Från 10 till Ä (Ljudbäverns CD-resa)

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-01-14 15:18

soundbrigade skrev: är väl när Beatlarna började blanda starkare drinkar som musiken blir riktigt intressant...

:) Bara för det måste jag starta en ny tråd... 8)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-01-14 19:24

Max_Headroom skrev:Hoppade du över Art of Noise?

Har ingen Art of Noise. hade (imperfektum) en LP - In No Sense. Den enda Art jag har är Ars Nova (Japs och Sand Franskridsko).

Trodde någon skulle vara hätsk för att jag skrev ner tidiga Beatles så totalt.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-01-14 20:43

soundbrigade skrev:Trodde någon skulle vara hätsk för att jag skrev ner tidiga Beatles så totalt.
:D

Jag nappade inte. ;)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-01-14 20:48

Jag trro inte jag får mothugg - det är ju en huggbävers musikresa genom skivhyllorna med egna kommentarer. Att Beatles hamnade här (där) beror på att jag köpte dem till syrran (som bara hade vinyler och de hade hon delat med vår bror eftersom de köpt skivor ihop en gång). Sedan trodde jag för ett kort ögonblick att Natasha gillade Beatles men hon tål inte den här skrammelpopen från 60-talet.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2008-01-14 21:23

Nä, jag hugger inte heller i dag... :-)

Med vänlig hälsning

Pekka, som fram tills alldeles nyligen höll "A Hard Day's Night" som historiens bästa popalbum
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-01-15 11:33

Puh äntligen simmar Soundbävern genom mer uthärdlig (för att inte säga bra) musik:
Beatles - Collection Vol7, vilket innebär tre låtar från Vita albumet och Magical Mystery Tour. Jag älskar den plattan. Och den Vita.

Beatles - Sgt Peppers Lonely Hearts Club Band. Jag hade svårt för Pepper när den kom men den växer hela tiden. Omslaget är en höjdare. Roligt att så många tagit efter.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-01-15 14:58

Sådär var Beatles genomspelade:
Beatles - White Hade bara CD2. Ett riktigt kul album där beatlarna härmar diverse grupper och musikstilar.
Beatles - Abbey Road
Beatles - Magical Mystery Tour En av mina absoluta Beatles-favoriter.
Beatles - Let It Be
Inser när jag lyssnar att jag tycker mycket om McCartneys låtar liksom de få som Harrison legat bakom. Kan tänka mig att Lennon var en uppblåst skit som bara hade turen att få jobba med tre sansade och intelligenta grabbar.
Som sagt de senare Beatlesplattorna är mer angenäma för mig är den engelska "svensktoppsdyngan" de producerade i början.

LÄXA: På vilken Beatlesplatta dyker låten "Tomorrow Never Knows" upp?
ÖVERKURS: Varför dyker den upp under M hos Soundbeaver?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-01-15 15:03

soundbrigade skrev:Sådär var Beatles genomspelade:
Beatles - White Hade bara CD2. Ett riktigt kul album där beatlarna härmar diverse grupper och musikstilar.
Beatles - Abbey Road
Beatles - Magical Mystery Tour En av mina absoluta Beatles-favoriter.
Beatles - Let It Be
Inser när jag lyssnar att jag tycker mycket om McCartneys låtar liksom de få som Harrison legat bakom. Kan tänka mig att Lennon var en uppblåst skit som bara hade turen att få jobba med tre sansade och intelligenta grabbar.
Som sagt de senare Beatlesplattorna är mer angenäma för mig är den engelska "svensktoppsdyngan" de producerade i början.
Harrisson verkar ha varit rejält otrevlig, och dessutom ingen stjärna på gitarr. Lyssna på gitarrsolot på Taxman - det är McCartney som spelar det.

Lennon var säkert jobbig, men hans låtar är de som jag alltid kommer tillbaka till (Strawberry Fields, I am the Walrus), och de kanske allra bästa är de där han och McCartney verkligen samarbetade (A Day in the Life).

