Från 10 till Ä (Ljudbäverns CD-resa)

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-01-17 16:13

En del har ju indikerat att en livstid inte räcker för genomlyssning av deras plattor. Jag har som sagt ca 400 skivor varför projektet är genomförbart.
Jag har ännu inte tröttnat kan jag säga. :D
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
pingvinen

Inläggav pingvinen » 2008-01-17 23:09

om livstid inte räcker är det alltså samlare som inte lyssnar på alstren??

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-01-17 23:19

PowerPoint!
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-01-17 23:36

pingvinen skrev:om livstid inte räcker är det alltså samlare som inte lyssnar på alstren??

Nä, det är lyssnare med kort livslängd....

/ b

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-01-18 10:43

Min första platta med Elkie Brooks var Bookbinders Kid, vilken köptes från någon skivklubb (tillsammans med Gloria Estefan och Stevie Nicks :x ) för länge sedan, eftersom jag kände igen namnet.
Har en hel del av henne, eftersom hon har en riktigt härlig röst - lite hes och bluesig men inte raspig. Det mesta hon sjunger är lite såpigt, men det är snyggt såpigt.

Elkie Brooks - Pearls & Two Days Away Två skivor i ett fodral. Här finns Pearl's a Singer, vilken jag tror är hennes största hit. Härliga svulstiga låtar är annars Fool If You think It's Over, Lilac Wine och Dance Away.
Elkie Brooks - Live And Learn Mer av samma.
Elkie Brooks - Pearls II Ännu mer av samma. Här hittar jag en cover av Nights In White Satin och Money och givetvis Gasoline Alley - SUPER!!!!!!

Kommer mer ...

Bild

Hemläxa till nästa gång:
A - Elkie har bakgrund i en rockgrupp från tidernas begynnelse - Vilken?
B - Night In White Satin till hör egentligen en annan stor grupp - Vilken?

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-01-18 14:00

Elkie Brooks - No More The Fool Ännu mer Elkie. Massa mer kvinnlig smärt, ensamhet och hjärtkross. Fast SÅ här ska hjärtesorgsmusik låta.
Elkie Brooks - Bookbinders Kid var en av mina allra första CD-skivor. Tycker fortafrande att det är den "sämsta" av alla jag har - för mycket eko och rymd på låtarna. Här finns ytterilagre en version av Stairway To Heaven
Elkie Brooks - Inspiration Tillbaka till gamla fina Elkie. Lite Peter Cetera-stuk (även om jag ALDRIG) skulle släppa in Cetera i min skivhylla.

Bild

Får se vad som ska spelas härnäst .... :?:

Användarvisningsbild
pingvinen

Inläggav pingvinen » 2008-01-18 18:35

Bill50x skrev:
pingvinen skrev:om livstid inte räcker är det alltså samlare som inte lyssnar på alstren??

Nä, det är lyssnare med kort livslängd....

/ b

nåt sånt...

jag planerar inte att köpa ett par hundra plattor på min dödsbädd, men det kan ju komma oväntat. men då vet man ju å andra sidan inte att man inte hinner med under sin livstid. Inställningen låter klart negativ.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-01-18 19:30

Jag kan svara för mig. Jag köper med ytterst få undantag enbart musik jag verkligen vill ha.
Undantag är ett fåtal felköp och något köp av artist som jag redan har "nästan alla" plattor av.
Jag har fruktansvärt smal musiksmak, eller ska snarare sägar att det ser ut som ett omvänt kamfilter: inom genren hårdrock gillar jag den här och den här gruppen, inom genren minimalistmusik gillar jag de här artisterna osv.
Somligt kommer aldrig att komma in i min skivsamling (diskotek på utrikiska). Somligt är t ex dansbandsmusik, schlagermusik och det mesta av svenskproducerad musik. Jag ska ta fram lite fakta hur min musik fördelar sig geografiskt, men jag törs tro att England, Ryssland följt av Italien är mest representerade.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-01-19 14:32

Tim Buckley - Hello Goodbye Plankad från bibblan, har inte ens fixat ett omslag. Trevlig protest-folk-pop från Amörrrkas förenta stater. Tänker osökt på Tiny Tim (som är enfaldigt larvig - Tiptoe through the tulips) och Arlo Guthrie; borde skaffa hans Alice's restaurant som är en rolig berättelse om hans konfrontation med "the pigs". Tim Buckley är trevlig, inbjuder till mer lyssnande.
Budka Suflera - 1974 - 1984 En av få best off-plattor jag har den tredje av mina tre polska. Polska är ingen vackert språk, men det är jättetrevligt att lyssna på musik från udda länder. Det här är polsk rock - Kanonkul!!! Rekommenderas varmt (att lyssna på icke-amerikansk/svensk/engelsk skitmusik).

