Vilka skivor önskar du hade varit bättre inspelade?

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-07-12 01:11

IngOehman skrev:2. Tycker ändå att Jazz på svenska låter rätt bra, och inte våldsamt avrullad alls. Men Jazz på ryska är fantastisk!

Lyssnar nu på Jazz på ryska, och nog finns det mer bett i ståbasen där...? Och pianot är renare. Fast jag gillar de svenska låtarna bättre :D .
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-07-12 02:47

Jazz på Ryska är inspelad senare och låter renare och rakare uppåt. Jag gillar speciellt Egil Johansens trakterande av trummor och speciellt av cymbaler på låt 2 på Ryska. Men Svenska låter tillräckligt bra för att jag skall vara nöjd. Den kunde vara mycket värre. Musiken på Svenska är fenomenal. En höjdarskiva tycker jag :D
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2009-07-14 09:01

Visst skulle en hel del kunna låta bättre, men det är sällan jag retar mig på bristande ljudkvalitet. Det mesta låter faktiskt ganska bra ändå - på sitt sätt. :)

Men några små irritationsmoment finns ändå;

- Jag har en samlingsdubbel där olika artister tolkar Bellman. Inspelningarna är gjorda under ett spann av säkert 70 år och är naturligtvis av skiftande kvalitet. Men några av inspelningarna (från -70-talet?) har ett väldigt konstigt reverb som får dessa att låta väldigt onaturligt. Eftersom det mesta på CDn låter från OK till mycket bra, är detta väldigt störande.
- Jag har en Melodya-CD med Shostakowitj 7 symfoni som överstyr i fff-partierna. Synnerligen irriterande!

Hälsn. Michael

ansedor

Vilka skivor önskar du hade varit bättre inspelade?

Inläggav ansedor » 2011-09-14 10:12

Jag skulle verkligen vilja höra Clashs Give 'em enough rope utan det murriga, döda ljudet.

Och så gott som alla Creedence plattor med mera botten i. De låter onödigt tunt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-09-14 10:22

Enkelt svar på trådfrågan: alla!
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-09-14 11:47

Praktiskt taget vartenda CD jag har. De låter nästan för jäkligt allihopa så jag låter hellre bli att lyssna på dem alls.
Vissa skivor däremot låter helt fantastiskt bra. Synd att det inte är fler bara.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-09-14 11:50

Framförallt alla metal plattor. Jag har lyssnat till större delen på metal hela mitt liv, men ju bättre anläggning jag skaffat mig ju mindre lyssnar jag på just metal pga att ljudet ofta är så dåligt.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-09-14 11:51

adzer skrev:Framförallt alla metal plattor. Jag har lyssnat till större delen på metal hela mitt liv, men ju bättre anläggning jag skaffat mig ju mindre lyssnar jag på just metal pga att ljudet ofta är så dåligt.

What he said! Speciellt metal uppmuntrar ju dessutom till att skruva upp men, varje gång jag sätter igång en skiva så vill jag helst bara stänga av.

Fungerar mycket bättre i ipoden på gymmet...
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-09-14 11:58

Ja det är verkligen tråkigt.
Om ljudet bara var jämndåligt och tråkigt så hade det inte varit ett så stort problem. När basen bara grötar ihop och diskanten skär i örat däremot så är det inte skoj.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-09-14 13:20

adzer skrev:Ja det är verkligen tråkigt.
Om ljudet bara var jämndåligt och tråkigt så hade det inte varit ett så stort problem. När basen bara grötar ihop och diskanten skär i örat däremot så är det inte skoj.

Det som stör mig mest är att ljudet är så otroligt platt. Det låter oftast som en distande klockradio som står i hörnet. Och oftast helt utan bas och en dynamik som mest påminner om Bose. Det dödar all glädje. Speciellt synd på album som Cannibal Corpse - Kill som verkligen är superbra rent musikaliskt men låter som den körts genom en mixer för 49spänn köpt på Ica Maxi...

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-09-14 13:33

Jo jag vet vad du menar. Fruktansvärt tråkigt.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-09-15 08:22

Almen skrev:Nursery Cryme och Foxtrot av Genesis.

Jaaaa! Det hade varit något det. Få till en flashback av de intrycken de gav för länge sedan när de snurrade på skivtallriken.

