Vivaldis årstider!

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
BertilAlving

Inläggav BertilAlving » 2008-01-08 15:19

OlA-68 skrev:skall vi prata bach så kan jag verkligen rekomendera Anders Bondeman
organist i jakobs ka. sthlm
fantastisk bachtolkare
för övrigt vinnare av improvisationsvm för orgel i Harlem ?? 1965

Håller verkligen med Ola! Anders Bondeman är en av vårt lands nutida organister som jag uppskattar allra mest.

Hans Bachtolkningar är i världsklass och kännetecknas av en äkta musikalitet till skillnad från många av dagens akademiska förmågor som påstår sig spela på "det enda rätta tidstrogna sättet". Så kallade tidstrogna barocktolkningar på orgel går ofta till överdrift, musiken låter som en parodi istället för ett konstverk. Men Anders Bondeman gestaltar däremot notbilden med snille och smak som till stor del går tillbaka på t.ex. den klassiska blinde Bachtolkaren Helmut Walcha (som han för övrigt studerat Bachinterpretation för).

Anders Bondemans improvisationskonst är också närmast unik och legendarisk. Alltsedan han blev överlägsen segrare i den internationella improvisationstävlingen i Holland 1965 (jodå, det var i Harlem) har han med stor brillians uppvisat denna förmåga att "i realtid" skapa musikverk av hög dignitet.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2008-01-08 15:29

Finns det några skivor med denne Anders Bondeman att rekommendera?

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
BertilAlving

Inläggav BertilAlving » 2008-01-08 15:48

PekkaJohansson skrev:Finns det några skivor med denne Anders Bondeman att rekommendera?

Med vänlig hälsning

Pekka

Vad jag vet finns det inte någon skiva som jag önskar att det fanns 8) Alltså med bra inspelningsteknik och en stor och bra orgel med intressant musik där hela Anders Bondemans konstnärsskap kommer fram. Jag har ett par gamla LP som jag tyckte bra om, inspelade i Eksjö kyrka, men dom går säkerligen inte att få tag på. Ola kanske har förslag?

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2008-01-08 16:10

Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2008-01-08 16:26

Det fanns en länk till en tredje också:
Orgeln i Gamleby
http://www.nosag.se/cd/cd097.html

Fast det är förstås inte säkert att dessa uppfyller Bertils kriterier.
...perspektiv...

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2008-01-08 16:32

PekkaJohansson skrev: Ola kanske har förslag?
tja jag kan ju kolla :wink:
Senast redigerad av OlA-68 2008-01-08 17:29, redigerad totalt 1 gång.
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2008-01-08 16:36

jag är ju väldigt förtjust i hans insats på skivan med de olika orglarna från stockholms stad från 97-98 nånting vincentstiftelsen låg bakom
där är ju stadshusorgeln med också plus lite olika organister bla A.B.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2008-01-08 17:24

Nu blev det lite konstigt med citattekniken i inlägget ovanför ovanstående, men jag ska kolla in skivan med Stockholms-orglar, som jag råkar ha hemma.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2008-01-08 22:42

Hmmm... det är ju fasen att man aldrig får chans att visa sina postiva sidor. Bondeman spelar Bach på ett sätt som jag tycker är alldeles för löst och rörigt, vilket gör att det låter mer som Bondeman än Bach och det är helt fel.

Hans Fagius är faktiskt mycket bättre på Bach om vi ska tala svenska organister.

För att spela Bach väl krävs tidsmässig och tonmässig exakthet plus en tredje och bestämd, nästan magisk ingrediens som ger musiken känsla, liv och mening. För att nå den tredje ingrediensen krävs till att börja med en rasande teknisk skicklighet som gör att tonerna bara rinner ur instrumenten.

Tre bra exempel på solister som har uppnått den där rinnande känslan och djupare förståelsen för Bach är Rostropovic, Milstein och Hewitt. De flesta andra bara snubblar sig igenom styckena eller fuskar genom att spela fritt för att dölja att de inte klarar av att spela musiken som den är skriven.
--- Medlem i VMGÖ ---

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-01-08 23:04

Den som tror sig veta objektiva faktum om subjektiv musik har mycket kvar att lära sig. :P
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-01-08 23:18

Gäddan lurade länge i vassen innan det
blev dags att hugga. :D

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-01-08 23:30

Att bli berörd och riktigt njuta av en artists tolkning, kan ju knappast vara fel, om man tidigare hört samma stycke till leda med all världens storheter.