LÄXA: På vilken Beatlesplatta dyker låten "Tomorrow Never Knows" upp?
ÖVERKURS: Varför dyker den upp under M hos Soundbeaver?
På a svarar jag Revolver, och på b svarar jag... Meskalin.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2008-01-15 15:20

Det kan vara värt att minnas att Lennon startade Beatles. Gruppens storhet förklaras till stor del av olikheterna mellan gruppmedlemmarna, framför allt Lennon och McCartney. Båda dessa måste anses ha varit extremt talangfulla, men Lennon hade en mörk, cynisk sida som färgade hans konstnärsskap på gott och ont. Lennon stod för mycket av entusiasmen i början, men tappade intresset för popstjärnelivet omkring 1966, även om han blixtrade till då och då även senare. Samtidigt klev McCartney in och blev både bandledare, assisterande producent och något av plastmanager efter Brian Epsteins frånfälle.

Bästa exemplen på samarbete mellan Lennon och McCartney? "From Me To You" (redan här hittar vi kontrasten mellan den tuffe Lennon och den mjuke Macca), "She Loves You" och "We Can Work It Out" (som McCartney själv har framhållit). Notera förresten att "A Hard Day's Night" är snudd på ett soloalbum av Lennon. Den tidiga perioden i gruppens karriär må ha varit simplare musikaliskt, men präglas å andra sidan av en energi som knappast har setts eller hörts sedan dess.

Kanske stod "Revolver" på M för att den av misstag hade sorterats in tillsammans med "Magical Mystery Tour"?

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-01-15 16:22

Innan jag ger svaret på frågorna kan jag berätta att jag precis lyssnat på
Christina Branco - LIVE från Amsterdam. En underbar konsert med underbar musik med en underbara fadosångerska.
Den här skivan är initierad av hustrun som faktiskt har en näsa för skön musik. Hon hittade Anthony åt oss och nosade upp Christina. :D
Måste (ed) kommentera konserten, eller snarare Christas klädsel. Hon har fått kritik för att hon sjunger fado i icke-fadolokaler och att hon inte klär sig tillräckligt fadoaktigt. Hursomhelst, hon hade på sig mörka kläder, bla en lång kjol under vilken man anade de högsta klackar jag sett en artist bära. Att hon orkade trippa runt en hel konsert.

Mina åsikter om beatlarna är ... mina åsikter. Andra må tycka annat. :)

Svar på frågorna:
a Hoppas det var rätt - jag visste inte och frågade därför.
b Indie-gruppen (Indie som i indisk) Monsoon gjorde en cover nån gång 1983 på albumet Third Eye. Sångerska i bandet var Shiela Chandra. Monsoons tolkning är så otroligt utflippad att man kan ana att de bara hade haschrök att andas i studion. Betonar att man tolkar Tomorrow på ett fantastiskt sätt. Jag kan lägga upp en MP3:a för hågade att lyssna på.

Just nu har det dykt upp en hoper italienska skivor men jag behandlar det imorgon. Hur som helst sjunger och spelar sig Branduardi, Angelo igenom alldeles för få skivor. Jag får köpa mer. En av dem, har vi upptäckt, är en riktigt bra testskiva för stereoanläggningar.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-01-15 16:36

soundbrigade skrev:Monsoons tolkning är så otroligt utflippad att man kan ana att de bara hade haschrök att andas i studion. Betonar att man tolkar Tomorrow på ett fantastiskt sätt.
Tomorrow Never Knows är dock en LSD-låt. 8)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-01-15 17:05

Almen skrev:Tomorrow Never Knows är dock en LSD-låt. 8)

Dj*a Hässervässer!!! Spela roll??!! 8O

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-01-15 17:30

Jag tycker man skall vara noga med knarket, annars kan det gå illa. :P

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-01-15 18:27

Lägesrapport 15/1 2008.
Jag startade vid A, befinner mig vid B. Monsoon finns vid C.
De ryska plattorna står högst upp. Jag lämnar de därhän eftersom de är av mindre intresse för Faktisktisterna. Jag har en tråd om rysk rock någonstans.
Hyllan rymmer som sagt, ca 400 skivor och jag har valt alla (med något undantag) med mycket stor omsorg.
Här köps inte vad skit som helst för att uttrycka det rakt ut.

