Moserobie - bra svensk jazz

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JTarnstrom
 
Inlägg: 3006
Blev medlem: 2006-03-06

Moserobie - bra svensk jazz

Inläggav JTarnstrom » 2006-03-09 23:30

Vill slå ett slag för Jonas Kullhammars fina skivbolag, Moserobie, som ger ut massvis med svensk, högkvalitativ jazz. Så vitt jag kan bedöma är det fina inspelningar i många fall. Gert Palmkrantz är insyltad på ett par av mina plattor. Det som är kul med Moserobie är att Kullhammar har skapat en kreativ plattform där idéerna verkar ha företräde framför kommersiell hänsyn. Kullhammar litar på sina artister och deras musik; att den står på egna ben utan att behöva sälja ut sig.

Rekommenderade titlar:

Ludwig Berghe Trio, Weekend - mycket bra pianojazz, lyrisk, svängig och melodisk. Ludwigs första platta är precis lika bra (Ludwig Berghe Trio).

Torbjörn Zetterberg, Förtjänar mer uppmärksamhet - den här plattan är en musikalisk resa från start till mål. Stor jazz. Ett mästerverk. Jag ogillar att använda andra artister som referenser men Mingus är ett namn som faller på läppen, åtminstone när det gäller själva upplevelsen av att ha fått åka med på en lång och märklig resa.

Jag återkommer med fler rekommendationer.


Förresten, ytterligare ett tips, fast på en platta som jag inte har hört: I dagarna släppte Moserobie "In The Moment" med Mats Öberg. Misstänker att det är en mycket intressant platta.

Tärnström

Användarvisningsbild
guldfisk
 
Inlägg: 3552
Blev medlem: 2005-10-11
Ort: Stockholm

Inläggav guldfisk » 2006-03-09 23:45

Jag gillar Kullrusk och tänker även köpa det nya albumet. Lina Nybergs "Saragasso" står också på inköpslistan.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
JTarnstrom
 
Inlägg: 3006
Blev medlem: 2006-03-06

Inläggav JTarnstrom » 2006-03-09 23:49

Köper man direkt från Moserobie får man ju plattorna för 120 pix stycket. Oslagbart. Har starka funderingar på att köpa rubbet.

Jag tycker att det är fantastiskt kul att den yngre, svenska, jazzgenerationen, har skapat en sorts musikkollektiv. Det är nästan en egen liten rörelse.

Jag såg Ludwig Berghe på Glenn Miller Café för någon månad sedan. Det var ruskigt bra. Vilka musiker!

Tärnström

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant
 
Inlägg: 5339
Blev medlem: 2003-07-29
Ort: Magrathea

Inläggav Slartibartfast » 2006-03-10 22:25

Jag slår ett slag för Mosebacke etablissemang!

/J
admin


Återgå till Skivrekommendationer


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 7 gäster