Ex. jag lånade hem alla olika tolkningar av Goldberg variationerna, som jag kunde få tag på (det blev många), för att göra en kritisk jämförelse.
Efter en tråd "1st skiva till öde ö", där flera föreslog detta stycke.
Jag föll för Angela Hewitts tolkning, den berörde mig och gav det stycket mening för mig. Hyperion CDA 67305.
Har inte lyckats köpa skivan, tar tacksamt emot tips.

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2008-01-08 23:54

Ragnwald skrev:Har inte lyckats köpa skivan, tar tacksamt emot tips.

Du kan lätt beställa den från naxos.se

/ptr
Man skall akta sig för upptrampade stigar, dom hämmar alltid kreativiteten!

Jobbar för Akkelis Audio & Transient Design
Spelar ibland skivor för Kenneth Englund Audio

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2008-01-09 00:51

vad är det mer du vet om A.B. Cris som inte jag vet 8)
du kanske rent´av har varit på någon av hans konserter också ??? va
själv minns jag mycket väl när han spelade på mitt bröllop ...
även fast det var några år sedan

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2008-01-09 01:02

Chris_Lymme skrev:Hmmm... det är ju fasen att man aldrig får chans att visa sina postiva sidor. Bondeman spelar Bach på ett sätt som jag tycker är alldeles för löst och rörigt, vilket gör att det låter mer som Bondeman än Bach och det är helt fel.

Hans Fagius är faktiskt mycket bättre på Bach om vi ska tala svenska organister.

För att spela Bach väl krävs tidsmässig och tonmässig exakthet plus en tredje och bestämd, nästan magisk ingrediens som ger musiken känsla, liv och mening. För att nå den tredje ingrediensen krävs till att börja med en rasande teknisk skicklighet som gör att tonerna bara rinner ur instrumenten.

Tre bra exempel på solister som har uppnått den där rinnande känslan och djupare förståelsen för Bach är Rostropovic, Milstein och Hewitt. De flesta andra bara snubblar sig igenom styckena eller fuskar genom att spela fritt för att dölja att de inte klarar av att spela musiken som den är skriven.

det är just därför som han ses av en hyffsat sammlad kritikerkår som en av vår tids största bachtolkare ...alla utom du men vaffan skulle man väntat sig

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-01-09 01:06

Tack ptr, nu är den beställd. :)

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2008-01-09 01:12

Laila skrev:Gäddan lurade länge i vassen innan det
blev dags att hugga. :D

:wink:

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2008-01-09 01:17

Ragnwald skrev:Att bli berörd och riktigt njuta av en artists tolkning, kan ju knappast vara fel, om man tidigare hört samma stycke till leda med all världens storheter.

Ex. jag lånade hem alla olika tolkningar av Goldberg variationerna, som jag kunde få tag på (det blev många), för att göra en kritisk jämförelse.
Efter en tråd "1st skiva till öde ö", där flera föreslog detta stycke.
Jag föll för Angela Hewitts tolkning, den berörde mig och gav det stycket mening för mig. Hyperion CDA 67305.
Har inte lyckats köpa skivan, tar tacksamt emot tips.

Du kan nog köpa den på CDON eller Bengans som exempel. Det är ju störstan fördelen med Naxos, att man lätt kommer åt Hyperions katalog.

Hewitts inspelning av Goldbergvariationerna är verkligen annorlunda. Det är inte heller så exakt som många av Hewitts inspelningar. Tydligen berodde det på att skivbolaget valde att inte ge ut den versionen som hon spelade in för skivan. Istället gav de ut en inspelning av en konsert som hon gav för en liten vänkrets på kvällen efter att inspelningsarbetet hade avslutats.

