Rysk Rock

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad
 
Inlägg: 25219
Blev medlem: 2005-10-29
Ort: STREJKAR

Rysk Rock

Inläggav soundbrigade » 2006-03-08 20:43

En gång när vi just kommit från Ryssland gjorde jag en hel del för att intressera svenskar för rysk rock - ack så fåfängt!!
Det här är inte ett nytt försök utan bara en presentation av lite bra rysk musik och den som har sett mig annorstädes på faktum får lite fler parametrarar till sin "vem-i-he-är-magnus-ekvation".

DDT
En gammal grupp som ursprungligen kommer från Ufa, huvudstad i en autonom muslimsk delrepublik vid Ural-bergen. Vann en rocktävling och fick munkavle av KGB. Nu arbetar man i Petersburg och jobbar med nya plattor, konserter och hel del åt att lyfta fram nya artister.
Bra plattor är speciellt:
Aktrisa Vesna (Vårens Aktris) (1994). Fina harmoniska låtar, många som blivit klassiker.
Bild

Eto Vse (Det här är allt) (1995) Starka låtar där man anar mycket kritik mot samhället inlindad i gruppens ledares metaforer. Yuri Schevchuk som leder gruppen har nån gång också vunnit en omröstning om bästa rockgruppen.
Bild

Hur låter det - vanlig normal rak rock. Det närmaste jag kan komma på (och det är ändå fel): Ulf Lundell, Bruce Springsteen
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad
 
Inlägg: 25219
Blev medlem: 2005-10-29
Ort: STREJKAR

Inläggav soundbrigade » 2006-03-08 20:55

Nautilus Pompilius (Nau) och Slava Butusov
Nau är en grupp skulle kunna ligga Pink Floyd, Supertramp och andra liknande pompösa grupper nära - men det här är rysk rock.
Annorlunda musik att lyssna på:
Titanik. Nautilus använder gärna liknelser och berättelser från bibeln (!!) och de gamla grekerna. Titanik-plattan är väldigt sedelärande med änglar som pantar sina vingar och köper en kortlek.
Bild

Krylya (Vingar). Här tar Nautilus oss med på en resa långt in i själen. Moralbegrepp och värderingar är huvudtemat i många låtar. Det här är så vackert att man får svårt att andas.
Bild

Gruppen upplöstes strax innan millennieskiftet och Slava Butusov som lett gruppen gjorde en del soloplatter. Nu har han gett ut en del plattor under namnet Yupiter. Det här låter inte som något annat även om man hör lite influenser från Hip-Hop och Rap.
Biografika
Bild
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad
 
Inlägg: 25219
Blev medlem: 2005-10-29
Ort: STREJKAR

Inläggav soundbrigade » 2006-03-08 21:00

Machina Vremeni - Tidsmaskinen
En av de äldsta grupperna. Gruppen primus motor - Andrei Makarevich driver ett flertal restauranter och har ett eget matlagningsprogram på TV (som Dr Alban - haha). Gruppen spelar en sorts bluesrock med lite jazzinslag. Mitt första val - Reki i Mosti (Floder och Broar) - som kom i slutet av 80-talet har influenser av rysk folkmusik.
Bild

Mer jazz/blues finns på en ball platta som kom för ca 10 år sedan - Kartonnie Krylya Lyobvi (Kärlekens kartongvingar).
Bild
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad
 
Inlägg: 25219
Blev medlem: 2005-10-29
Ort: STREJKAR

Inläggav soundbrigade » 2006-03-08 21:32

Gamla hjältar:
Igor Talkov
Rå säller som på 80-talet sjöng så det rök om det, inget var heligt. Gorby kallades brottsling, Lenin benämndes allmänt som tyrannen. Han sköts på scen någon gång 89-90. En populär teori är att Gorby skickat KGB på honom, men troligen en uppgörelse om gage eller bråk vem som skulle spela först/sist på konserten.
Bild
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten
 
Inlägg: 5668
Blev medlem: 2005-12-13
Ort: Bratislava

Inläggav The_Man » 2006-03-08 21:42

soundbrigade skrev:Aktrisa Vesna (Vårens Aktris) (1994). Fina harmoniska låtar, många som blivit klassiker.


