En skiva som svårligen kunde vara bättre inspelad!

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-12-18 21:51

Koffe skrev:Den som jag alltid kommer tillbaka till är Great Lake Swimmers - Ongiara. Eller Cowboy Junkies - Trinity Sessions. Det är väl ungefär så bra som det kan bli... Och fortfarande med musikalisk max.

Edit: Fixade stavfel

Jag kollade upp Great lake swimmers för ett bra tagsedan, efter att du rekommenderade denna skivan i en annan spotify tråd tror jag det var.
Den är helt grym, bra nerv i spelet, hans röst är lite speciell men gör sig jättebra och det är riktigt bra kvalitet på inspelningen.

Nils lofgren - Acoustic live kan jag bara hålla med om att den är riktigt bra.
Gitarren kommer fram på ett väldigt skönt sätt, klart och tydligt. Det låter lite som om han använder en stålsträngad gura, men jag kan ha fel också.
Gick lite på det lite metalliska ljudet vid anslagen på gittaren.

Patrik

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2009-12-18 23:55

Ragnwald skrev:Jeff Beck, Who else. EPC 4930412
Denna live-CD från 1999 har grymt bra ljud, man skulle tro att Alving varit i farten. Både headroom och microdetaljer.
Låt 3, Brush with blues och låt 8, Hipnotica och låt 11 Another place är riktigt imponerande bra, både musikaliskt och ljudkvalité.
Övriga låtar är inte i min smak, för hårda. :)

Riktigt tung bas i "Brush with the blues", men allra bäst år att man kan höra gitarrförstärkarbruset när han pausar i spelandet. Och som han kan spela sen...

Sedan är det väl bara den låten som är liveinspelad?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-12-19 02:17

Du har säkert rätt, det var ett tag sedan jag lyssnade på skivan.
Men alla de tre låtarna, är grymt bra inspelade och mastrade. :)
Den som vet mest, tror minst.

joseph

Inläggav joseph » 2009-12-23 00:59

meanmachine skrev::) Speciell är nr 5 Kith don't go. Jag spela gura och att det går att spela den låten över huvud taget vittar om sjuk begåvning.

Jag håller med, jättebra platta o.s.v. Men jag måste få tillägga lite trivia och OT: Keith don't go handlar om... Keith Richards. Nisse turnerade i England 73 med Neil Young och de rörde sig i lite samma kretsar även om de inte kände varandra blev han orolig för hans leverne med sprit&droger. Varje kväll på turnen träffade han runt 20 av Kieths bästa vänner på barer han besökte. Hörde han berättade det på en icke officiell upptagning.

Föregående

Återgå till Skivrekommendationer