Bild

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-01-20 21:29

Bild

Hann lyssna igenom ett par album till idag.
Kate Bush - The Kick Inside
Kate Bush - Lionheart
Kate är läcker, men jag tycker nog hennes första album är rätt påträngande. Det är massa roliga och annorlunda låtar (Björk??!!) men hennes röst är lite för mycket ibland.
Imorgon blir det mer Kate, och det är betydligt trevligare.

Användarvisningsbild
pingvinen

Inläggav pingvinen » 2008-01-20 21:30

Dessa Kate Bush är helt fantastiska!

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-01-20 21:45

Sedär! Smaken är som melonen, gul ...
Jag har börjat köpa skivor av en del artister bara för att notera att skiva #1 var KANONVRÅLSUPERBRA medan #2, 3, 4 ... var rena skiten. Somliga artister växer, somliga andra växer och så dalar de.
Black Sabbath är , för mig, en grupp som gjorde en bra platta - Nr1, sedan drunknade de i latrinkärlet. Chris Rea tillhör kategori 3 - blev bättre och bättre och toppade med Auberge och sedan dalade han ner i trökiga soloträsket....
Jag ville inte bara ha Red Shoes med Kate, hon är för intelligent för det, alltså har jag skaffat ganska många (inte alla).

Lite staketstik .. statteskit ... lite skatteristik ... lite .. ÄH :twisted: kollade hur mina plattor fördelar sig på ursprungsländer:
1 st - Australien, Marocko, Estland
2 st - Japan, Frankrike, Kanada
3 st - Polen
5 st - Sverige
7 st - Irland (var osöker på Tori Amos men jag tror hon är Amerikanska)
27 st - Italien
46 styck - USA
resten - England (kan vara ca 280 - 90 = 190 styck)
Klassiska skivor EJ inräkande.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-01-21 00:31

Soundbrigade skrev:Black Sabbath är , för mig, en grupp som gjorde en bra platta - Nr1, sedan drunknade de i latrinkärlet.

Lustigt vad smaken kan vara olika, jag tycker första skivan är bra, andra sådär och de fyra nästföljande kanon. Sedan gick det utför.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-01-21 13:46

Kate Bush - Hounds Of Love, Never For Ever, The Sensual World, The Red Shoes. En koper riktigt trevliga plattor. Det där lite gälla från tidigare plattor är i stort borta och det finns många fina låtar som etsar sig fast.
Har precis satt på Arial vilken får snurra tills jag ska träffa godingarna på AME ( :roll: ). Jag har redan tjuvlyssnat, och köpt den efter att ha piratladdat ner den. Sedär - den snikna musikindustrin fick sålt en platta till tack vare eMule :wink: .

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-01-21 16:30

Arial är en underbara (dubbel)platta. Den får fem bäverbon på raken. Synd mina regler inte tillåter en genomlyssning till. :(

David Byrne - uh-oh. Jag tycker David är helt underbar. Minns en sorts halvdokumentär roadmovie han gjorde i USA. Vet inte om jag gillar hans musik så mycket, fast jag antar att den är rätt smart. Å andra sidan är omslaget på CDn obetalbart ...

Bild

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-01-21 17:50

soundbrigade skrev:David Byrne - uh-oh.
Mycket svängig skiva!
Jag tycker David är helt underbar.
Jag med!
Minns en sorts halvdokumentär roadmovie han gjorde i USA.
True Stories. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-01-21 18:38

Almen - kan du inte ha en egen åsikt????!!!! :wink:

Jag har stängt speleriet av nu när Fru SB är hemma ety nästa två CD är med .... tada - Captain Beefheart (Avd C alltså).

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-01-21 21:27

Almen skrev:
soundbrigade skrev:Jag tycker David är helt underbar.
Jag med!

Ni har väl inte missat hans radiokanal?

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-01-21 21:29

Jag gillar din musiksmak SB. Inga kommersiella plastprodukter, utan skivor av genuint intresserade musiker..
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-01-21 21:57

Det vore naturligt att tacka, men det gör jag inte (fast jag har ju nästan gjort det ändå). Jag har skrivit om att mina skivor är noga utvalda. Jag går inte ut på stan och släpar hem 7 nya skivor för att de säkert är bra, eller någon annan tyckte de var bra, eller det stod NicePrice på dem. Jag ska kunna lyssna själv på min musik utan att fara illa.

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2008-01-21 22:03

Magnuz skrev:
Almen skrev:
soundbrigade skrev:Jag tycker David är helt underbar.
Jag med!

Ni har väl inte missat hans radiokanal?

Den finns inlagd i Squeezeboxen (om man har en sådan) under

Internet Radio / Staff Picks (eller Slim Picks) / Best Of Internet Radio / Alt | RADIO DAVIDBYRNE.COM
When routine bites hard

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-01-21 22:08

soundbrigade skrev:Det vore naturligt att tacka, men det gör jag inte (fast jag har ju nästan gjort det ändå). Jag har skrivit om att mina skivor är noga utvalda. Jag går inte ut på stan och släpar hem 7 nya skivor för att de säkert är bra, eller någon annan tyckte de var bra, eller det stod NicePrice på dem. Jag ska kunna lyssna själv på min musik utan att fara illa.

Jag har nästan slutat att köpa CD-skivor, för att jag har blivit så kollosalt kräsen på artister. Det är tyvärr mycket jobbig att tycka att inget duger... :(
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-01-21 22:15

Tänk om jag kunde streamat allt jag spelar ... :D

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-01-22 10:55

Bröt och stök, brök och stöt bört och strök, strök och brött ...
Captain Beefheart - Safe As Milk och the Mirror Man session.
Stök och brött, kött och bröst, stört och brott, rött och sött, bröt och stört ....

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-01-22 12:59

ticketti-ticketti-tacketti-taaaa ticke-ta-ticke-ta-tacketi-tacketti-ticketti-taaa
Shiela Chandra - Silk 1983-1990 Sheila slank in i huset pga av hennes indiska sångstil och kidsen råkade ju också ha indiska rötter. Lite synd att en härlig sångerska och hennes musikstil överutnyttjas så här. Efter 3 låtar låter allt likadant. All You Want Is More är däremot en höjdare.
Big Brother & The Holding Company - Cheap Thrills Hyggligt bra bluesrock.

Edit:
Clannad - "Legend". Tja, går att lyssna till, gör inte ont i öronen alltså. En släkting till Clannad - Enya - skulle däremot ALDRIG komma in i huset. URRRK :x

Edit (igen):
Clapton, Eric - unplugged. Köpt för en tia i Ryssland. Omslaget ser lite .... o-originaligt ut. Bra platta. Jag har annars inte sneglat mycket på Clapton.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2008-01-22 17:15

soundbrigade skrev:All You Want Is More är däremot en höjdare.

Håller med! Jag köpte nyutgåvan av Sheila Chandras första soloalbum "Out on my own" från 1983 för något år sedan. Indipop är nästan att föredra framför indiepop...

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-01-22 18:06

PekkaJohansson skrev:Håller med! Jag köpte nyutgåvan av Sheila Chandras första soloalbum "Out on my own" från 1983 för något år sedan. Indipop är nästan att föredra framför indiepop...

Jo, hennes första är klart bättre. De senare spåren (det är en Greatest Hits jag har) är tjatiga - ticketti-ticketti-tacketti-tack.
Och jag har blivit SÅ besviken när jag hittat massa med Indipopmusik bara för att finna att det var brötmusik med talanglösa garageband som säkert inte skulle kunna peka ut Asien på en karta ...

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-01-23 10:06

Leonard Cohen - Death of A Ladies' Man Härlig svulstig skiva. Hörs att det är Phil Spector som står som procucent. Memories är bland det läckraste man kan lyssna på - alla kategorier.

Leonard Cohen - I'm Your Man Fru Huggbävers favoritplatta. Jag tycker givetvis också att den är härlig. Om Memories gör en knasig på Death of a Ladies' Man, blir man galen av First We Take Manhattan. Det finns någon kass cover man hörde oftare än Cohens - helgerån.

Leonard Cohen - The Future Lite ojämn platta men jag gillar lite av undergångsstämningen i titellåten.

Bild

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-01-23 13:48

Crosby, Stills, Nash & Young - Déjà Vu. En gammal klassiker som man var tvungen att ha. Mycket fint på den.
Julee Cruise - Floating Into The Night. Besynnerlig platta av och med David Lynch och Angelo Badalamenti. TwinPeaks-musik. Ganska cool faktiskt.
Nu spelas:
Curved Air - Live. Inte alls lika cool som nästa Curved Air-CD som är näst på tur. Framför allt är Sonja Christinas sång grovt överdriven. Hon skriker ju... Studioalbumen är betydligt bättre.

Användarvisningsbild
Conny

Inläggav Conny » 2008-01-23 22:03

soundbrigade skrev:Hemläxa till nästa gång:
A - Elkie har bakgrund i en rockgrupp från tidernas begynnelse - Vilken?
B - Night In White Satin till hör egentligen en annan stor grupp - Vilken?

Svar på hemläxan:

A. Vinegar Joe.
Väcker minnen.....visst var väl Robert Palmer med? En del mycket bra låtar, minns tyvärr inga titlar.
B. Moody Blues.
Mera minnen......har hört en trevlig cover på Night In White Satin med London Symphony Orchestra.

Jättekul tråd, måste nog ta fram lite gammalt och spela....

Conny

FöregåendeNästa

Återgå till Skivrekommendationer