Vad tycker du om historiska inspelningar?

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Vad tycker du om historiska inspelningar?

1. Jag köper den tolkning som är bäst, oavsett ålder
11
61%
2. Nja, jag undviker de allra äldsta
3
17%
3. Helst modern inspelning, men inte alldeles nödvändigt
1
6%
4. Jag undviker i görligaste mån historiska inspelningar
3
17%

Antal röster : 18

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2010-02-18 17:30

perstromgren skrev:
Poppen skrev:Hur gamla inspelningar rör det sig om? De pianister som räknas upp har ju gjort moderna inspelningar också (med en brasklapp för Alfred Corot, som jag inte känner till)

Alfred Cortot gick bort 1962. Han var en av dom främsta franskas pianisterna under 1900-talet.

Bild

Hans h-mollsonat (Lizst) är kanske den bästa tolkningen av alla , han var även en jäkel på Chopin och Schumann!

/ptr
Man skall akta sig för upptrampade stigar, dom hämmar alltid kreativiteten!

Jobbar för Akkelis Audio & Transient Design
Spelar ibland skivor för Kenneth Englund Audio

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2010-02-18 17:31

perstromgren skrev:Själv gillar jag inte inspelningar före, säg. mitten av femtiotalet. Jazz från den senare delen av femtiotalet är ofta häpnadsväckande bra.

Jag har några skivor inspelade på 40-talet och de tycker jag blir för trist att lyssna till. Diskantfattigt och brusigt.

Kanske borde jag definiera "historiska inspelningar" som pre-1954? :roll:

Ok, pre-1954 fanns inte den standardiserade RIAA-kurvan för avspelning av skivor. Den förutsätter att basen är sänkt med ca 6 dB/oktav från ca 500 Hz (och nedåt) och diskanten höjd med ca 6 dB/oktav från 2 kHz och uppåt.
Mer exakta referenser finns här http://en.wikipedia.org/wiki/RIAA_equalization
Förr gjorde skivbolagen som de tyckte och det kunde variera en hel del.
Vanligen var diskanten mindre höjd på 78-varvare. Spelar man via RIAA-korrektion sänker den diskanten för mycket, så ska det låta någorlunda korrekt får man försöka kompensera med att vrida upp diskantkontrollen ganska mycket. 78-varvare i gott skick brusar inte så farligt och musiken får ett helt annat liv utan den oavsiktliga diskantsänkningen. Riktigt tidiga LP behöver också annan korrektion.
Nu tack vare internet är det inte så svårt att hitta vad man bör ha för korrektion för ett visst skivmärke och årgångar.
När min prylköpsbudget har hämtat sig om några månader funderar jag starkt på att beställa denna:
Bild
En Re-equalizer med många inställningar för att mot-kompensera RIAA-korrektionens fel i förhållande till den korrektion som användes vid graveringen.
http://www.esotericsound.com/SPECSHEETS/REQII.pdf
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-02-18 21:06

Tack för den utläggningen, Lennart! Jag har också hört om detta, samt sett en gammal Heathkitförstärkare som hade en hel uppsättning olika avspelningskurvor, förmodligen de du refererar till.

Vet du varför man inte bygger in ett pickupsteg i apparaten du visar, så man slipper två filter efter varann?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2010-02-19 00:34

Jag tror Rek-O-Kut har gjort ett mycket förnuftigt val med att låta Re-Equalizern jobba med linjenivå och hålla ett relativt lågt pris, 350 Dollar.
Den tilltänkta kundkretsen har sannolikt ett eller flera RIAA-steg av hög kvalitet och Re-Equalizern skulle sannolikt bli mångfalt dyrare om den innehöll direkt pickup-ingång på tillräcklig kvalitetsnivå för att vara intressant. Se bara på Bernströms Sentec EQ10 som byggdes i en liten serie och kostade 10.000 SEK, i mono givetvis.
En sådan kan i och för sig vara praktiskt användbar om man har en skivspelare dedikerad för mono-avspelning.
I mitt fall har jag en skivspelare dedikerad för 78-varvare, och skulle jag vilja använda möjligheterna att korrigera tidiga mono-LP måste jag koppla ur min "fina" skivspelare med lågnivå MC-pickup från ordinarie förförstärkare och dessutom behöva en step-up trafo.
Det tycker jag är overkill när jag har en utomordentlig förförstärkare (som råkar kosta drygt 20 gånger mer än Re-Equalizern) med både MC- och MM-ingångar vars belastningsimpedanser kan justeras under spelning från fjärrkontrollen. På MM-ingången som 78-varvsspelaren är ansluten till har jag memorerat mono, lagom nivå och en tonkontrollsinställning som är utgångsläge för någorlunda vettig klangbalans från många skivor.
Därför är Re-Equalizern från Rek-O-Kut en lösning som passar som hand i handske i min anläggning.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
lennartj

Brus från 78-varvare

Inläggav lennartj » 2010-02-19 01:10

Svalander har utbytesnålar till Nagaoka-pickuper med ett antal olika nålspetsradier för att man på slitna skivor ska kunna välja en nål som följer spårväggarna djupare ner eller högre upp där spåret kan vara mindre slitet.
Det finns vassare lösningar, http://www.esotericsound.com/CartStyli.htm som har har Re-Equalizern har tagit fram elliptiska nålar för 78-varvare i en massa olika storlekar som kan fiska upp betydligt mer information och mindre brus ur skivorna.
På sidan finns länkar för jämförelse mellan avspelning med rund standardnål och olika ellipsnålar.

Drömmen vore om van den Hul gjorde sig besväret att slipa fram en nål för 78-varvare. En sådan skulle kunna ersätta åtminstone 3-4 storlekar på runda eller elliptiska nålar eftersom den följer en mycket längre del av spårväggen i djupled.
Jag befarar dock att en pickup med sådan nål bli väldigt dyr eftersom utvecklingskostnaden sannolikt måste slås ut på betydligt mindre serier än de vanliga mikrospårsnålarna.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2010-02-20 14:39

Jag svarade att jag undviker de allra äldsta.

Såhär 2010 kan man väl med fog betrakta de oftast riktigt trevliga Mercury-inspelningarna som historiska?
De är ju från femti-sextitalet och besitter kvaliteter som kanske inte alltid innebär höggradig realism, men dock höggradig lyssnar-uppmärksamhet. (Jävla ord?..)
I.e. man somnar inte till Dorati/Fine-inspelningar direkt.

Jag har inte den musikaliska skolning som kanske fordras för att uppskatta det rent konstnärliga i framförandena.
Därför har jag svårt att ta till mej konstnärligt bra men akustiskt dåliga inspelningar.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Föregående

Återgå till Skivrekommendationer