INFECTED MUSHROOM! Nya skivan, sitter och lyssnar nu

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-09-24 19:46

Fick den precis från CDON. Den är rätt kul hittills :D .
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2009-09-24 20:40

Svante skrev:Fick den precis från CDON. Den är rätt kul hittills :D .

Jag fick den precis från cdwow.

\\Sky

Användarvisningsbild
Nerikso

Inläggav Nerikso » 2009-09-25 11:15

Underbar skiva :)
//Niklas Eriksson

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-10-11 09:17

Har lyssnat ganska mycket på denna skivan och jag gillar den skarpt!
Det är en av de få skivorna som det inte spelar någon roll vilken volym man börjar lyssnar vid eftersom man alltid ligger nära max i slutet av skivan i alla fall :)

Favoriten är antagligen Project 100 vid 6.00 minuter.Riktigt klassisk IM för oss som såg dem live runt 97-98. Kan helt enkelt itne kontrollera mina fötter när jag lyssnar :)
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
usling

Inläggav usling » 2009-10-11 14:03

Jag är helt såld på Infected Mushroom, har alla deras skivor. Tycker Classical Mushroom och den nyaste, Legend of the Black Shawarma är de bästa, även om stilen är lite olika. Bästa låten på Legend är den med samma namn tycker jag :)

Nån undrade om de verkligen va bäst inom sin genre, och jag skulle vilja säga nästan. Det finns andra bra också, men inga som släppt så många plattor och där varje platta inte låter likadant. Infected Mushroom har ständigt lyckats förnya sig tycker jag. Sen beror det på vad man menar med genre också. Vissa säger "elektronisk musik" eller "electronica" vilket innefattar allt från kraftwerk till psytrance och house och techno osv osv. Psytrance eller goa är andra genres, men inte heller de passar så bra. Faktum är att Infected Mushroom har blandat så mycket olika genres på deras nya platta att det inte går att klassificera.

Andra bra liknande grupper är Hallucinogen, Shpongle, Younger Brother (alla dessa görs av samma snubbe, men har olika stil och tempo: http://www.twistedmusic.com/ ). Ungefär lika hög kvalitét på själva musiken, men inte lika bra ljudkvalité tycker jag. Ni som gillar Infected Mushrooms Converting vegetarians kanske skulle kolla in Shpongle och Younger brother. Eller den nedanför här.

Bra chilloutmusik finns också, kanske Aes Dana: http://www.psyshop.com/shop/CDs/inr/inr1cd014.html . Riktigt djup bas på den skivan. Ljudkvalitén på provlyssningslåtarna gör den inte rättvisa. Lyssna introt på den här låten http://www.youtube.com/watch?v=rhXFVs9tV3A och föreställ er hur det låter på CD utan extrem snålkodning.

Sun Project, lite högre tempo, psytrance med mycket elgitarr: http://www.psyshop.com/shop/CDs/sep/sep1cd002.html

Eller den här, riktigt klassisk GOA-stil: http://www.psyshop.com/shop/CDs/sut/sut1cd016.html

John 00 Fleming & The Digital Blonde, mindre psy och mer progressiv eller vad man ska säga: http://www.psyshop.com/shop/Sticks/fkc/fkc1cs009.html . Riktigt bra, finns även som CD om man inte vill ha som USB-minne.

Nu har jag bara listat några av mina favoriter (som finns att köpa). Faktum är att elektronisk musik är en jättesvår djungel. De allra flesta släpper en eller två skivor, sen byter de namn och ändrar sin stil lite. Så man känner nästan aldrig igen något. Det är nog därför Infected Mushroom blivit så stora. De gör bra musik och byter inte namn. Många tycker att de är kommersiella och går emot underground-stilen som är själva ursprunget till mycket elektronisk musik. Dela gärna med er om ni har några tips, jag tycker det är så otroligt svårt att veta vad som är bra utan att manuellt lyssna igenom hela psyshop.

Ps. Svante, skivan heter "IM The Supervisor" inte "I'm...". IM står såklart för Infected Mushroom. :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-10-11 15:53

usling skrev:Ps. Svante, skivan heter "IM The Supervisor" inte "I'm...". IM står såklart för Infected Mushroom. :)

Ahaa... Det visste jag inte. Men de sjunger ju I'm the...? :?:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2009-10-11 17:43

Ha i åtanke att Shpongle inte på något sätt är Trance, utan Psybient (akronym på Psychedelic Ambient) - alltså en helt annan genre är Infected Mushroom.
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2009-10-11 17:55

Är det bara jag som får lite Ramstein vibbar av denna skiva?!

Annars tycker jag att dom första låtarna inte är så bra utan att det först börjar med "project 100" alla där efter förutom sista låten "Riders on the storm"

Thomas

Användarvisningsbild
teosig

Inläggav teosig » 2009-10-11 20:17

postar denna guide som jag skrev ihop för ett tag sedan.