Bild

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2008-01-15 20:21

Står månne två Moody Blues-plattor alldeles till höger nedanför C-pilens spets? :-) De tidiga utgåvorna inte bara låter bättre, de är vackrare om ryggen också!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-01-15 21:03

Är det inte Decca som har de där röd-blåa strecken?

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2008-01-15 21:36

Jo. Moody Blues-plattorna kom på Deccas dotterbolag Deram fram till skivan "On the Threshold of A Dream", då man startade sitt eget bolag med namnet Threshold, fortfarande under Decca-paraplyet.

Mvh Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-01-15 22:39

Två stycken typ 15 från höger i raden ovanför är nog Peter Gabriel, eller i alla fall Real World. :)

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2008-01-15 22:47

Och omkring tio plattor från höger i samma rad hittar vi bestämt Hansson & Karlsson! :-)

Undrar om Soundbrigade uppskattar vår lilla gissningslek? :-)

Mvh Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-01-15 23:06

PekkaJohansson skrev:Och omkring tio plattor från höger i samma rad hittar vi bestämt Hansson & Karlsson! :-)
Just ja, jag kände igen den men kunde inte placera den.

I andra raden ca 20 från vänster ser jag King Crimson, i alla fall THRAK, USA (väl?) och Red.

:D

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-01-15 23:20

Jag funderade om det skulle gissas.
Pekka: Rätt, där står ... det får bli en överaskning. Två bra album i alla fall.
Almen: Rätt - två Peter Gabriel.
Pekka: Hansson & Karlsson - du har 2 poäng.
Almen: Också 2 poäng - där står mina King Crimson. Längst till höger i KC-bunten står THRACKATTACK och VROOM (röd resp grön rygg)

Jag ser en till som man borde kunna känan igen. Och gillar man King Crimson med omnejd ska man kunna se en till. Och tycker man borde kunnat klara ut minst en till.

Kul lek - bra Pekka!

jag har som sagt lyssnat på Branduardi men skriver om denne fantastiske artist imorgon. Trodde han skulle bli stor i Sverge, Peter Sinfield översatte texter till engelska åt honom och ett par av hans förtsa album också ut på engelska. Jag fick en singel på PUB i Stcoksholm eftersom den var försedd med texten Not For Sale.
TV sände en otrolig konsert i mitten på 80-talet. Tyvärr har jag inte hittat något live-CD som motsvarar den konserten, men där finns en otrolig version av La Giostra som tillhör en av mina topp-10-favoritlåtar.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-01-16 14:12

Angelo Branduardi.

Det var nog detta att han samarbetat med King Crimsons Pete Sinfield som fick mig att få upp ögonen för honom. Jag vill minnas att det vra albumet Alla fiera dell'est som var det som översattes till engelska (kanske fler). Angelo är poeten, kompositören och artisten som sjunger/spelar musik som är präglad av folkmusik. Han sjunger tolkningar av Yeats, har arbetat med Alan Stivell ... ni fattar.
Angelo är mannen (nu åldrande) med det STORA håret.
Bild

