Referenser?

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
tvett
 
Inlägg: 7003
Blev medlem: 2006-02-12
Ort: Umeå

Referenser?

Inläggav tvett » 2006-02-16 23:14

Hej. Undrade om det är nån som har åsikter om dessa skivors kvalitet och användbarhet som referenser.

Adolphson/Falck - 81 . 87
Coldplay - Parachutes
Jakob Hellman - ...och stora havet
Jerusalem - Prophet
Johnny Cash - american IV: the man comes around
Lars Winnerbäck - Rusningstrafik
Lars Winnerbäck - Med solen i ögonen
Yello- The essential

...resten är så obskyrt så det inte är värt att fråga :lol:

Användarvisningsbild
tvett
 
Inlägg: 7003
Blev medlem: 2006-02-12
Ort: Umeå

Inläggav tvett » 2006-02-20 19:45

Intressant att ingen lyssnar på samma musik :lol:
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten
 
Inlägg: 5668
Blev medlem: 2005-12-13
Ort: Bratislava

Inläggav The_Man » 2006-02-20 19:48

Hmmm säger det mer om dig eller alla andra här? :lol: ... om jag ska säga min personliga åsikt om dina förslag så skulle jag tänka mig ..... resten skulle jag nog ge bort kanske. :wink: Men det är ju bra att vi alla har lite olika musiksmak....annars så skulle det ju räckt med "Absolute Musik Fur Alle"
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
MP_inaktiv
 
Inlägg: 3658
Blev medlem: 2005-12-15

Inläggav MP_inaktiv » 2006-02-20 20:31

För en gångs skull håller jag med dig, men vad lyssnar du på Mannen ? :wink:
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
xeizo
 
Inlägg: 2959
Blev medlem: 2005-09-12

Inläggav xeizo » 2006-02-20 20:55

Jaha, och vad tycker man om din musiksmak då?

Adolphson/Falck - 81 . 87 = ett par grova hits, inte illa, ljudet har jag ingen uppfattning om. Sannolikt ganska bra eftersom det var innan den värsta kompressions-hysterin.

Coldplay - Parachutes = "upptäckte" dom inte förrän "X&Y", svårt att missa, tycker det låter som om Paul Mc Cartney skrivit låtar åt Kent typ - inte illa det heller - ljudet? Ingen aning.

Jakob Hellman - ...och stora havet = Också ett par brottarhits, tillräckligt gammal för att ha bra ljud, bra val!

Jerusalem - Prophet = Har inte hört dom på mycket länge, kristen hårdrock, tycker nog dom lät bra för sådär 20 år sen när jag hörde dom senast.

Johnny Cash - american IV: the man comes around = En världsartist som jag faktiskt missat. Pity me?

Lars Winnerbäck - Rusningstrafik = Sveriges mest hypade låtskrivare på 2000-talet. Har tyvärr inte "finlyssnat". Men valet tyder iaf på god smak.

Lars Winnerbäck - Med solen i ögonen = dito.

Yello- The essential = Använde ett par av deras plattor som demomusik för att sälja högtalare på 80-talet = det var mycket bra ljud på deras 80-tals alster. Musiken? För "komisk" för min smak. Men visst är dom duktiga.

Ungefär så. Helt ute i periferin är du inte från min horisont åtminstone :)

Användarvisningsbild
UrSv
 
Inlägg: 7074
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Linköping

Inläggav UrSv » 2006-02-20 20:59

Adolphson & Falk - 81-87
Den är lite dyster som nästan alla Adolphson & Falk. Inte direkt dålig men den är lite för suddigt torr för min smak (hoppas att det är OK att skriva i metaforer när man inte begriper bättre). Det känns lite som om det brusar. Få svenskar förstår att A&F är Sveriges bästa band genom tiderna och egentligen aldrig kommer överträffas. :oops:

Yello - Essential
Som vanligt när det gäller Yello, IMHO, så är det inget direkt att klaga på. Inte världsklass direkt men som mycken elektronisk musik så är inspelningen ren och klar. Kanske inte det sista i dynamik men godkännt. God basnivå och som vanligt ganska effektfullt. Mina öron är lite känsliga för Electronicans faslekar men det är välgjord musik i min mening.

Ingen av dessa är nog en riktigt bra referens annat som referens till din egna anläggning.