Hennes inspelning av Das Wohltemperirte Clavier är nog mer typisk för den stil som hon har blivit känd för.
http://www.amazon.com/Bach-Well-Tempere ... 901&sr=1-1

Den bästa verisionen av Goldbergvariationerna som jag har hört är faktiskt Trevor Pinnocks (surprise) cembaloinspelning. Inte för att jag kräver att Goldberg spelas på cembalo - Bach skulle ha spelat flygel om han hade haft en - utan för att den inspelningen fångar essensen i musiken.
http://www.amazon.com/Bach-Goldberg-Var ... 489&sr=8-1
--- Medlem i VMGÖ ---

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2008-01-09 01:26

goulds version av goldbergvariationerna är inte så dum den heller
har den fr 81 på gold label audiofilvinyl

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2008-01-09 01:31

OlA-68 skrev:det är just därför som han ses av en hyffsat sammlad kritikerkår som en av vår tids största bachtolkare ...alla utom du men vaffan skulle man väntat sig

Det är lite överdrivet att påstå att han skulle var en av vår tids största Bachtolkare. Det gäller väl i så fall en väldigt liten grupp musikkritiker i Sverige som är hemmablinda då. Han kommer i alla fall inte i närheten av Koopman, Richter eller Walcha i internationellt anseende.

De bästa svenska nutida Bachtolkarna utom Hans Fagius är nog Jakob Lindberg som har gjort den allra bästa inspelningen av lutverken och Eric Ericsson som har gjort fina, rena tolkningar av koralverken. De är dessutom internationellt erkända.

Dessutom lyssnar jag aldrig på musik som musikkritiker gillar utan musik som jag själv gillar och tror på.
--- Medlem i VMGÖ ---

Användarvisningsbild
BertilAlving

Inläggav BertilAlving » 2008-01-09 01:48

Chris Lymme, musiktolkning är visserligen ett subjektivt ämne men ditt uttalande om Anders Bondemans spelstil förvånar mig en smula. Kännetecknande för hans spel är ju just en teknisk skicklighet i kombination med förmågan att få uttryck i musiken. Jag tycker verkligen inte att han brukar spela (citat) "löst och rörigt", undrar om du har råkat lyssna på fel smakprov från BIS-CD-193 i en av länkarna c:a 15 inlägg ovanför: på den skivan spelas Preludium och fuga c-moll (BWV546) nämligen inte av Anders Bondeman utan av den finske organisten Folke Forsman och i det exemplet kan man verkligen tala om att spela "löst och rörigt" på ett sånt sätt att det inte blir kvar så mycket av fader Bach.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-01-09 02:24

Chris_Lymme skrev:
Intressant information om bakgrunden till inspelningen, tack för den.

"Du kan nog köpa den på CDON eller Bengans som exempel".

Nej där hade jag sökt.

"Hewitts inspelning av Goldbergvariationerna är verkligen annorlunda".

Jo annorlunda var ordet. :)

"Hennes inspelning av Das Wohltemperirte Clavier är nog mer typisk för den stil som hon har blivit känd för".

Ska lyssna på den, för jag har enbart hört henne spela just Goldbergvariationerna.

"Den bästa verisionen av Goldbergvariationerna som jag har hört är faktiskt Trevor Pinnocks (surprise) cembaloinspelning".

Intressant att höra den på cembalo, blir ju väldans annorlunda, skulle man kunna säga. :)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-01-09 02:27

OlA-68 skrev:goulds version av goldbergvariationerna är inte så dum den heller
har den fr 81 på gold label audiofilvinyl

Den är inte dum, men får hålla tillgodo med en hedrande 2:a plats, hos mig. :wink:

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2008-01-09 09:36

Chris_Lymme skrev:De är dessutom internationellt erkända.

Anders Bondeman, Jahrgang 1937, studierte u.a.
Kirchenmusik bei Alf Linder an der Musikhochschule in
Stockholm, Interpretation Bachscher Orgelmusik bei Helmut
Walcha und Improvisation bei Cor Kee. 1965 gewann er den
Improvisationswettbewerb in Harlem. Kurze Zeit später führte
Anders Bondeman Improvisation als eigenständige musikalische
Disziplin und als Unterrichtsfach in Schweden ein.
Entsprechend hielt er eine Professur für Orgelimprovisation an
der Musikhochschule Stockholms inne.
Als Kirchenmusiker wirkte er in Eksjö von 1962 bis 1971 und
von 1971 bis 2002 war er als Organist an der St.-Jakobi-Kirche
in Stockholm tätig. Hier knüpfte er an die Konzerttradition der
Kirche an und führte diese mit so bekannten Chordirigenten
wie Eric Ericson und Gary Garden fort. Als Konzertorganist hat
er in den nordischen Ländern, den USA und Europa gespielt,
unter anderem in St. Severin und Notre Dame in Paris, im
Stephansdom in Wien, im Gewandhaus in Leipzig, in der
Kathedrale in Sevilla, in der Matthiaskirche in Budapest sowie
im Dom zu Riga. Zu seinem Orgelrepertoire gehören u.a.
sämtliche Werke J.S. Bachs, die er 1985 vollständig aufführte.
Bei Wettbewerben und Orgelfestivals ist Anders Bondeman
oftmals als Jurymitglied und Dozent tätig
översätt själv så att det inte blir ngt fel
han är fö. med i kungliga musikaliska akademien också precis som Eric Ericson