. 8O
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad
 
Inlägg: 25219
Blev medlem: 2005-10-29
Ort: STREJKAR

Inläggav soundbrigade » 2006-03-08 21:43

Det finns en del bra tjejmusik (låter knasigt - tjejmusik) också.
Nastya och hennes Tanets na Tsipotkakh (Dans på Tåspetsarna) är en höjdare. Hon sjunher covers av de största ryska rockkompositörerna och gör det bättre än originalen.
Bild

Inna Zjelannaya sjunger lite drömsk (snudd på tråkigt) med folktoner på plattan Vodorosl (Sjögräs).
Bild
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad
 
Inlägg: 25219
Blev medlem: 2005-10-29
Ort: STREJKAR

Inläggav soundbrigade » 2006-03-08 21:47

The_Man skrev:
soundbrigade skrev:Aktrisa Vesna (Vårens Aktris) (1994). Fina harmoniska låtar, många som blivit klassiker.


. 8O

I Ryssland. Söger man DDT, suckar folk och säger "Chto takoe ocen'" ...
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad
 
Inlägg: 25219
Blev medlem: 2005-10-29
Ort: STREJKAR

Inläggav soundbrigade » 2006-03-08 22:02

Blandad kompott:
Akvarium Vi som är lite gamla har hört talas om BG (Boris Grebenchikov) som spelade hårdrock i SSSR, reste till USA och åkte hem och började spela folkrock.
Den här är fin - Navigator:
Bild

Hård "discorock" spelas av Agata Kristi. Mycket glimt i ögat och larviga texter. "Jag är optimist - jag är heterosexualist". Lyssna på Opium!
Bild

Brigada S, Neprikasaemie och Garik Sukachev garik är egentligen teatermänniska men har lett två grupper och massa solo- och duo-projekt.
Neprikasaemie (Oberörbara) No1 är hejdlös.
Bild

SlutligenTschizj & Co Bluesig, skrällig folkrock. Det finns tom ett album med gamla schlager-örhängen från 40- och 50-talen.
Jag gillar den här - O Lyobvi (Om kärlek).
Bild

Senare - inköpsställen. Det finns fast de är få.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Inläggav Glebster » 2006-03-08 23:04

Bara jag som minns Gorky Park (med en hitsingel med samma namn)? 8)

http://www.lyricsdownload.com/album-B000025MQF.html

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad
 
Inlägg: 25219
Blev medlem: 2005-10-29
Ort: STREJKAR

Inläggav soundbrigade » 2006-03-08 23:35

"Rysk rock", brukar folk säga och fortsätter "Alla Pugacheva och han kosacken Rebroff ..."

Några och ytterst få grupper har nått lite lite lite utanför Rysslands/Sovjets gränser. Gorkij park är väl en av mycket få. BG en annan.

Sedan är det där med spräket men det lyssnas ju på italienska stjärnor ...
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
ptr
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2005-06-18
Ort: påväg söderut!

Inläggav ptr » 2006-03-09 00:09

Спасибо!

Det här var det intressantaste skivtipset jag sett på mången dag, det stora landet i öster är verkligen underrepresenterat på den västerlänska populärmusikhimmelen... Synd! Eftersom man är så självklart stora inom den "klassiska" musiken..

/ptr
Senast redigerad av ptr 2006-03-09 00:12, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
LarsR
 
Inlägg: 611
Blev medlem: 2003-07-30

Inläggav LarsR » 2006-03-09 00:12

Super kul tråd! :D Enda plattan jag har med ryskmusik är en diskoskiva.
"So many songs we forgot to play....."
Det vi inte kan föreställa i vårt inre, kommer med största sannolikhet aldrig att bli verklighet utanför vårt huvudet heller.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad
 
Inlägg: 25219
Blev medlem: 2005-10-29
Ort: STREJKAR

Inläggav soundbrigade » 2006-03-09 09:12

Som jag skrev - språket är en barriär, men musikerna, speciellt i gamla grupper, är mycket skickliga. Lägg därtill att det krävdes en mästare att sjunga sin ärliga mening om Lenin, KGB och korruptionen utan att komma på kant med nomenklaturan.

Jag en har discoskiva med gruppen Miami - Ai Bolit. För att inte tala om en gammal rockdisco-grupp; Mirage.

Så, nu ska jag kolla några länkar....
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad
 
Inlägg: 25219
Blev medlem: 2005-10-29
Ort: STREJKAR

Inläggav soundbrigade » 2006-03-09 09:28

SKIVAFFÄRER

Jag har handlat en del från Ryska Huset, ett sällskap i Sverige som säljer musik, video och böcker. Jag tror man måste vara medlem för att handla, men är inte säker. Ryska Huset är en svensk affär.
http://www.russkijdom.nu/shop/

Den här affären har jag hittat i Tyskland http://www.petershop.com/. Stort urval och vettiga priser. Har aldrig handlat där dock.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap


Återgå till Skivrekommendationer


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster