Moderator: Redaktörer
Amit skrev:Vad tycks om skägget!?
galder skrev:Världens bredaste cello!
Saxat från Strad recensionen nedan.
”The close recording in a church acoustic results in an intimate and very direct experience.”.
”La Marca having recorded all the parts individually ...”.
Angående rubriken.
Jag har skummat igenom några trådar där det nämns stereosystemfel. Det nämns lite olika saker angående detta, t.ex. att det behövs en central högtalare.
Kom att tänka på detta då jag lyssnade på albumet Cello 360, och jag där tyckte att cellon hördes som att den var lika bred som avståndet mellan högtalarna. Ungefär som om att ljudet endast kom från högtalarelementen utan upplevelsen av något annat ljud, ljudbild, emellan högtalarna.
Kanske har något med hur inspelningen är uppdelad mellan kanalerna? Så tycker jag inte att det brukar låta annars med annan musik. Även annan solocello inspelningar. Eller inbillade jag mig bara. Har inte lyssnat igenom albumet mer än ett par gånger.
Annars angående albumet i sig: Tycker att inspelningen är riktigt detaljrik så att man får en riktigt bra närvarokänsla, då man förutom lådljud (från La Marca’s 1856 Vuillaume cello, alltså inte från mina högtalare) hör detaljer från Larsen-stråken ”reklam” */. Stör mig lite på blandningen av låtmaterialet. En salig blandning, inte så lyckat enligt mig. Riktigt vackra partier inledningsvis, sedan pop och experimentell musik. Får väl köpa albumet och skilja ut de olika styckena från varandra. Två album till priset av ett
The Strad Issue: February 2021
Description: Imaginative and varied recital that takes in the gamut of solo cello repertoire
Musicians: Christian-Pierre La Marca (cello)
Works: Music by Sainte-Colombe, Dowland, Marais, Rameau, Telemann, Purcell, Grieg, Casals, Ligeti, Dutilleux, Sollima, Chaplin, Lennon/McCartney, Escaich and La Marca
Catalogue number: NAÏVE V7260
CELLO 360
Recorded in the summer of 2020, this solo album was the ideal lockdown project for La Marca, newly signed up by the Naïve label after a stint with Sony Classical. The French cellist has effectively juxtaposed pieces from the early days of string writing for viola da gamba and cello with more contemporary music for unaccompanied cello, plus a few personal pop and film favourites. Only two pieces feature from the intervening years, Solveig’s Song and Casals’ Song of the Birds, both performed in La Marca’s own imaginative, quasi-improvisational arrangements. The close recording in a church acoustic results in an intimate and very direct experience.
This does not always sound like a solo album – several of the tracks are polyphonic, La Marca having recorded all the parts individually. In Dowland’s Lachrimae antiquae the overlaying of the six voices results in a tautly focused, compelling track.
Both Thierry Escaich’s powerful Cantus and Dutilleux’s Trois strophes exploit the eloquent low sonorities of La Marca’s 1856 Vuillaume cello and receive compelling performances. In Ligeti’s Sonata, La Marca communicates both Romantic longing and skittish contrasts, and the electronic soundscape of La Marca’s own Timeless, a collaboration with the 1163 collective, brings the music right up to the present.
JANET BANKS
Christian-Pierre La Marca: Cello 360 | Review | The Strad
En välrenomerad yngling som det ser ut.
*/
Christian-Pierre La Marca Cellist. A Larsen Strings Performing Artist.
He plays a unique golden period Jean-Baptiste Vuillaume cello (1856). The Vocation Foundation allows him to play a rare Jacob Eury cello bow (1825). He plays a unique golden period Jean-Baptiste Vuillaume cello (1856). The Vocation Foundation allows him to play a rare Jacob Eury cello bow (1825). Christian-Pierre performs exclusively with Larsen Strings.
Christian-Pierre La Marca – cellist (christianpierrelamarca.com)
galder skrev:Placeringen av högtalarna är noga utvärderad via test. Direktljudsvinkeln är uppmätt upp till 2.5m och uppvisar samma kurva som för kortare avstånd. Hela energikurvan LTAS mäter rakt vid 3m. Flyttar jag ihop högtalarna är det enda som sker att lyssningsavståndet blir kortare. Direktljudsvinkeln är varken on axis, eller rakt fram.
Jag skall försöka lyssna hur jag upplever ljudet i förhållande till din beskrivning. Den var glasklar och mycket bra formulerad. (Men...)
Första delen låter rimlig sett ur ljudtryckssammanhang. Men andra stycket: "Däremot när de mindre transientrika, mer utdragna och "försiktigt" spelade tonerna ljuder så uppfattas ljudtrycket relativt sett jämnas ut mellan mono-mikrofonen och stereo-mikrofonerna, och ljudet uppfattas då som mindre lättplacerat och cellon upplevs då ungefär lika bred som hela stereofältet." har jag svårt att ta till mig. För mig låter det inte rimligt att så skulle vara fallet. Ljudtrycksskillnaden borde väl vara lika oavsett styrka?
Men som sagt, jag skall lyssna efter hur du beskrev det.
Återkommer.
galder skrev:Jag funderade också om något har blivit galet, men vetetusan i sådana fall vad. Masvis fungerar inte under senaste win versionen?
Nope, har inte hunnit lyssna på köpt version än. Men det kan väl knappast skilja sig åt mellan streamat och nedladdat?
galder skrev:Se under "The system" bilden där. Är detta den heliga graal han skriver om så, tja vad säger man...
Återgå till Skivrekommendationer
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster