Skulle vilja lära mig klassisk musik

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
disksvamp

Inläggav disksvamp » 2011-09-07 20:59

Verkar som du redan är inne i klassisk musik, så mitt tips kanske mer riktar sig till dem som inte är det.

=> Leta efter musik som kombinerar de klassiska elementen med musiken du normalt gillar. Känns som en vettig mjukstart om man som jag har noll koll på klassisk musik.
Exempel: Timbuktu med Jan Lundgren & Duo Pannacotta - Dansa

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-09-07 21:07

disksvamp skrev:Verkar som du redan är inne i klassisk musik, så mitt tips kanske mer riktar sig till dem som inte är det.

=> Leta efter musik som kombinerar de klassiska elementen med musiken du normalt gillar. Känns som en vettig mjukstart om man som jag har noll koll på klassisk musik.
Exempel: Timbuktu med Jan Lundgren & Duo Pannacotta - Dansa

Men Schubert är ju inte alls ihopkopplad med poeten, utan helt fristående! Märkligt. Det där klarar åtminstone inte jag speciellt länge. Komponeterna var för sig är det inget fel på, men mixen kändes jättefel. Men det är ju jag, en konservativ 55-plussare. :oops:
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-09-07 21:37

varför inte denna variant?

Här kan man snacka om världsmästare i retorik :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-09-07 21:47

petersteindl skrev:varför inte denna variant?

Här kan man snacka om världsmästare i retorik :)

Det där har jag mycket lättare att smälta, troligen därför att musiken bara bildar en bakgrund, och inte är melodiförande, som i Schubertfallet.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-09-07 22:33

En skiva jag tipsat pinsamt många gånger om här är denna personliga favorit:

http://open.spotify.com/album/3NUVQESBKB47TqTxAkE9pT Philip Glass "Itaipu - The Canyon"

Det är mäktig orkestermusik med körsång (inte hans typiskt repetitiva) men på nåt sätt minst lika spännande och lättillgängligt som vilken pop/rock som helst. Kan vara bra för den som vill vänja sig vid orkestermusikens formspråk s.a.s., om man tycker att de gamla klassiska kompositörerna är för mossiga och uttjatade :) Musiken handlar f.ö. om världens största hydroelektriska dammverk, i Brasilien.

Bild

Bild

Användarvisningsbild
momus

Inläggav momus » 2011-09-08 09:18

Ja även om jag själv inte är särskilt förtjust i Glass så tror jag att alla ni som vill ge er in i den sk klassiska musiken kan uppfatta honom som en brygga. Å andra sidan så har jag aldrig förstått det där med uppdelningen mellan klassisk och annan musik. Det är i och för sig lätt att säga och skriva att det inte är någon skillnad mellan klassiskt och populärt, för det finns murar därute, var dom än kommer ifrån.
Jag njuter lika mycket av Sjostakovitj 5:e symfoni som "The Lamb lies down on Broadway" med Genesis, men jag märker att jag tillhör en minoritet.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-09-08 09:21

momus skrev:Jag njuter lika mycket av Sjostakovitj 5:e symfoni som "The Lamb lies down on Broadway" med Genesis, men jag märker att jag tillhör en minoritet.

Njae... Just dessa två exempel tror jag faller väldigt många i min egen ålder, födda i mitten på femtitalet, på läppen! Jag har åtminstone ett par kompisar som har kompletta samlingar av både Shostan-symfonier och Genesis i hyllan!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
momus

Inläggav momus » 2011-09-08 21:14

Kul med såna kompisar. Jag saknar just såna.

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2011-09-09 21:52

Man kan ju läsa om musik också. Att skaffa en historiskt övergripande bok är ingen dum ide och det finns ju en hel del som även innefattar skivor. Titta här:
http://www.amazon.co.uk/s/ref=nb_sb_nos ... &x=18&y=20

Föregående

Återgå till Skivrekommendationer