

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2008-01-08 09:12

OlA-68 skrev:och du Kris...
In times of change the learners will inherit the earth, while the knowers will find themselves beautifully equipped to deal with a world that no longer exists.”
8)

Samma sandlåda, annan sand...
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2008-01-08 14:09

jockewe skrev:Som tur är så VINNER den som tycker om MEST ;) inte den som är lycklig i ett litet hörn med sin egen lilla regelbok där allt ska passa in.

Begriper inte riktigt slutklämmen där.

OM man verkligen tycker om musik måste man väl vara intresserad av de som är bäst på att ge musiken mening och innehåll.

Till exempel njuter jag verkligen av Bachs musik. De senaste 15 åren har jag spelat något av Bach nästan varje dag. Eftersom jag verkligen gillar Bach så ogillar jag dåliga Bach-tolkare. Problemet är att det finns mängder av musiker och dirigenter som är väldigt duktiga men som ändå inte kan spela Bach på ett meningsfullt sätt. Många skolade musiker som jag känner nästan avskyr Bach för att de tvingades studera hans musik och för att han ofta är svår att spela väl. Därför kan också musiker som är duktiga på att spela Bach kan få ett enormt genomslag, som t.ex. Angela Hewitt.

Om man gillar Bach så måste man intressera sig för Trevor Pinnock. Om man gillar Beethoven måste man intressera sig för Herbert von Karajan. Om man gillar Mozart så måste man intressera sig för Karl Böhm. Det har inte med snobberi att göra utan att man helt enkelt inte har hört musiken ordenligt om man lyssnar på någon nyutexaminerad kille på en Naxosinspelning.
--- Medlem i VMGÖ ---

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2008-01-08 14:28

skall vi prata bach så kan jag verkligen rekomendera Anders Bondeman
organist i jakobs ka. sthlm
fantastisk bachtolkare
för övrigt vinnare av improvisationsvm för orgel i Harlem ?? 1965

FöregåendeNästa

Återgå till Skivrekommendationer