Goa-Trance: kan jämföras med en flygning i ett flygplan, låten stiger,når marsch höjd, för att sedan gå ner för landning. låt-längden på goa-trance låt brukar ligga på mellan 9-12 minuter.

exempel: http://www.youtube.com/watch?v=jrAxmOvjSYw

Progressive Trance: finns inte så bra förklaring, mer än att tempot är lägre, brukar ligga på mellan 130-140 bpm (slag per minut) mer ljud än melodier samt en skönt takt fast gung/komp. Artister: Ticon och Paulina Cewe.

Psykedelisk Trance: Som Goa-Trance fast nästan med helt avsaknad av melodier, melodierna ersätts mer av knorrande ljud,viskningar o annat mystiskt. med ett typiskt komp som kan liknas vid en galopperande häst, samt en bastrumma som låter smack-smack. Artister: Shiva Chandra och Krumelur.

Hardtrance/hardstyle: sådant som spelas i volvosar fyllda med kids och en baslåda. borde egentligen inte få finnas Hardtrance/hardstyle menar jag då.

Sen så Usling skulle jag vilja påstå att den musiken som IM gör och Hallucinogen med fler inte är electronica utan kallas EDM (electronic dance music), electronica för mig är det som Sofie Rimheden och Andreas Tilliander sysslar med.

Så det inte blir några missförstånd...
What arrests my attention is the fact that this space is inhabited......

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-10-11 20:40

teosig skrev:Sen så Usling skulle jag vilja påstå att den musiken som IM gör och Hallucinogen med fler inte är electronica utan kallas EDM (electronic dance music), electronica för mig är det som Sofie Rimheden och Andreas Tilliander sysslar med.

+1 på det teosig skrev, helt enig.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
teosig

Inläggav teosig » 2009-10-11 20:45

shifts skrev:
teosig skrev:Sen så Usling skulle jag vilja påstå att den musiken som IM gör och Hallucinogen med fler inte är electronica utan kallas EDM (electronic dance music), electronica för mig är det som Sofie Rimheden och Andreas Tilliander sysslar med.

+1 på det teosig skrev, helt enig.

:)

Användarvisningsbild
usling

Inläggav usling » 2009-10-11 21:22

teosig skrev:
Sen så Usling skulle jag vilja påstå att den musiken som IM gör och Hallucinogen med fler inte är electronica utan kallas EDM (electronic dance music), electronica för mig är det som Sofie Rimheden och Andreas Tilliander sysslar med.

hehe ok, tack :)
EDM är bra att kunna, har alltid ogillat ordet "electronica".

I övrigt struntar jag i vad smågenres (inom elektronisk musik) heter, för så fort jag fastnat för en av dessa genres, och lyssnat på lite olika gruppers verk, så kommer jag fram till att allt låter likadant. Jag tycker det är för snäva genres, och de enda som vill va inom en genre är de som kopierar gruppen som "skapade" genren.

Här har du en något gammal guilde på hur genres inom elektronisk musik ser ut:
http://techno.org/electronic-music-guide/

Vilken soppa va? Det är nog därför jag gett upp, och det är därför jag försökte säga att Infected Mushroom inte kan klassificeras så bra (de blandar ju t.o.m rock och rap i vissa låtar). :wink:

Chopha skrev:Ha i åtanke att Shpongle inte på något sätt är Trance, utan Psybient (akronym på Psychedelic Ambient) - alltså en helt annan genre är Infected Mushroom.
Inget av de jag tipsade om är trance. Inte infected Mushroom heller. Men det är många här som gillar Converting Vegetarians Cd2 (som är mycket lugnare tempo än deras andra skivor), och utan att bry mig on genres så tipsade jag om mina egna favoriter, inkl såna som inte är särskilt lika IM. Aes Dana t.ex, ren chillout/ambient.

Svante skrev:
usling skrev:Ps. Svante, skivan heter "IM The Supervisor" inte "I'm...". IM står såklart för Infected Mushroom. :)

Ahaa... Det visste jag inte. Men de sjunger ju I'm the...? :?:

Jo, så är det. De tyckte de va lite fyndiga. Det va inte meningen att va besserwisser. Mer som en :wink:
Motstånd!