Användarvisningsbild
tvett
 
Inlägg: 7003
Blev medlem: 2006-02-12
Ort: Umeå

Inläggav tvett » 2006-02-20 21:46

UrSv skrev:Adolphson & Falk - 81-87
den är lite för suddigt torr för min smak (hoppas att det är OK att skriva i metaforer när man inte begriper bättre).


Det är knappt att suddigt kan räknas som metafor.
Värre är det med "..man kan skönja att diskantmembranet har monterats av en vänsterhalt man."

Prophet-plattan är kanske inte den bästa musikaliskt men är helt ok inspelad med vad jag har uppfattad som bra dynamik. Som "liten" tog jag med den till Gunnar på Jämtljud och provlyssnade lite elektrostater. Trevlig man det där.

edit: ska för övrigt på Jerusalem jubileumskonsert i mars, ständigt dessa "sista konserter"
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant
 
Inlägg: 5339
Blev medlem: 2003-07-29
Ort: Magrathea

Inläggav Slartibartfast » 2006-02-21 01:56

Jag visste inte vad jag skulle svara ty jag inte hade någon av plattorna. Men Yello har vissa spår som jag skulle kunna använda som referens.

Du får lyssna på lite mer, av det jag lyssnar på helt enkelt.. så jag kan hjälpa till liksom.

/J
admin

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19059
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Referenser?

Inläggav Max_Headroom » 2006-02-21 12:54

tvett skrev:Hej. Undrade om det är nån som har åsikter om dessa skivors kvalitet och användbarhet som referenser.

Adolphson/Falck - 81 . 87
Coldplay - Parachutes
Jakob Hellman - ...och stora havet
Jerusalem - Prophet
Johnny Cash - american IV: the man comes around
Lars Winnerbäck - Rusningstrafik
Lars Winnerbäck - Med solen i ögonen
Yello- The essential

...resten är så obskyrt så det inte är värt att fråga :lol:


Referns før vad? God smak?

Adolphson/Falck - 81 . 87:
AF gjorde mycket fin musik med mycket bra textet. Helst ska man kanske spela hela albumen och inte en samling? Men en samling ær ju i detta fall enromt mycket bættre æn inget!

Coldplay - Parachutes:
Kænner inte till den, men gillar titeln.

Jakob Hellman - ...och stora havet:
Kæpte skivan før en enda låt; "Hon har ett sætt". Det ær den bæsta låt som någonsin gjorts på svenska och en av dom bæsta som gjorts någonsin, någonstans. Att Hellman inte kom med någon uppføljare har av många setts som ett mysterium, men Max inser førståss den bistra sanningen: Har man gjort en sådan låt så kommer man aldrig att kunna gøra en lika bra. Det hænder liksom inte. Lika bra att slå ihop och gå vidare i livet mot nya æventyr!

Jerusalem - Prophet:
Kænner inte till.

Johnny Cash - american IV: the man comes around
Jag gillar inte USA. Men jag har sett lite av filmen om Johnny Cash. Om det som visas i filmen bara stæmmer lite (filmer øverdriver ju ofta lite før att bli bættre) så verkar det vara en man med stor integritet som tar både sin musik, sin publik och sina medmænniskor på allvar.

Lars Winnerbäck - Rusningstrafik:
Kænner inte till.

Lars Winnerbäck - Med solen i ögonen:
Kænner inte till.

Yello- The essential:
Yello ær en av dom fræmsta inom modern musik. Ett måste med ett antal yello-plattor i varje seriøs musikælskares skivhylla.

Edit: skall man bedømma ljudkvalitet, t.ex. vid testning, så ær dom skivor jag kænner till av dessa inte læmpliga. Musiken ær før bra, och man kommer att lyssna mer på musiken æn på ljudet. Det mesta komemr att låta åtminstone "trevligt" eftersom musiekn ær så jælva bra.

Ljudkvalitet kan man testa med någon audiofil-skiva från sheffield labs eller nåt. Skittrist musik, men bra inspelning. Inte en chans att du sitter och diggar, utan nu kan man fullt ut koncentrera sig på ljudet, som vid minsta fel kommer att låta apa.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
tvett
 
Inlägg: 7003
Blev medlem: 2006-02-12
Ort: Umeå

Re: Referenser?

Inläggav tvett » 2006-02-21 13:24

Max_Headroom skrev:Att Hellman inte kom med någon uppføljare har av många setts som ett mysterium, men Max inser førståss den bistra sanningen: Har man gjort en sådan låt så kommer man aldrig att kunna gøra en lika bra. Det hænder liksom inte. Lika bra att slå ihop och gå vidare i livet mot nya æventyr!


Vad jag vet så blev han intagen....
Såg honom dock live sommaren -04, ensam på scen.


När man provspelar en anläggning så brukar väl inte musiksmaken vara avgörande?
Det här var de orginal-cds som verkade bäst lämpade för att testa anläggningen.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19059
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Referenser?

Inläggav Max_Headroom » 2006-02-21 13:51

tvett skrev:När man provspelar en anläggning så brukar väl inte musiksmaken vara avgörande?
Det här var de orginal-cds som verkade bäst lämpade för att testa anläggningen.


Njae... Sjælv har jag svårt att utværdera anlæggniongen om musiken ær før bra. Jag lyssnar på musinken istællet och struntar i hur det låter. Vad som ær bra eller dålig musik ær førståss en smaksak.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
xeizo
 
Inlägg: 2959
Blev medlem: 2005-09-12

Inläggav xeizo » 2006-02-21 14:39

Sen beror det på vad för sorts ljud man eftersträvar. Målet kanske är just att majoriteten av ens favoritskivor/favoritmusik skall låta subjektivt optimalt.

Det blir svårt att uppnå med att bara spela Sheffield Lab-skivor(som för övrigt låter impregnerande bra på alla medelkompetenta anläggningar, vilket förtar värdet av skivorna något).

Jag hör till dom som hellre lyssnar på musik som låter bra än att jag försöker höra en perfekt fyrkantsvåg.

Användarvisningsbild
gluffis
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 2006-02-16

Inläggav gluffis » 2006-02-21 20:37

Jag har börjat snöa in på lite soft gitarrmusik, typ Ane Brun, Norah Jones eller Mark Knopfler. En massa U2 har det blivit sedan jag var o såg dom i Dublin i somras ;) Borde ta och leta rätt på lite mera bra skivor med liknande musik.

Användarvisningsbild
razor
 
Inlägg: 512
Blev medlem: 2004-04-10

Inläggav razor » 2006-02-22 16:05

Jag är lite förvånad över hur folk vurmar över Yello.. Audiofiler tycks känna till tre artister som gör elektronisk musik. Det är Infected Mushroom, Yello, och möjligen Kraftwerk. That's it. Infected Mushroom och Yello gör enligt mig tämligen gäspframkallande musik, som förvisso är välproducerad. Jag har tre Yello-plattor (Zebra, Pocket Universe, The Eye). Vid närmare eftertanke tror jag inte att jag lyssnat igenom någon av dem helt och hållet.

För den som gillar elektronisk musik och inte kommit längre än så här - ni skulle bara veta vad ni missar! :wink:
"paintus peelus, roofus leakus, in extremus!"

Användarvisningsbild
i
 
Inlägg: 9862
Blev medlem: 2004-07-12
Ort: Heby

Inläggav i » 2006-02-22 18:04

razor skrev:Jag är lite förvånad över hur folk vurmar över Yello.. Audiofiler tycks känna till tre artister som gör elektronisk musik. Det är Infected Mushroom, Yello, och möjligen Kraftwerk. That's it. Infected Mushroom och Yello gör enligt mig tämligen gäspframkallande musik, som förvisso är välproducerad. Jag har tre Yello-plattor (Zebra, Pocket Universe, The Eye). Vid närmare eftertanke tror jag inte att jag lyssnat igenom någon av dem helt och hållet.

För den som gillar elektronisk musik och inte kommit längre än så här - ni skulle bara veta vad ni missar! :wink:


Jag måste säga att för mig är inte Yello särskilt mycker mer elektroniska än det mesta av annan popmusik. Det jag uppskattar dom för är baserat på deras, vad ska vi säga, originalitét? "musik"? framförande? - inte produktions- eller musikformen.

Det är väl först när jag kommer till FSOL som jag reagerar på att jag hamnat i en annan musikform.
Mundus Vult Decipi

hifirocker
 
Inlägg: 826
Blev medlem: 2003-10-03

Inläggav hifirocker » 2006-02-22 18:50

För den som gillar elektronisk musik och inte kommit längre än så här - ni skulle bara veta vad ni missar!


