Framförallt alla metal plattor. Jag har lyssnat till större delen på metal hela mitt liv, men ju bättre anläggning jag skaffat mig ju mindre lyssnar jag på just metal pga att ljudet ofta är så dåligt.
Kan bara instämma. Men producenter kan ändå göra skillnad.
Ett favorithatobjekt är Motörheads Another perfect day, som har bra låtar men låter tunt, med alldeles för kallt och hårt gitarr-ljud. Om man jämför med Ace of Spades (producerad av Vic Maile), så har sistnämnda ett mycket varmare ljud med mer botten, och där man faktiskt hör vad de olika instrumenten spelar (inte bara en ljudgröt, som metallplattor ofta är).
Nästa favorithatobjekt är the Screaming Blue Messiahs sista album Totally Religios, som också låter kallt och hårt. Om man jämför med deras platta Bikini Red så är det samma skillnad som ovan, Bikini Red har mer botten, varmare gitarrsound och instrumenten är mindre ihopgrötade. Och som av en slump är det Vic Maile som har producerat sistnämnda också. Producenter kan verkligen göra skillnad.
Så om Another Perfect Day och Totally Religious var bättre producerade skulle jag lyssna mycket mer på dem. Jag sätter emellanåt på någon av dem, och tror att nu, nu ska jag kunna lyssna på dem. Men, nej, det går inte. Trots bra låtar. Synd och skam.