Av nyare skivor skulle jag med glädje lyssnat på "Raising Sand" med Alison Krauss/Robert Plant i en högupplöst inspelning. Musiken, sången är så bra.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-09-15 09:36

Veronica Maggios senaste skiva (Satan i gatan) skulle absolut må bra av bättre ljud. Jag har varit i kontakt med mastring-firman och dom menar att ljudet är precis som kunden/artisten önskar det hela. Det ger ju inga pluspoäng till VM precis, men musiken är bra. Vad som fortfarande förvånar mig är att Veronicas röst är helt OK, det är resten som är en enda gröt. Normalt (vid komprimering/limitering) brukar rösten vara bland det första som tar stryk. Så (o)ljudet är troligen fixat redan i inspelningen/mixen.

/ B

Användarvisningsbild
bjlarsson

Inläggav bjlarsson » 2011-09-16 22:21

Framförallt alla metal plattor. Jag har lyssnat till större delen på metal hela mitt liv, men ju bättre anläggning jag skaffat mig ju mindre lyssnar jag på just metal pga att ljudet ofta är så dåligt.

Kan bara instämma. Men producenter kan ändå göra skillnad.

Ett favorithatobjekt är Motörheads Another perfect day, som har bra låtar men låter tunt, med alldeles för kallt och hårt gitarr-ljud. Om man jämför med Ace of Spades (producerad av Vic Maile), så har sistnämnda ett mycket varmare ljud med mer botten, och där man faktiskt hör vad de olika instrumenten spelar (inte bara en ljudgröt, som metallplattor ofta är).

Nästa favorithatobjekt är the Screaming Blue Messiahs sista album Totally Religios, som också låter kallt och hårt. Om man jämför med deras platta Bikini Red så är det samma skillnad som ovan, Bikini Red har mer botten, varmare gitarrsound och instrumenten är mindre ihopgrötade. Och som av en slump är det Vic Maile som har producerat sistnämnda också. Producenter kan verkligen göra skillnad.

Så om Another Perfect Day och Totally Religious var bättre producerade skulle jag lyssna mycket mer på dem. Jag sätter emellanåt på någon av dem, och tror att nu, nu ska jag kunna lyssna på dem. Men, nej, det går inte. Trots bra låtar. Synd och skam.

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2011-09-16 23:17

Det känns mer som att det är fel på anläggningen om alla skivor man har låter skit. Om man har över 300 skivor, så borde det nog vara så.

Användarvisningsbild
zidanefromhell

Inläggav zidanefromhell » 2011-09-25 13:36

shifts skrev:Junior Boys - So this is goodbye :cry:

+1 Jättesynd, grym musik som man vill spela högre än vad som går, gäller alla deras plattor.
"stewie just said that!"

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-09-25 16:45

Falkis skrev:Det känns mer som att det är fel på anläggningen om alla skivor man har låter skit. Om man har över 300 skivor, så borde det nog vara så.

Om 95% av alla cd-skivor har hörbara brister då men praktiskt taget alla filmer låter mycket bra. Är anläggningen bra eller dålig då?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-09-25 17:31

steveo1234 skrev:
Falkis skrev:Det känns mer som att det är fel på anläggningen om alla skivor man har låter skit. Om man har över 300 skivor, så borde det nog vara så.

Om 95% av alla cd-skivor har hörbara brister då men praktiskt taget alla filmer låter mycket bra. Är anläggningen bra eller dålig då?

Bra på film :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2011-09-25 21:06

steveo1234 skrev:

Haha, har jag skrivit det där! :D Humor... :?

Dom vill att film ska låta bra, och musik ska låta skit. Filmn och muskit.

Jag skrev det där i nån slags kvällstrött knäppskalleaffekt, ber om ursäkt för det. Det är givetvis ett problem att cd-skivorna låter skit, eller ja, det som de pressar på dem.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2011-09-27 12:19

Dom flesta kunde absolut låta bättre. Men det är sällan inspelningen är så dålig att man inte vill lyssna. Det är ju ändå musiken man vill åt. Några få låter riktigt bra. Det gäller både CD och LP.