Det jag lyssnar på (har i min samling):
Angelo Branduardi - Alla Fiera Dell'est. Rolig folkrock! Jag älskar låtarna Alla fiera dell'est, som handlar om "katten på repet, repet på hunden, hunden på musen, som min pappa köpte på marknaden" och La serie dei numeri där han sjunger om de olika siffrorna. Musiken till La Funerale är samma som till Cecilia Lind.
Angelo Branduardi - Pane e Rose. Angelo goes latin. Låter så brasilianskt tidvis.
Angelo Branduardi - Cercando l'oro - i sökande efter guld hittade jag denna skiva. Bortsett från KANONLÅTEN La Giostra (karusellen) har jag inte uppskattat den speciellt, men idag har jag helt andra intryck - den är bra. Om La Giostra; det spelas på säckpipa - läckert. När den spelades på TV-konserten på 80-talet tonar låten ut och när det bara är en svag flöjt kvar börjar man om med finalen i full styrka. Man gråter av lycka när man hör det. PFM gör samma sak på en live-platta.
Angelo Branduardi - Il Ladro. Den här tjuven har visat sig, säger grabbsen från Götet, vara en riktigt bra testplatta för stereon. Mycket attacker, mycket tystnad, hårda anslag. Tillbaka till latino. Djä*igt bra skiva helt enkelt.
Angelo Branduardi - Domenica e Lunedi Tillbaka till folkrocken. Härlig platta som köptes i Berlin för en massa år sedan.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-01-16 19:24

Angelo Branduardi - Si Puo Fare. Branduradi-platta. Lite av hans äldre stil men lite mer poppig. Den här köpte jag i en skivaffär i Tarttu förresten.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-01-17 11:55

Angelo Branduardi - Concerto Två CD-skivor i en box. När jag fått hem boxen en gång för några år sedan var jag så besviken att La Giostra fattades att jag bestämde mig för att det här inte var så bra. Men nu när jag lyssnar är jag entusiastisk som bara den.
Det är så kul att höra den här glada mixen av alla hans stora hits framförda på moderna instrument blandat med bombarder, säckpipor och vevliror.
Betyg: FEM taburiner.
Åsså Angelo avverkad.

Användarvisningsbild
subsand

Inläggav subsand » 2008-01-17 12:52

Kul projekt, men vilket tempo!

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-01-17 13:53

subsand skrev:Kul projekt, men vilket tempo!

Långsamt eller snabbt (vad det nu heter på musikiska - Adagio och Pianissimo kanske???).
Jag har all tid i världen; sitter hemma och söker jobb, vilket är lika meningsfullt som att bygga högtalarkablar som filtrerar bort omusikaliska elektroner (http://www.bybeetech.com/ourtech.asp). För fasen gubbs - svara inte på mitt TROLLeri nu bara. :wink:

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-01-17 14:03

michael Brook - Hybrid with brian Eno & daniel Lanois. Drömsk minimalistmusik. En del skulle säga new-age, men jag aktar mig för en slik benämning. Brook tillhör en kul skara minimalistmusiker där Fripp, Eno (brian & Roger), Harold Budd, Penguin Café Orchestra också befinner sig. Jag hänförs av plattan där en del låtar är SÅ grymt suggestiva.
Michael Brook - Albino Alligator En liten aning jazzigare. Filmmusik till en riktigt ruggig film med samma namn.

Bild

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2008-01-17 14:22

Jag tror, efter noggranna studier av titelns längd och antalet ord, att det högra Moody Blues-albumet är "In Search Of The Lost Chord". Aah-OM!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-01-17 14:46

Bekräftar!
Härnäst en artist som jag kan tro är i din smak, Pekka - Elkie Brooks.

Användarvisningsbild
subsand

Inläggav subsand » 2008-01-17 15:45

soundbrigade skrev:
subsand skrev:Kul projekt, men vilket tempo!

Långsamt eller snabbt (vad det nu heter på musikiska - Adagio och Pianissimo kanske???).
Jag har all tid i världen; sitter hemma och söker jobb, vilket är lika meningsfullt som att bygga högtalarkablar som filtrerar bort omusikaliska elektroner (http://www.bybeetech.com/ourtech.asp). För fasen gubbs - svara inte på mitt TROLLeri nu bara. :wink:

Perfekt projekt då!

FöregåendeNästa

Återgå till Skivrekommendationer