Keba

Inläggav Keba » 2008-01-09 10:19

Jag tycker det är roligt när det blir diskussion om musik, hittar många skivtips här. Befriande fritt från objektiva rätt och fel :)

Anders Bondeman spelar Bach i S:t Jacobs lördagen den 1/3. Fri entré!

Ska se om jag inte kan ta mig dit.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-01-09 11:09

Keba skrev:Jag tycker det är roligt när det blir diskussion om musik, hittar många skivtips här. Befriande fritt från objektiva rätt och fel :)

Anders Bondeman spelar Bach i S:t Jacobs lördagen den 1/3. Fri entré!

Ska se om jag inte kan ta mig dit.

Och kl 15.00 startar det hela!

Mycket fin musik kan man höra i Jakobs kyrka. S:t Jacobs Kammarkör är en av Sveriges bästa, med Gary Garden som körledare. Tyvärr är pelarna tjocka så sikten är dålig på många platser. Det spelar dock mindre roll om man ska lyssna på orgeln.

Ang stavningen så kallar församlingen kyrkan numera S:t Jacob, medan dess officiella namn enligt staden fortfarande är Sankt Jakob eller Jakobs kyrka. Församlingen hette Jakobs församling innan den slogs ihop med Nicolai och Klara till den nya Domkyrkoförsamlingen.

I Storkyrkan (Nicolai) kan man också höra fina konserter. Här är Gustav Sjökvist körledare. Vi har i flera år hört Beethovens 9:a där i nyårshelgen, men i år ställdes det hela in, sorgligt nog.

dimitri

Inläggav dimitri » 2008-06-02 11:54

Råkade se och höra på Youtube Fyra ÅT framförda av A-S Mutter och en ensemble under ledning av Karajan där han dirigerar och spelar klavicord (tror jag att det heter). Jag gillar det.
För övrigt många fantastiska tips i tråden.
Som en parentes så har jag uppgraderat CL's insats i tråden efter genomläsningen, trots rallarsvingarna.
Dimitri

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-06-02 12:37

Vad gäller Vivaldis årstiderna så tycker jag att Giuliano Carmignola med Sonatori de la gioiosa Marca spelar väldigt fint. Finns på Brilliant classics.

Det är 3 CDn i en box :D Jättefint. Massor av fin musik. Och det bästa av allt är det superlåga priset :D Denna inspelning av 4 åt är först släppt på skivmärket Divox men sedermera är den med på Brilliant till lågpris.

Giuliano Carmignola har även spelat in på SONY och på DG :) och han har även spelat med Venice Baroque Orchestra.

Väl mött
PS

Användarvisningsbild
C4rlsson

Inläggav C4rlsson » 2008-06-02 14:35

petersteindl skrev:Vad gäller Vivaldis årstiderna så tycker jag att Giuliano Carmignola med Sonatori de la gioiosa Marca spelar väldigt fint. Finns på Brilliant classics.

Mycket bra tips! Har själv denna inspelningen med honom tillsamans med Venedigs barockensemble: http://www.amazon.com/Antonio-Vivaldi-C ... 479&sr=8-4

Kan även rekommendera en LP, från början köpt i Prag:
Dir. Pavel Kogan
Violin Vaclav Hudecek
Virtuosi di Praga

Och såhär ser den ut:
http://www.amazon.com/Vivaldi-Four-Seas ... 036&sr=1-7

Användarvisningsbild
teosig

Inläggav teosig » 2008-07-04 00:57

jag har de fyra årstiderna på dvd-audio sexkanals inspelning...nu vet jag inte hur den låter som du söker efter, men jag tycker att min inte alls låter så dum faktiskt.

FöregåendeNästa

Återgå till Skivrekommendationer