Jan Johanssons Jazz på Svenska är så fantastisk musik att jag har aldrig tänkt på hur ljudet är. Men det är väl bra? Sonen har lånat plattan, så jag kan inte kolla just nu. Jag kan frammana musiken i mitt inre, men det gills väl inte? Det är en original-LP, alltså.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-09-27 14:50

mapem skrev:Dom flesta kunde absolut låta bättre. Men det är sällan inspelningen är så dålig att man inte vill lyssna. Det är ju ändå musiken man vill åt. Några få låter riktigt bra. Det gäller både CD och LP.

Jan Johanssons Jazz på Svenska är så fantastisk musik att jag har aldrig tänkt på hur ljudet är. Men det är väl bra? Sonen har lånat plattan, så jag kan inte kolla just nu. Jag kan frammana musiken i mitt inre, men det gills väl inte? Det är en original-LP, alltså.

Köp den här! Den är kanonbra. Man hör bara musiken, ljudet är så bra att man tänker inte på ljudet. Jag har 3 olika CD-utgåvor. Den här är den senaste och är definitivt den bästa utgåvan, bättre än LP. Det är en väl bevarad kulturskatt. Konvolutet är i papper med ett fint texthäfte. Skivmärke: Heptagon; Skivnr: HECD 030

http://www.megastore.se/template/next,Product.vm?itemid=1369090

Medans jag sitter här och skriver inlägget läser jag på konvolutet att jag skall lägga in CDn i datorn och klicka på index för mer info. Då kommer jag in på en sajt där det finns mer inspelat och även snacket mellan låtarna från Jan Johansson :) Det har jag inte sett tidigare :)

Jag vet inte om det är något speciellt, men det är i alla fall kul.

Det finns bonusinspelningar också som är intressanta. Visa från Utanmyra är ganska annorlunda spelat och rätt rolig.

Skivan är väl värd varenda krona.

Jag ser nu att även Jazz på Ryska finns i motsvarande nyutgåva. Den skall jag köpa på stört :)

Lycklig Resa :)
Peter

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2011-09-28 11:16

Tack för tipset!

Jag har en samlingsskiva på just Heptagon med ett par låtar från Jazz på Svenska och ett par från Jazz på ryska, plus en massa annat, totalt 23 spår. På CD:n finns också ytterligare 16 spår som "bonus-mp3", som jag "bränt om" till vanlig CD så jag kan spela i min vanliga anläggning. Den låter faktiskt riktig bra den med!

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-09-28 11:24

Jag gillar Jethro Tulls Aqualung, men har alltid tyckt att den låter så förbaskat tunn. Jag skulle vilja ha ett betydligare pampigare ljud, som jag också tror skulle återspegla hur ett rockband låter, även när de spelar den typ av musik det är frågan om här. Jag har försökt med enkel EQ (oktavvis) men det låter inte bra.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-09-28 11:44

PerStromgren skrev:Jag gillar Jethro Tulls Aqualung, men har alltid tyckt att den låter så förbaskat tunn.

Vilken version har du? MFSL´s utgåva är lite "fetare" än originalet. Inte mycket, men "droppen som får glaset att rinna över" typ.

Men när jag lyssnar på den skivan funderar jag aldrig på ljudet, den är ju så dj-a bra! Skivan spelades live i sin helhet 2005 och även denna inspelning är superb - musikaliskt. Har du kvar din ftp? I så fall kan jag lägga upp några samples...

/ B

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-09-28 12:29

Bill50x skrev:
PerStromgren skrev:Jag gillar Jethro Tulls Aqualung, men har alltid tyckt att den låter så förbaskat tunn.

Vilken version har du? MFSL´s utgåva är lite "fetare" än originalet. Inte mycket, men "droppen som får glaset att rinna över" typ.

Men när jag lyssnar på den skivan funderar jag aldrig på ljudet, den är ju så dj-a bra! Skivan spelades live i sin helhet 2005 och även denna inspelning är superb - musikaliskt. Har du kvar din ftp? I så fall kan jag lägga upp några samples...

/ B

Hemskt gärna, PM inom en halvminut.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2011-10-03 01:32

Gäller det även Aqualung (25th Anniversary Special Edition)? Jag har ingen äldre version att jämföra med utan finner remastern föredömlig.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Föregående

Återgå till Skivrekommendationer