Användarvisningsbild
teosig

Inläggav teosig » 2009-10-11 21:56

usling skrev:
Här har du en något gammal guilde på hur genres inom elektronisk musik ser ut:
http://techno.org/electronic-music-guide/

Ja den där guiden, det va längesen, ganska underhållande. :)

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2009-10-15 18:23

Den är hyfsat oprecis och ordentligt subjektiv personen som skrivit den.
Ingenting att ha som referens, men man får lite idéer om hur det i vissa fall hänger ihop.
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
teosig

Inläggav teosig » 2009-10-15 19:42

Chopha skrev:Den är hyfsat oprecis och ordentligt subjektiv personen som skrivit den.
Ingenting att ha som referens, men man får lite idéer om hur det i vissa fall hänger ihop.

precis

Användarvisningsbild
All-X

Inläggav All-X » 2009-10-19 08:10

Usling skrev: Inget av de jag tipsade om är trance. Inte infected Mushroom heller. Men det är många här som gillar Converting Vegetarians Cd2 (som är mycket lugnare tempo än deras andra skivor), och utan att bry mig on genres så tipsade jag om mina egna favoriter, inkl såna som inte är särskilt lika IM. Aes Dana t.ex, ren chillout/ambient.

Tycker att Usling gör en bra jämförelse och jag vill tipsa om lite fler liknande alster/artister, Easily Embarrassed är några jag tycker bör få mer uppmärksamhet.
http://www.youtube.com/watch?v=BNOCXTC2oDs&feature=player_profilepage
Argaman är en annan.
http://www.youtube.com/watch?v=eVjI9uGEFOA

Användarvisningsbild
elov

Inläggav elov » 2009-11-11 12:24

Kan göra ett litet inlägg om att Infected numera finns igen på Spotify efter en tid av frånvaro :D Låter utmärkt med high bitrate eller bara när man ska ta sig snabbt från A till B i bilen eller promenaden med Spotify på iPhonen.
Fast inget slår Pendulum om man behöver åka för fort på svenska vägar :D
IM: http://open.spotify.com/artist/6S2tas4z6DyIklBajDqJxI

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2009-11-17 19:59

Infected Mushroom är definitivt inte något som kommit till kännedom genom faktiskt.se! Lyssnade på infected redan på nittiotalet.

Inget jag skulle dema mina grejer med dock, låter ju bra oavsett vad man spelar det på 8)

Användarvisningsbild
OliverBjuhr

Inläggav OliverBjuhr » 2010-01-09 13:04

Haha trodde aldrig att Infected Mushroom var speciellt intressant på ett HIFI forum! :)

Har lyssnat mycket och länge på dem också, ska utvärdera senaste skivan om nåra minuter :P

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-01-09 13:19

OliverBjuhr skrev:Haha trodde aldrig att Infected Mushroom var speciellt intressant på ett HIFI forum! :)

Har lyssnat mycket och länge på dem också, ska utvärdera senaste skivan om nåra minuter :P

Det är väl att den inte är så förbaskat komprimerad och att dom spelar avgrunds djup bas så alla ino älskare kan få testa sina bas system men det finns annan musik man kan göra det med sätt på prodigy senaste invaders must die så får ni en massiv bas och mera tyngd i musiken .

Användarvisningsbild
OliverBjuhr

Inläggav OliverBjuhr » 2010-01-09 13:42

boom skrev:
OliverBjuhr skrev:Haha trodde aldrig att Infected Mushroom var speciellt intressant på ett HIFI forum! :)

Det är väl att den inte är så förbaskat komprimerad och att dom spelar avgrunds djup bas så alla ino älskare kan få testa sina bas system men det finns annan musik man kan göra det med sätt på prodigy senaste invaders must die så får ni en massiv bas och mera tyngd i musiken .

Tänker ofta på musikaliskt, jazz osv innom HIFI..

Har insett att det är verkligen skillnad på kvalitet och kvalitet!
CD eller minst FLAC (runt 20+mb per låt) kvalitet på låtarna om man ska lyssna :)

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-01-09 14:17

OliverBjuhr skrev:
boom skrev:

Tänker ofta på musikaliskt, jazz osv innom HIFI..

Har insett att det är verkligen skillnad på kvalitet och kvalitet!
CD eller minst FLAC (runt 20+mb per låt) kvalitet på låtarna om man ska lyssna :)

Och vem orkar sitta och lyssna på jazz inte jag då slänger jag hellre ut anläggningen hörde 3 idoter som satt och spelade i en skog snacka om dårhuset nästa.

Användarvisningsbild
OliverBjuhr

Inläggav OliverBjuhr » 2010-01-09 14:30

Inte jag! fuck jazz.. ;) snacka om OT

Skivan var kanon iallafall! man kan spela högt och trevligt :)

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-01-09 14:38

OliverBjuhr skrev:Inte jag! fuck jazz.. ;) snacka om OT

Skivan var kanon iallafall! man kan spela högt och trevligt :)

Det kan man med infekterade svampar också

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-02-07 01:08

boom skrev:

Bra skiva men ljudet på Invaders must die är verkligen inte kul. Tyvärr, vill spela den högt som fan.
Tycker även senaste IM har lite sämre ljud är tidigare plattor. :(
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Föregående

Återgå till Skivrekommendationer