Razor:

Vad lyssnar du själv på?
Dela gärna med dig med lite tips på bra elektronisk musik :) .

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19059
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Inläggav Max_Headroom » 2006-02-22 19:15

razor skrev:För den som gillar elektronisk musik och inte kommit längre än så här - ni skulle bara veta vad ni missar! :wink:


En halvkokt i folie?

Jag har massor av elektronisk musik. Men kraftverk och yello ær ju relativt lættillgængliga, kanske dærfør dom har en stor publik?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
tvett
 
Inlägg: 7003
Blev medlem: 2006-02-12
Ort: Umeå

Inläggav tvett » 2006-02-22 19:59

Med tanke på att det mesta jag hört av Yello är samplade analoga ljud (tex munpercussion), kan man kalla det elektronisk musik?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
razor
 
Inlägg: 512
Blev medlem: 2004-04-10

Inläggav razor » 2006-02-22 20:14

hifirocker skrev:
Razor:

Vad lyssnar du själv på?
Dela gärna med dig med lite tips på bra elektronisk musik :) .


Det gör jag så gärna! Eftersom jag själv har svårt att definiera min smak tar jag istället en titt bland de skivor jag nyligen köpt (inte alla är särskilt nyutgivna dock):

Laurel (samma titel) - Lågmäld ambient musik, lite väl syntetisk, men ok.

The Album Leaf - Seal Beach EP. Ett minialbum som egentligen inte är helelektroniskt, men väl halvt. Lugn harmonisk musik som ger en känsla av en trygg plats.. Att två spår bär namen "Malmo" och "Brennivin" gör mig misstänksam dock :D

Orbital - Blue Album. Relativt välproducerad techno av bröder Hartnoll. Rekommenderar nog Insides före denna skiva dock.

Bola - Gnayse. Ett soloprojekt av Darrel Fitton. Experimentell elektronisk musik, mycket "textur" och rytmer, och även en hel del stämningar, mestadels mörka. En annan bra skiva av Bola är "Soup", som återutgivits och till och med har distribution i Sverige. Denna är dock helt annorlunda mot dennes senare verk. Jello - Voile rekommenderas också, av samme artist men under annat namn. Även denna kunde köpas i Sverige (men inte längre verkar det som).

Sedan finns det ju lite andra grupper/artister att nämna, som inte direkt är nya. Future Sound of London (FSOL) har nämnts i tråden. "Dead Cities" kan vara ett bra album att börja med, ambient musik med mycket omväxling i. Stämningen är mörk, och temat för skivan städers förfall. Just detta album skäms dessutom inte för sig med avseende på produktion och ljudkvalitet. Även Lifeforms är bra, men mer organiskt. FSOL's "Papua New Guinea" är en klassiker som inte är så mycket ambient, mer ambient techno (benämningen är väl ungefär lika intetsägande dock).

Boards of Canada. Samtliga album/ep är köpvärda. Elektronisk musik med en nostalgisk aura från 70-talet. Plågade synthar som låter som om de drar sina sista andetag, avgivandes toner som blir lätt dissonanta. Samplingar av barn, dokumentärfilmer från sagda decennium.. Som startalbum rekommenderar jag "Music has the right to children".

Global Communication. En engelsk duo som gjort det mesta de rört vid till guld. Albumet "76:14" är ett mästerverk i all sin enkelhet, och är fortfarande enkelt att få tag på. Albument "Pentamerous Metamorphosis" är en elektronisk symfoni i fem delar som i rätt tillstånd är mycket rörande (hellre höstkväll än sommarmorgon). Egentligen är skivan en kraftigt omarbetad variant på den engelska gruppen Chapterhous skiva "Blood Music". Av denna återstår endast fragment. PM är dessvärre svår att få tag på, största chansen är nog Ebay.


Utöver detta rekommenderar jag internetradiokanalen Groove Salad, som återfinns på http://www.somafm.com där jag fått många tips.

Vad rekommenderar jag den som är nyfiken, men inte vill köpa en hel samling? Köp antingen Boards of Canada - Music has the right to children, eller Global Communication - 76:14, baserat på ovanstående. Båda är mycket bra, och inte särskilt svårgenomträngliga.
"paintus peelus, roofus leakus, in extremus!"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32020
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Inläggav Bill50x » 2006-02-22 20:24

razor skrev:Jag har tre Yello-plattor (Zebra, Pocket Universe, The Eye). Vid närmare eftertanke tror jag inte att jag lyssnat igenom någon av dem helt och hållet.


Felet är att du lyssnat på fel Yello-plattor. Åtminstone för mig är det de tidigare utsläppen som är något att ha. Kolla dessa:

- You Gotta Say Yes to Another Excess
- Claro Que Si
- Solid Pleasure
- Live at the Roxy N.Y. Dec. 83 [VINYL]

/ B

Användarvisningsbild
tvett
 
Inlägg: 7003
Blev medlem: 2006-02-12
Ort: Umeå

Inläggav tvett » 2006-02-22 20:57

Topic är inspelningskvalitet på de skivor som tas upp i första inlägget.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17897
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Inläggav Almen » 2006-02-23 08:14

Jag har AoF och Hellman hemma, men har inte lyssnat på dem på väldigt länge. Minns att jag blev litet besviken på AoF när jag köpte den, kändes oorganisk och odynamisk på ett inte bra sätt.

Hellman kändes som en typisk remastrad sent åttiotalsskiva - litet för komprimerad, rätt dåligt inspelad sång.

Men jag kan minnas fel! Skall lyssna på dem i kväll. :)

Ändrat: Jag skulle alltså inte spontant kalla någon av dem för referensskivor.

ekeponken
 
Inlägg: 429
Blev medlem: 2006-01-13
Ort: s:a Biskopsgården

Re: Referenser?

Inläggav ekeponken » 2006-03-02 00:17

tvett skrev:Hej. Undrade om det är nån som har åsikter om dessa skivors kvalitet och användbarhet som referenser.

Adolphson/Falck - 81 . 87
Coldplay - Parachutes
Jakob Hellman - ...och stora havet
Jerusalem - Prophet
Johnny Cash - american IV: the man comes around
Lars Winnerbäck - Rusningstrafik
Lars Winnerbäck - Med solen i ögonen
Yello- The essential

...resten är så obskyrt så det inte är värt att fråga :lol:


Vad tycker du själv om Prophet? Den är ju rätt skön på sitt sätt (I'm on the road bl.a). Har iofs blivit anklagad för att vara alltför influerad av U2, men vad gör det. Jag får ta och låna min brors Prophet och lyssna lite. Har nämligen inte hört den på en "riktig" anläggning än (hifisnobberi, jag vet).

Jag har "the man comes around" med Cash. Den har ju några ruskigt bra covers. Dock har jag aldrig riktigt kommit överrens med återgivningen. Jag tycker det är lite för mycket diskant, lite för vasst.

Har du varit inne på Balance Hifi i Jönköping? De håller den Cash-skivan väldigt högt.
Trots det jag sagt om Cash-skivan, så skulle jag rösta på den som en referens.

En referens som jag har är EST - Goodmorning Susie Soho. En utmaning att få pianot att klinga rätt och kunna förmedla ståbasens botten.
Om det är elektronisk musik så tror jag du kan ha Radiohead-Amnesiac som referens. Till viss del även Kate Bush:s senaste.

Vad är det för obskyrt du har? jag tror du mycket väl kan hitta pärlor bland de skivorna också.

Vi ses i Kungsporten 24/3 förresten

Användarvisningsbild
tvett
 
Inlägg: 7003
Blev medlem: 2006-02-12
Ort: Umeå

Re: Referenser?

Inläggav tvett » 2006-03-02 01:08

ekeponken skrev:Vi ses i Kungsporten 24/3 förresten


Det gör vi nog! Kompis från Linköping kommer hit, så vi ska gå på en till "sista-konsert"
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17897
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Inläggav Almen » 2006-03-07 19:53

Nu har jag lyssnat på AoF samt Hellman.

Adolfsson och Falk: Basfattigt! Känns tunt och inte speciellt dynamiskt. Ingen referensskiva.

Hellman: Rätt typisk svensk sent åttiotals-/tidig nittiotalsproduktion. Snyggt och välpolerat, men rätt så distanserat - sången högt mixad, trummor/bas långt bak i ljudbilden, ganska komprimerat. Inte heller något jag skulle använda som referens.


Återgå till Skivrekommendationer


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster