Remastrad Jazz

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Arnold_X

Inläggav Arnold_X » 2012-03-11 12:53

Unity Larry Young 1965, Blue Note Rudy van Gelder Edition 1999.
Bild

Den här som Rudy van Gelder spelade in för Prestige ser bra mycket bättre ut men jag fördrar ändå definitivt LP-skivan som jag köpte i början av sjuttiotalet.

Cookin Miles Davis 1956, Original Jazz Classics
Bild

Den här låter litet kompakt och är för briljant.
A Study In Brown Clifford Brown 1955, EmArcy ca 1990 814 646-2 USA press.
Bild

Det borde väl se ut så här, och skivan låter rätt bra.
Such Sweet Thunder Duke Ellington 1957, Columbia 20bit remaster 1999.
Bild

Jag är nybörjare på det här med Masvis så är det någon som hjälpa mig att tolka graferna?

Arnold

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-03-16 12:17

Arnold_X skrev:Jag är nybörjare på det här med Masvis så är det någon som hjälpa mig att tolka graferna?

Arnold

Du är inne på rätt spår, tror jag.

Om vi tittar på nedanstående så ser man att den understa är mer orörd i mastringshänseende. Det man ser det tydligast på är Allpassed crest factor (mellanrummet mellan streckade och heldragna motsvara i stort sett hur mycket dynamik som mastrats bort). Ofta kan man även se det på de två översta graferna, men det är inte alltid lika tydligt.

Sedan kan man titta på Loudest part, som för Brown är 28 samples och för Duke 7 samples. Även det indikerar på nivåhöjning och limitering/komprimering.

Den här låter litet kompakt och är för briljant.
A Study In Brown Clifford Brown 1955, EmArcy ca 1990 814 646-2 USA press.
Bild

Det borde väl se ut så här, och skivan låter rätt bra.
Such Sweet Thunder Duke Ellington 1957, Columbia 20bit remaster 1999.
Bild
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Arnold_X

Inläggav Arnold_X » 2012-03-17 18:29

Tackar för det Almen :) .
HiFi Musik gav för en del år sedan ut en skiva som hette The Natrual Way. Den skulle vara en s.k. audioifil skiva inspelad med 50-tals teknik och utan manipulationer och så. Rätt trist musik tycker jag men så här ser ett nummer ut från den och nog tycker jag det ser ut som om någon mastrare har varit där och klantat till det.
Bild

Den här Duke Ellington från 1927 är överförd från stenkaka av en amatör och den ser ut att ha klarat sig oförvanskad förutom att den tyvärr har brusreducerats.
Bild

Vad blir då slutsatsen av detta? Att den som har möjlighet att spela stenkakor från 20-talet hemma har större möjlighet att få höra musik med en crestfaktor över 20dB än den som spelar över 80 år yngre CD-skivor 8O

Men verkligheteten ser ut att vara ännu mer alarmerande. På skoj testade jag denna inspelning med gruppen som startade den amerikanska musikrevolutionen under sensommaren 1916. Inspelningen är mekaniskt inspelad 1920. Dynamiken verkar vara bättre än på åtskilliga (de flesta?) 90 år yngre CD-skivor.
Bild

Det är tur att man kan spela både stenkaka och LP-skiva :D

/Arnold

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-03-18 15:36

Arnold_X skrev:så här ser ett nummer ut från den och nog tycker jag det ser ut som om någon mastrare har varit där och klantat till det.
Bild

Jo, den är lite toppklippt, men det behöver å andra sidan inte göra så himla mycket för det ljudande slutresultatet. Även om man kan tycka att det är lite onödigt.

På skoj testade jag denna inspelning med gruppen som startade den amerikanska musikrevolutionen under sensommaren 1916. Inspelningen är mekaniskt inspelad 1920. Dynamiken verkar vara bättre än på åtskilliga (de flesta?) 90 år yngre CD-skivor.
---
Det är tur att man kan spela både stenkaka och LP-skiva :D

Grattis! :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Föregående

Återgå till Skivrekommendationer