Riktig ordentlig j*vla basmangel?

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2008-01-11 12:19

TommyE skrev:Engelska LFO (low frequency oscillation) har en del bastunga låtar.

Albumet Frequencies (1991) har en låt som kort och gott heter "LFO", väldigt trevlig om man gillar bastungt. Kunde vara intressant att höra den i Studio Blue...

Singeln "Tied Up" likaså, den finns på albumet Advance (1996).

Jag köpte dessa plattor, men de var inte speciellt roliga, trist vässad diskant och inte speciellt bra inspelat. Men jag kanske inte förstod mig på dem.

Vh Christer

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-01-11 16:06

Svante skrev:Ser fö att när jag gör loopback utan högtalare med B.P.Empire - Never Ever Land så ser spektrum ut så här. Ganska mycket energi ända ner till 20 Hz.

Bild
Vilket program gjorde du den där i?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2008-01-11 19:02

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-01-11 22:11

Ja det är det säkert, någon som vet hur jag ställer in det så jag får ett sådant där fin mjuk kurva som på bilden gissar att den sparar någonslags peak värden på frekvenskurvan?

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-01-11 23:15

Här kommer lite olika typer av basmangel.

Front 242 Tyranny for you - Soul manager:
Bild

Daft Punk Alive - The prime time of your life:
Bild

Lite japanska trummor från Ondekoza - Odaiko:
Bild

edit: la in lite fler låtar och skrev om texten.

Användarvisningsbild
knaster

Inläggav knaster » 2008-01-17 01:13

Mad skrev:Lee Perry & Mad Profrssor - Super ape inna jungle manglar på rätt bra.

Öppnings-spåret på denna skiva är ju faktiskt helt otroligt. Brukar klämma på den när hemma-fester börja avta ;)

.knaster

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-01-17 16:07

knaster skrev:
Mad skrev:Lee Perry & Mad Profrssor - Super ape inna jungle manglar på rätt bra.

Öppnings-spåret på denna skiva är ju faktiskt helt otroligt. Brukar klämma på den när hemma-fester börja avta ;)

.knaster
Ja väldigt mycket bas på det spåret men ingen djupbas direkt.
Mad Professor and Lee Perry I'm Not A Human Being:
Bild

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-01-17 16:27

En liten mätning på en gammal klassiker,
Nitin Sawhney Beyond Skin - Anhem without nation:
Bild
Någon som kan förklara varför den inte sjunker neråt vid 0Hz som andra spår utan istället stiger gradvis till +10dB vid 0Hz?

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-01-20 15:22

Värst hitills! Massa bas runt 14Hz, Lustmord - The Place Where the Black Stars Hang - Dog Star Descends:
Bild

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-01-20 18:45

Alexi skrev:Värst hitills! Massa bas runt 14Hz, Lustmord - The Place Where the Black Stars Hang - Dog Star Descends:

Det kunde jag tänka mig. Var det efter mitt tips i tråden du kollade upp saken tro?

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-01-20 19:13

shifts skrev:
Alexi skrev:Värst hitills! Massa bas runt 14Hz, Lustmord - The Place Where the Black Stars Hang - Dog Star Descends:

Det kunde jag tänka mig. Var det efter mitt tips i tråden du kollade upp saken tro?
Nej, men jag såg efter att du redan tipsat om en annan låt.
Edit det var Britt-Gunnar som tipsat om en annan låt.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2008-01-21 23:17

Hittade ingen låt med tillräckligt djup bas.. så jag gjorde en egen i Reason... (gjorde den på ca 3 timmar så förvänta er ingen monter-hit) ;P

(basen kommer in vid 0:50 min)

http://user.faktiskt.io/JB/JB%20-%20Bass%20Test.rar
Senast redigerad av JB 2008-01-22 03:20, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-01-22 01:43

Om du ändrar i fliken där det står Linear till Log, så kommer du se bättre och märka att basen ligger på 40hz, inte 3...

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2008-01-22 03:20

Alexi skrev:Om du ändrar i fliken där det står Linear till Log, så kommer du se bättre och märka att basen ligger på 40hz, inte 3...

Okej nu testade jag Log.. men jag tror du har valt hela låten när du kollat, och eftersom låten innehåller så pass mycket lugna delar så drar ju det upp genomsnittsfrekvensen...

Bild

Sådär ser det ut när jag kollar på 23 sekunder av en av delarna med mycket bas, -+0 dB vid 14 hz och peak vid 28 hz.. eller kollar jag galet?

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-01-22 11:58

Lite galet kollar du då som du ser lyckas få endel av grafen ovanför fönstret.

Så här ska det se ut i Audacity:
Bild

Så här ser det ut i Rtsect:
Bild

Du har en dominerande baston vid 40Hz och så en mindre än hälften så stark baston vid 28Hz.

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2008-02-10 00:35

Många Psy-trance album innehåller liksom Infected Mushrooms en sjujäkla mangelbas. "Hittade" en rolig fil med divese album på ca 10gig med massor av artister med Infected liknande karaktär för någon vecka sedan. Kan dock inte hitta många av dessa i någon svensk internetbutik... Finns vissa kanaler på Shoustcast som sänder en hel del intressant också. Rena rama fullmoonparty hemma i soffan :)
Ska bli ett sant nöje att testa med pY-8 när jag får ihop dom :twisted:

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-02-10 04:33

Nu får ni allt styra upp tråden. Den ska väl handla om vanliga skivor med bra bas, inte sitta med egengjorda testlåtar bara för det är djup bas.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2008-02-10 06:49

Miles

Inläggav Miles » 2008-02-12 19:26

David_A skrev:Många Psy-trance album innehåller liksom Infected Mushrooms en sjujäkla mangelbas. "Hittade" en rolig fil med divese album på ca 10gig med massor av artister med Infected liknande karaktär för någon vecka sedan. Kan dock inte hitta många av dessa i någon svensk internetbutik... Finns vissa kanaler på Shoustcast som sänder en hel del intressant också. Rena rama fullmoonparty hemma i soffan :)
Ska bli ett sant nöje att testa med pY-8 när jag får ihop dom :twisted:

Du kan ju kolla in svenska akten Vibrasphere, om du diggar välproducerad psykedelisk trance. Deras sound är dock lite rakare och inte så urflippat som IM stundtals kan vara. Senaste plattan "Exploring The Tributaries" (2007) har fint ljud och stundtals riktigt skön djupbas.

www.psyshop.com är en trevlig skivaffär för oss som gillar sånt.

www.discogs.com/vibrasphere

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2008-02-12 21:26

Får man nämna Fugees "The Score" i sammanhanget? Efter att jag förra veckan köpte detta album från 1996 har det fått flitig användning som basmodulelementmotionär. Skivan håller dessutom riktigt bra generell ljudkvalitet för att vara ett mainstream-album. Den musik jag tidigare upplevde som mindre intressant musik blev plötsligt mer intressant.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-02-12 22:32

PekkaJohansson skrev:Får man nämna Fugees "The Score" i sammanhanget? Efter att jag förra veckan köpte detta album från 1996 har det fått flitig användning som basmodulelementmotionär. Skivan håller dessutom riktigt bra generell ljudkvalitet för att vara ett mainstream-album. Den musik jag tidigare upplevde som mindre intressant musik blev plötsligt mer intressant.

Med vänlig hälsning

Pekka

Mycket bra skiva, har den på LP.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-06-29 15:26

Ja, det här är inte mycket annat än BARA basmangel. Japanska Nosei Sakata levererar minimalism under sitt namn 0*: http://www.fallt.com/invisiblecities/tokyo

Vissa stunder blir det nästan tyst från piP hos mig, men subjektivisten konstaterar att profundusY-2 motioneras duktigt även under de "tysta" partierna.

Det är kanske inte så bra i egentlig mening, men basmangel är det.

Edit: ett ord blev några bokstäver för långt.
Senast redigerad av shifts 2008-06-29 16:13, redigerad totalt 1 gång.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-06-29 16:06

Är det meningen att det bara ska vara ett knastrande ljud med jämna intervaller och tyst emellan?

Knäppljudet ligger iaf på 40Hz och sen innehåller det något 18hz som jag inte hör på den bärbara iaf :)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-06-29 16:11

Alexi skrev:Är det meningen att det bara ska vara ett knastrande ljud med jämna intervaller och tyst emellan?

Knäppljudet ligger iaf på 40Hz och sen innehåller det något 18hz som jag inte hör på den bärbara iaf :)

Jodå, så ska det nog vara. Har låtit så varje gång jag lyssnat på den åtminstone. :)

Det där spåret har fått mig att fundera kring hur en mp3-kodning hanterar infrafrekvenser. Är det något som obönhörligt skärs bort eller ligger filtreringen enbart i det höga frekvensspektrat?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-06-29 16:36

Tackar för tipset Shifts, är det bara jag som tycker detta är rätt skönt/avkopplande att lyssna på när man fått för mycket radioskval..?

(Vad ligger den huvudsakliga/mest hörbara tonen på för frekvens ungefär?)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-06-29 17:06

phloam skrev:Tackar för tipset Shifts, är det bara jag som tycker detta är rätt skönt/avkopplande att lyssna på när man fått för mycket radioskval..?

Kul att du uppskattade det. Projektet Fällt gjorde var att be mer eller mindre etablerade artister spela in en stad. Går du till projektets huvudsida (http://www.fallt.com/invisiblecities) finner du 23 till. Det var dock flera år sedan jag lyssnade genom alla, så jag kan tyvärr inte peka på vilka andra som är bra. Bejing lyssnar jag på nu och den gillar jag. Sen brukar artisterna Stephan Mathieu, Chris Watson och Taylor Deupree vara rätt bra, så det går kanske att chansa på dem om du inte orkar ta hem alla.

phloam skrev:(Vad ligger den huvudsakliga/mest hörbara tonen på för frekvens ungefär?)

Det vet jag tyvärr inte men min chansning säger en liten bit över 30 Hz. Hoppas någon kan bekräfta eller dementera.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-06-29 18:47

Alexi skrev:
knaster skrev:

.knaster
Ja väldigt mycket bas på det spåret men ingen djupbas direkt.
Mad Professor and Lee Perry I'm Not A Human Being:
Bild

Ville bara kommentera det där med "ingen djupbas direkt".

Vad är egentligen djupbas?

Tittar man på vanligaste basinstrumentet av alla, "basen" (som kan vara både från fiol- och gitarrfamiljen men egentligen är rätt liknande instrument, i varje fall musikfunktionellt - fyra strängar, stämda i kvarter och med E som lägsta sträng) så går den från några hundra Hz och ned till 41,2 Hz, och de lägsta tonerna brukar de flesta uppfatta som inte bara djupbas, utan till och med väldigt djup bas.

Huvudenergin i basområdet ligger ofta mellan 100 och 300 Hz, och frågan är om inte det registret är att betrakta som centrum av basområdet, och det som sträcker sig därunder är djupbas.

Eller var börjar djubasområdet egentligen?

En subwoofer (sub betyder under och woofer betyder baselement) arbetar normalt under 80 Hz. Kan det vara där djupbasen börjar?

Det här är ju inget som man kan dra några absoluta gränser för, men vad sägs om dessa gränser:

Diskant = 2500 - 20 000 Hz

Mellanregister = 350 - 2500 Hz

Bas = 0 - 350 Hz, varav djupbasen är registret under 100 Hz, eller 80 Hz. Eller kanske under 60 Hz?

Hur som helst är detta vad jag ville ha sagt: 40-60 Hz uppfattas och beskrivs definitivt som djupbas av de allra flesta lyssnare, även om det självklart finns grader på allt. Men om bara den djupaste djupbasen får heta djupbas, blir det ju bara en ton liksom...

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-06-29 19:48

Ja med djupbas så var det mer i trådens sammanhang och då pratar vi en bra bit <35Hz. Det handlade rätt mycket om hur djup bas som egentligen finns på skivorna och vi hittade inte så många skivor med musik som hade något <20Hz.

Användarvisningsbild
henriq

Prodigys Charly

Inläggav henriq » 2009-01-30 23:54

Prodigys Charly (trip Into Drum And Bass Version) från 1992

Finns på skivan experience. http://cdon.se/musik/prodigy/experience ... sides_(2cd)-948773

Ungefär 2:34 in i låten börjar Subbornas Skärseld. Om man har en bra baskapacitet och mycket ström i stärkaren kan man faktiskt höra en någorlunda definierad bastakt och rytm. Har man inte det blir det bara djupt basbrum, men det brummar bra ändå.

Användarvisningsbild
JB

Re: Prodigys Charly

Inläggav JB » 2009-01-31 00:21

henriq skrev:Prodigys Charly (trip Into Drum And Bass Version) från 1992

Finns på skivan experience. http://cdon.se/musik/prodigy/experience ... sides_(2cd)-948773

Ungefär 2:34 in i låten börjar Subbornas Skärseld. Om man har en bra baskapacitet och mycket ström i stärkaren kan man faktiskt höra en någorlunda definierad bastakt och rytm. Har man inte det blir det bara djupt basbrum, men det brummar bra ändå.

Jorå, lät bra i Monitor Audio RS1orna ivarjefall så det var inte direkt någon infra bas :)
Den där basgången lär ju ligga någonstans runt 50-70 hz eller liknande?

FöregåendeNästa

Återgå till Skivrekommendationer