av lennartj » 2010-02-18 17:31
perstromgren skrev:Själv gillar jag inte inspelningar före, säg. mitten av femtiotalet. Jazz från den senare delen av femtiotalet är ofta häpnadsväckande bra.
Jag har några skivor inspelade på 40-talet och de tycker jag blir för trist att lyssna till. Diskantfattigt och brusigt.
Kanske borde jag definiera "historiska inspelningar" som pre-1954?

Ok, pre-1954 fanns inte den standardiserade RIAA-kurvan för avspelning av skivor. Den förutsätter att basen är sänkt med ca 6 dB/oktav från ca 500 Hz (och nedåt) och diskanten höjd med ca 6 dB/oktav från 2 kHz och uppåt.
Mer exakta referenser finns här
http://en.wikipedia.org/wiki/RIAA_equalization
Förr gjorde skivbolagen som de tyckte och det kunde variera en hel del.
Vanligen var diskanten mindre höjd på 78-varvare. Spelar man via RIAA-korrektion sänker den diskanten för mycket, så ska det låta någorlunda korrekt får man försöka kompensera med att vrida upp diskantkontrollen ganska mycket. 78-varvare i gott skick brusar inte så farligt och musiken får ett helt annat liv utan den oavsiktliga diskantsänkningen. Riktigt tidiga LP behöver också annan korrektion.
Nu tack vare internet är det inte så svårt att hitta vad man bör ha för korrektion för ett visst skivmärke och årgångar.
När min prylköpsbudget har hämtat sig om några månader funderar jag starkt på att beställa denna:
En Re-equalizer med många inställningar för att mot-kompensera RIAA-korrektionens fel i förhållande till den korrektion som användes vid graveringen.
http://www.esotericsound.com/SPECSHEETS/REQII.pdf
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]